/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Sprogrejse for 14-årig?
Fra : cristian2
Vist : 984 gange
80 point
Dato : 20-09-09 16:33

Min datter slås meget med engelsk i skolen. Vi har overvejet at sende hende på en sprogrejse til England til sommer for at give hende en ballast i faget. Vi har forestille os to uger. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål.

1. Er det for tidligt at sende hende af sted - findes der overhovedet rejser møntet hendes aldersgruppe? (hun lider ikke af hjemve).

2. Der har været en del polemik i pressen om at bla. EF-sprogrejser var rene drukture hvor man var overladt til sig selv. Er det ikke muligt at blive indkvarteret i private familier?

3. Er to uger for lidt hvis det skal batte noget? Er det bedre at vente et par år og sende hende af sted en måned eller 6 uger?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 21-09-09 08:56

Hvad med at have en fast dag om ugen hvor hele familien taler engelsk hjemme hos jer selv. Det behøves jo ikke at være korrekt engelsk - det skal nok komme i skolen.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-10-09 13:09

Ja, to uger er for lidt, hvis det skal batte noget.

Hvad med at finde en studerende, der kan give hende et par ekstra timer om ugen.

Jeg er selv engelsklærer, men befinder mig i udlandet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 10:13

En underviser her i DK med engelsk baggrund vil nok give større udbytte.
14 dg. i England vil smuldre væk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-10-09 10:26

Frieda er inde på det rigtige, få fat i en englænder fra et universitet, som vil undervise hende. Studerende vil meget gerne tjene nogle penge. Ring til universiteterne i København og RUC og spørg om de vil sætte en seddel op med jeres TLF.nr. Din datter kan i sidste ende får en virkelig god ven.

Accepteret svar
Fra : fk2001

Modtaget 80 point
Dato : 14-10-09 11:03

Jeg har været på EF sprogkursus og har kun positive erfaringer med dem, men det ligger 10 år tilbage. Jeg oplevede ingen problemer med druk, men dette var også i USA. Bevares, nogen drak til fester men det var nemt at undgå. Jeg ved ikke om England er lige så slem som Danmark på dette område. Hvis der er mange Skandinaver på kurset er det måske et problem.

To uger er for lidt. Hvorfor ikke seks uger? Hvis hun afstår fra at møde andre danskere mens hun er af sted, ville hun være flydende i engelsk når hun kommer hjem. Dette er simpelthen det vigtigste. Hun skal væk fra modersproget i de seks uger. Ingen dansk kommunikation bortset fra et ugentligt telefonopkald til mor.

Privat indkvartering ville være udmærket, men igen, ikke hos nogen skandinavisk eller ikke-engelsk talende familie. 24-timers eksponering til sproget er vejen frem så man automatisk kommer til at tænke på engelsk og ikke oversætter fra en dansk tankegang.

USA og Australien er også en mulighed. Jeg kan personligt ikke lide den britiske accent. Det mest neutrale engelsk finder du nok på USA's vestkyst. Her ville også være mange asiatere, mennesker der har et mere fornuftigt forhold til alkohol. US dollar koster kun 5 kr. pt. så det behøves ikke at koste så meget mere.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 14-10-09 11:17

Tja, britisk engelsk VS amerikansk VS australsk er en smagssag, men der undervises normalt i britisk engelsk i danske skoler.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 14-10-09 12:22

Citat
Tja, britisk engelsk VS amerikansk VS australsk er en smagssag, men der undervises normalt i britisk engelsk i danske skoler.

Bemærk at jeg skrev om den britiske accent, og ikke om sprogets forskellige ordvalg. Hvis man taler om engelskkursus i Danmark er accent irrelevant. Jeg vil dog hævde at den (rigs)danske accent ligger nærmere den amerikanske end den britiske.

Jeg mener bestemt også at danske ord er meget mere inspireret at amerikansk engelsk end britisk, derfor er jeg lidt usikker på om det engelsk man underviser i Danmark nu også er så britisk.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 13-12-09 18:21

Tak for svaret fk2001.