/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
lakering af teaktræ
Fra : glenn007
Vist : 4764 gange
50 point
Dato : 18-04-03 19:20

Hejsa.

Jeg er ved at lakere en teaktræ`s plade til gulvet i min båd. Men det er ligesom om at lakken laver luft bobler. Altså den falder ikke ned på plads og lægger sig glat på pladen. Lakken er RAVILAK fra Juton. Hvad kan jeg have gjort galt. Jeg har slebet alt løst lak af forinden og påført lakken ufortyndet, da jeg syntes den var fint flydende i forvejen.

Mvh

Glenn

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-04-03 20:49

Hej Glenn,

Mon ikke du mener Jotun Ravilak? Det kunne godt se ud som om din forbehandling ikke har været helt korrekt. Jeg har kigget lidt på Jotuns hjemmeside, men syntes der står så meget, at du hellere selv må kigge den igennem. Vedhæfter lige det direkte link (på Norsk, men det går nok).
http://www.jotun.no/www/no/20020050.nsf?OpenDatabase&db=/www/no/20020053.nsf&v=10EE&e=no&m=926&c=CE3CE871DC0C7137C1256BFE003F12C7

Ellers gå ind på Jotun og søg på RAVILAK http://www.jotun.no

Lykke til med jobbet
Søren

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 19-04-03 09:58

Hej Glen.
Min erfaring med teak er at det skal affedtes (vaskes med rigelig vand) tørre godt op og du må ikke slibe det, da olien i træet trækker ud med det samme!!. Det kan godt være det virker lidt ru, men når du har givet det et par gange så kan du slibe, nu er det jo lukket og så lakere igen. Det du har brugt har jeg ingen erfaring med, jeg har brugt overtrol med gode resultater og så er det nemt at reperer, det er bare at tage en klud med lidt overtrol på så er det iorden igen. Håber du kan bruge dette til noget. På sejlerhilsen edbsmeden

Kommentar
Fra : AUTORAP

Dato : 08-05-03 10:50

det du har brugt har jeg ingen erfaring med,men jeg plejer at bruge alm,bådlak,der er iblandet lidt rå linolie,det er så nemt at arbejde med og ligeså at reparere med hvis teaken har fået en lille skade,og det giver da også lidt glød i træet.

mhv.autorap.

Kommentar
Fra : pre

Dato : 09-05-03 09:54

Hej

Jeg er en af dem der kun kan bruge Owatrol.
Mæt træet med 2 gange Owatrol 1 og laker derefter med 6 gange Owatrol 2 uden mellemslibning.

mvh.
pre

Kommentar
Fra : glenn007

Dato : 20-05-03 20:00

tusinde tak for alle de gode råd,
Jeg valgte at prøve at afvaske det rigtigt grundigt ( skure og skrabe ) og derefter gav jeg det lakken ibalndet rå liniolie. Resultatet er nu blevet en rigtigt flot mørke gylden overflade efter kun 4 lag lak.
Man næner næsten ikke at gå på det mere.......meeeeeeeeeen sejles skal der jo så meget så muligt og verjet er med os igen i år.

tak for hjælpen gutter.

Glenn