/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Løbetøj lugter efter vask
Fra : merced
Vist : 3129 gange
100 point
Dato : 20-09-09 09:42

Hej
Jeg har løbetøj der er lavet af syntetisk stof, ligesom alt mulig andet løbetøj. Efter løb er tøjet selvfølgeligt vådt af sved og lugter som våd hund.
jeg oplever så med tiden løbetøjet kommer til at lugte som våd hund, selvom tøjet bliver vasket ordentligt. Hvordan får jeg tøjet vasket så det ikke lugter af våd hund sved?
Jeg ved syntetisk tøj der har været udsat for røg i forbindelse med brand kan ikke vaskes så røglugten forsvinder, er det det samme med sved?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-09-09 09:47

Dette er klippet fra Bio-tek hjemmeside:

"Hvordan fjerner jeg svedlugt fra tøjet?

Nyvasket tøj skylles op i en opløsning af 1 dl skyllemiddel til 10 l vand - sørg for, at skyllemidlet er fordelt godt i vandet, inden tøjet lægges i. Hvis dette ikke fjerner lugten, kan Rodalon (desinfektionsmiddel) anbefales. Se vejledningen på Rodalon flasken. Sørg for at skylle tøjet godt inden det lægges i hhv. skyllemiddel eller Rodalon, da rester af vaskemiddel kan ophæve virkningen."

http://www.gomotion.dk/html/forum/vaskaftoej.html

Jeg ved ikke om det hjælper, men syntes det er et forsøg værd

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 20-09-09 09:55

Læg tøjet i en blanding af vand og Rodalon - kan bl.a. købes i Matas.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-09 10:18

Desværre er de moderne vakemidler og den lave temperatur, som mange bruger ikke særlig effektiv.

Vurder tøjet bomuld og polyester tåler i hvertfald 60° ,selv om der måske står 30° på vaskeanvisningen.
Det er meget sværere at få fat i noget rigtigt effektivt sæbe, som også kan bruges i en vaskemaskine.

Tro ikke på al reklamen om vaskemidler. Der er næsten ingen type reklamer, som er mere virkelighedsfjerne.

Accepteret svar
Fra : Nyx-x

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-09 11:20

Hold dig fra skyllemidel i følge dette link. Det forhindre eller svækker den svedtransporterende effekt det måtte have.

Rodalon opløsning er godt. Følg anvisning på flasken. kan købes de fleste steder du også køber rengøringsmidler i det hele taget.

http://www.loberen.dk/?page_id=3343

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 20-09-09 16:56

Prøv at komme tøjet i fryseren natten over og herefter følg overstående råd/tips

Godkendelse af svar
Fra : merced

Dato : 20-09-09 19:13

Tak for svaret Nyx-x.
Der kan man bare se, Rodalon har jeg i huset, så jeg må i gang
Venlig Hilsen merced