/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Fællesudgifter ved udlejning
Fra : peter1704
Vist : 4989 gange
100 point
Dato : 19-09-09 21:58

Hej

Er der nogen her der kan svare på følgende spørgsmål.
Når man udlejer en ejerlejlighed er det så lovligt at opkræve fællesudgifter hos udlejer ?
For at præcisere det lidt, ser den månedlige opkrævning således ud :
Husleje kr. 6.700,00
Aconto varme 300,00
Aconto vand 300,00
Fællesudgifter til ejerforening 1.155,00
El og gas 400,00
I alt 8.855,00

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-09 22:59

Det er jo ejeren der hæfter for fællesudgifterne. Så svaret er ja.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 20-09-09 00:15

Kunne jeg nu ikke forestille mig. Det må da være udlejers problem at han er medlem i en ejerforening.

Kontakt Lejernes landsforbund og få det afklaret: http://www.lejerneslo.dk/

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-09-09 07:40

Fællesudgifterne er jo også en udgift du har på lejligheden og dette må du opkræve hos udlejer, såfremt huslejen ikke bliver for stor. Fællesudgifter er jo også en andel af forsikring og denne udgift har en almindelig udlejningsejendom også.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-09 08:23

Lejeren har INTET med dine fællesudgifter at gøre... (bortset fra evt. antennebidrag)

Desuden betaler du IKKE "husleje" i en ejerlejlighed

At ALLE dine udgifter på lejligheden så er omregnet på en evt. lejekontrakt, er en helt anden historie...

Så hvis dine tal stammer fra en lejekontrakt bør det omformuleres....

Opkrævning af aconto beløb kræver der er selvstændige målere på de enkelte lejligheder - ellers er det incl. i huslejen og reguleres derefter...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-09 09:30

Citat
Når man udlejer en ejerlejlighed er det så lovligt at opkræve fællesudgifter hos udlejer

Godt nok en tricky formuleret sætning den der.

Jeg sidder lidt og tænker om du er lejer eller udlejer...eller om det sidste ord kun skulle være "lejer".

men er nået frem til, at det må skulle fortolkes sådan her:
" Når en person udlejer sin ejerlejlighed, er det så lovligt at opkræve beløbet til fællesudgifterne fra lejeren"

Eller med andre ord:

"Er det lovligt, at en udlejer af en ejerlejlighed, ved siden af huslejen også afkræver lejeren betaling for fællesudgifter til ejerforeningen." ????

Ja, det er sådan set lovligt nok, at udlejer vil ha' sine udgifter dækket, men beløbet burde ikke være udspecificeret på den måde, men være inkluderet i selve huslejen.
At huslejen så ville blive tilsvarende større er en helt anden og uvedkommende snak.

M.h.t. at betale aconto for varme og vand o.lign. , så forudsætter det, at udlejer selvfølgelig betaler de ting i første omgang og en gang om året fremviser et regnskab for installationernes forbrug, hvor slutopgørelsen betyder , alt efter beløbets størrelse, om lejer enten skal betale mere eller også have for meget indbetalt tilbage.

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 20-09-09 10:54

Sådan som beløbene er skrevet her er også den måde de er skrevet på i lejekontrakten.
Så hvis det ikke er den korrekte måde at det er skrevet på i lejekontrakten er der så mulighed for at man kan kræve fællesudgifterne tilbagebetalt ?
Og det er rigtig nok som en af jer skriver, at det er mig der er lejer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-09 20:26

Er der da målere i lejligheden ?????

Fællesudgifter kommer IKKE dig ved - det bør omformuleres da ejer i disse udgifter har en del der INTET har med lejer at gøre - såsom brandforsikring, evt. ejendomsskat, henlæggelser til større rep. osv.....

Hvor stor er lejligheden ??? (beboelse m2)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-09 20:27

Citat
Hvor stor er lejligheden ??? (beboelse m2)

Samt beliggende ca. hvor.....

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 20-09-09 20:39

Lejligheden er på brutto 89m2 og netto 82m2 og ligger i 2300 København S.

Jeg kan bare ikke finde noget nogen steder om at der IKKE må opkræves fællesudgifter ved udlejning af en ejerlejlighed.
Jeg har brug for at få nogle §§ eller evt. eneller anden der har fået en dom for at man ikke må -og selvfølgelig at hvis man har opkrævet fællesudgifter - at betale pengene tilbage.....

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 20-09-09 20:40

Glemte lige at skrive at der ikke er andre målere i lejligheden end el og gasmåler............altså ikke noget med måler på vand..............

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-09 21:17

Citat
altså ikke noget med måler på vand..............

Og dermed kan ikke kræves penge for vand - det er allerede indregnet i udlejers "fællesudgifter"....

Du kan heller ikke betale aconto for ting der ikke kan aflæses....

Betaler udlejer disse acontobeløb til ejerforeningen ER de allerede i fællesbidraget....

Huslejen er egentlig OK (1149.- pr m2) - men det er en "sindsyg" måde den er tilrettelagt og sammenlagt på......

Jeg forstår ikke du bare har accepteret den opstilling fra start ????

For mig "smager" det af en smart måde at afkræve de samme penge 2 gange - og dermed lige i foret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-09 21:18

PS...

I øvrigt har du KRAV på at se fællesudgiftregnskabet fra ejerforeningen, da du jo betaler til det

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 20-09-09 22:28

Det skal lige nævnes at de totale fællesgifter for lejligheden er på kr. 21.000 pr år = kr. 1.750 pr måned
altså noget højere end det som bliver oppkrævet pr. måned.

Men jeg skal bruge nogle §§ eller noget andet så jeg kan få mine penge retur !!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-09 22:57

Du kan ikke få noget retur....

Det er blot en besynderlig måde at lave en lejekontrakt på....

Sammenlagt er huslejen såmænd OK for det område.....

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-09-09 06:29

nu er det mandag.. kontakt dog LLO og få det afklaret. At melde sig ind i LLO er også en fordel. Da jeg boede til leje var de skyld i at vi fik hele vores indskud tilbage på en lejlighed og vores kammerat som boede ved siden af mistede det hele + 10.000.