/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
indragelse af grundløn ???
Fra : sofla
Vist : 833 gange
200 point
Dato : 19-09-09 09:14

Hejsa

Har en svigersøn, der er ansat som telesælger i Telia... har været ansat i 4 uger.. er så uheldig at blive syg.
Efterfølgende bliver han gjort opmærksom på at i hans kontrakt står der, at hvis han bliver syg, eller kommer for sent indenfor prøveperioden på 3 mdr. så bortfalder grundlønnen på 20.000 og at han kun er berettiget til den provision han har optjent, hvilket jo ikke er svimlende summer.

Det kan da ( i min verden ) ikke være lovligt ???

Han er ( som så mange andre unge ) desværre ikke i fagforening..... hvad gør han ????

Hilsener
Sofla

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-09-09 09:46

Parterne imellem har indgået en aftale om ansættelsesforløbet ien tre måneders prøveperiode - som er bindende for begge parter. Det er som oftest først man konfronteres med problemerne når de opstår. Din svigersøn har indgået en aftale med sin arbejdsgiver på de vilkår, så din svigersøn har kendt konsekvenserne af aftalen. Man kan så ikke bag efter påberåbe sig, at det ikke er fair,
at det (i din verden sofla ) virker ulovligt, handler nok ikke så meget om, om det er lovligt, men at du føler det er uretfærdigt, og det er en træls situation, din svigersøn er kommet i.

Du kan så ved hans næste job "rådgive" ham i, hvad du mener er rigtigt. Han kunne selvfølgelig også melde sig ind i en faglig organisation, så er han nok mere sikker på, at han bliver rådgivet rigtigt, og ikke så meget af følelser. At han - som så mange andre - ikke er organiseret, er ingen undskyldning.

Du og din svigersøn skal jo også tænke på "alle de penge han harsparet", for det er vel reelt derfor han er uorganiseret ik´?

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 19-09-09 10:13

Hej Alka
tro ikke at jeg har påpeget at han jo burde have læst sin kontrakt ordentlig igennem - han har efterfølgende konfereret med sine kollegaer og, ingen af dem har forstået pågældende afsnit som omhandler indragelsee.
Selvfølgelig er jeg ærgerlig på hans vegne, idet han har arbejdet 10 timer dagligt for pågældende firma og ydermere har arbejdet frivilligt en lørdag for at opnå salgskvota så ikke hans chef fik en reprimande.
Man kan så sige at han er uvidende, fordi han troede fagforeninger kun var for håndværkerer, men han har fået læst teksten nu
Synes dog stadig det lugter lidt af udnyttelse af unge menneskers uvidenhed !!!

Sofla

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 19-09-09 10:29

Det er normalt at medarbejdere der ikke er funktionæransat ikke har løn under sygdom, men ikke at hele lønnen bortfalder.

Kontroller om han har en indboforsikring der også dækker retshjælp - så kan han få en advokat til at gennemlæse kontrakten og give sin vurdering af sagen - nok en god ide under alle omstændigheder til at starte med og så koster det måske et par tusinde.

Hvis ikke, så må han finde et arbejde som giver en mere sikker indtægt - 20.000 kr. eller 10-15.000 efter skat er hurtigt brugt på advokat, hvis han selv skal betale...

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-09 11:47

Hvis man bliver syg under sin prøveperiode, kan man jo af komunen få refunderet noget af prisen. eller rettere kan arbejdsgiveren få refunderet

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-09-09 12:26

Hvis din svigersøn ikke ved at der er fagforeninger for alle fag og ikke kan forstå sin ansættelskontrakt, så tro jeg ikke at han kan forklare hvad det er han vil sælge.
Det var måske ham der ringede til mig forleden dag

Bjørn

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 200 point
Dato : 19-09-09 13:35

Din svigersøn har i høj grad brug for juridisk bistand. Benyt retshjælpsordningen i hans kommune, Foreningen Danske Advokater kan informere nærmere, det samme kan det lokale dommerkontor.

Undertiden er verden, sådan som Alka beskriver det, men det er ikke altid helt så firkantet. Har han status som funktionær? For så er vi ovre i funktionærloven, og iøvrigt er det en fastslået kendsgerning, at danske domstole generelt er på lønmodtagerens eller funktionærens side, hvis der er tvivl om rimeligheden. Hvad Alka ikke er opmærksom på er, at vi i Aftaleloven har en generel bestemmelse om, at aftalerkan tilsidesættes, hvis de er klart urimelige. I min verden - ligesom i spørgerens - er det klart urimeligt af annullere lønkravet med den begrundelse, der er tale om her. At en stor organisation /virksomhed står som modpart, er bestemt ingen sikkerhed for, at aftalen er lovligt udformet. Hvem ejer selskabet? Er det en international finansiel virksomhed? Hvis ja, så er det sandsynligt, at aftalen er blevet udarbejdet i et advokatkontor i Washington, DC, London, Paris eller Hongkong, og den slags steder bekymrer man sig ikke meget om dansk ansættelsesret.

Så, på med vanten, få fat i Retshjælpen, god ide at undersøge, om svigersønnen har retshjælp på sin indboforsikring, for så er der luft til, at en ordentlig advokat kan gå i gang med at se på sagen. Jeg lover ingenting, selv om jeg selv er gammel advokat, men min fornemmelse siger mig, at arbejdsgiveren har en sag, der stinker.

Venlig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 19-09-09 15:00

Tak for svaret Oldboston.
Til Bjørn kan jeg kun sige.... tsk tsk tsk, hvor er du morsom

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-09-09 18:13

Nej jeg er ikke morsom, men opmærksom på hvordan der ansættes unge med løfte om en god fortjeneste, som provisions lønnede.
Når de så skal ringe rundt, viser det sig at de ikke ved noget om de skal sælge, men man har lært dem nogle beskidte triks som din svigersøn så ikke her fået fat i hurtigt nok.
Han er sikkert en god dreng og han olever forholdsvis tidligt i livet at der er svindlere over alt.
Jeg tror stadig at det kan være ,ham der ringede til mig forleden, og refererede til en tidliger samtale.
Pas godt på ham, og hjælp at kommer i arbejde et sted hvor det ikke drejer sig om at tjene hurtige penge, men at udføre et stykke arbejde han er- eller bliver kvalificeret til.

Bjørn

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 19-09-09 18:19

Okay Bjørn
godt ord igen

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 22-09-09 04:17

Bjørn har desværre sørgelig ret. Der hersker mange steder en flosset moral. Kan I huske sidegadevekselererne, der satte en CD-skive i gang, så man kunne høre hektisk aktivitet i baggrunden, mens de forsøgte at proppe amerikanske aktier ned i halsen på folk? 'Indrøm aldrig, at du har begået en fejl', 'Skub altid ansvaret over på andre' 'Går den, så går den'.......dem slags holdninger er desværre meget udbredte i dag. De gør det svært at skelne mellem ordentlige forretningsfolk og uærlige. Samtidig ligger der i tiden en dyrkelse af mammon. Moderne kommunikation, internet m. v. har ikke gjort det lettere at sondre mellem ven og fjende, mellem god og dårlig moral.

De 20.000 i løn er lokkemad, men det ser ud til, at Telia gør en helt iskold kalkulation med deres to undtagelser, nemlig 1) når der indtræder sygdom i prøvetiden eller 2) medarbejderen kommer for sent. I den almindelige aftaleret gælder det, at der skal være rimelige proportioner mellem den dadelværdige handling/fejl/forseelse og den sanktion/konsekvens, der udløses. Det er ikke tilfældet her; sygdom er - medmindre andet bevises af arbejdsgiveren - uforskyldt og kan ikke føre til tab af rettigheder. 'Nul sygedage' kan højst føre til en belønning i form af bonus, såsom løntillæg el. lign.
'Komme for sent' kan være alt muligt fra graverende forsømmelse til ligegyldige forsinkelser i trafikken, som måske modsvares af tilsvarende antal minutters overarbejde.

På med handsken, gå i krig mod den slags arbejdstagerfjendske virksomheder! Tjek indboforsikringen, find en hæderlig advokat. På Danske Advokater kan i finde en, der selv oplyser, at ansættelsesforhold er hans eller hendes speciale. I mit verdensbillede vil jeg sige: Find en kvindelig advokat, - de bider sig bedre fast i sagerne. Det virker også bedst i retten, at en mand, der roder lidt rundt med sin ansættelse, har en stærk kvinde til at rydde op efter sig, Held og lykke, Oldboston