/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Sendestyrke på mobiltelefon
Fra : HenrikBo
Vist : 2514 gange
100 point
Dato : 17-09-09 17:28

En ven til mig siger at en mobiltelefon justerer sin sendestyrke alt efter hvor tæt på den er på en mast, er det nu også rigtigt og i så fald hvor meget kan det varierer. For der er vel grænser for hvor kraftigt den kan sende ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-09 17:35

Citat
Sendestyrken varierer
Mobiltelefonen sender ikke altid med fuld effekt. Hvis mobiltelefonen er tæt på basestationen, "skruer" systemet automatisk ned for sendestyrken på mobiltelefonen. Nogle mobiltelefoner er imidlertid bedre til det end andre. Det er baggrunden for, at TCO-01 mærket for mobiltelefoner kræver, at mobiltelefonerne er gode til at justere styrken, så brugeren bliver udsat for mindre stråling

herfra
http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=4500

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-09-09 19:05

Det er korrekt at en mobiltelefon justerer sin sende styrke efter forholdene, i fri luft er det som funktion af afstand, men er der noget imellem skruer den op.

En GSM telefon i 900 MHz båndet kan max sende med 2Watt, og kan, så vidt jeg husker skrue 30 dB ned. I 1800 båndet sendes der med max 0,8 Watt, så vidt jeg husker.
Jeg kender ikke tallene for 3G, men de er i samme størrelse.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-09-09 01:02

Telefoner sender med forskellig styrke efter hvor god forbindelelse der er, min SonyEricsson skrev engang efter at jeg forgæves havde forsøgt at ringe: Der sendes nu et meget kraftig signal, hold ikke telefonen til øret før forbindelsen er oprettet.
Så jo der er forskel på sende styrken og det finder telefonen selv ud af

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 24-10-09 12:58

Tak skal I have gode svar begge to.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 24-10-09 12:58

Begge 3

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 24-10-09 13:00

Giver til den der svarede først - Refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 13:20

Jamen så mangler du bare at lukke spørgsmålet ved at acceptere svaret