/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lejeloven - fremleje
Fra : metalfaust
Vist : 1968 gange
100 point
Dato : 16-09-09 15:04

Hej,

Min samlever og jeg er havnet i pine, i det vores lejemål er blevet opsagt om ca. 3 måneder.
Vi har i over 2 år boet til fremleje i en udlejet lejlighed - altså en anden lejer, som udlejer til os pga. bortrejse. Vedkommende har krævet 2 x husleje pr. måned af os, hvilket er ulovligt iflg. Lejeloven. Dette har været uden boligselskabets vidende. Nu er vedkommende lejer imidlertid blevet opsagt, og vi skal ud at finde noget andet. Nogen der ved om vi efter 2 år overtager lejers retsstilling, eller alternativt om LLO vil kunne hjælpe os f.eks. med at få halvdelen af huslejen - den uberettigede del - tilbage for 2 år?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-09-09 15:31

Sikke noget rod

Det ville jeg slet ikke begynde at "rode" med uden hjælp, derfor syntes jeg det er en god ide at få hjælp af LLO... det koster kr 700,00, men de penge kan være givet godt ud - de har også advokater tilknyttet

http://www.lejerneslo.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-09 16:49

Hvis det du skriver, stemmer, har i rent teknisk SLET IKKE boet der.....

Du kan IKKE fremleje en lejelejlighed UDEN boligselskabets/ejers godkendelse.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 16-09-09 17:11

@Refi. Jo, jo, vi har fremlejet med udlejers - altså boligselskabets godkendelse - så juridisk set har vi boet der. Alt er gået efter bogen, med undtagelse af, at lejer, dvs. vedkommende vi fremlejede af, har opkrævet det dobbelte i husleje af hvad vedkommende selv betaler. Det er ulovligt iflg. loven. Men er det muligt at få de penge, som vi har betalt for meget igen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-09 17:26

Citat
har opkrævet det dobbelte i husleje af hvad vedkommende selv betaler

Jeg forstår ikke helt hvordan det har været muligt hvis boligselskabet HAR godkendt lejekontrakten

I har vel ikke betalt mere end der står der....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-09 17:27

Det er vel ikke en andelsbolig ??????

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 16-09-09 18:27

metalfaust

i har fremlejet en lejlighed sikkert med tak til udlejer og accept af betingelserne, så bliver han uheldigvis opsagt fra sit arbejde og skal bruge sin lejlighed, hvad er der forkert i det ?? så skal han fan få med jer at gøre og tilbegebetale halvdelen af den betalte husleje, prøv lige at se på dig selv, føj for satan siger jeg bare det er under lavmålet det i nu forsøger, så kunne du/i jo lade være med at acceptere betingelserne da i lavede aftalen, det er personer som jer der ødelægget den private fremleje ordning, i kunna jo bare sige nej tak, men nej vi tager sku røven på ham senere, jeg siger bare føj for satan du er for lav

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 16-09-09 18:35

bibsamie. Det er nu pudsigt at det skulle komme fra dig!

Jes

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 16-09-09 18:43

@Refi - den formelle aftale mellem os som fremlejer, lejer og boligselskab er på lovlige betingelser. Lejer har dog presset os for et større beløb end det vedkommende selv betaler - og det er ulovligt iflg. Lejeloven. Det er sket uden boligselskabets vidende. Fair nok en aftale er en aftale og så selv om den er ulovlig. Nu er lejer så imidlertid blevet opsagt selvom vedkommende havde lovet os, at vi kunne overtage lejligheden. Altså der er tale om aftalebrud og det må i min optik gå begge veje. Vi er blevet taget ved næsen og derfor vil vi have de penge, som vi har betalt for meget tilbage. Jeg spørger - er der sanktionsmuligheder. Vil LLO f.eks. røre ved den slags sager? Kan det svare sig at køre en civil retssag på det?

@Bibsamie - læs nu hvad jeg skriver...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-09 18:54

Citat
Nu er lejer så imidlertid blevet opsagt selvom vedkommende havde lovet os, at vi kunne overtage lejligheden.

Opsagt fra ????

Er det fra lejemålet han er opsagt eller arbejdet? Hvis det er fra lejemålet, han er opsagt, så skyldes det sikkert at han har fremlejet lejligheden i længere tid end de 2 år, som er max. eller han ikke har indbetalt huslejen til boligselskabet.

Hvis det er en lejelejlighed, så kan han ikke love, at du må overtage lejligheden. Det er noget boligselskabet bestemmer og ikke lejer.

Hvordan er de faste udgifter til gas/el/vand eller varme betalt ?

Men i mere end 2 år har i været vidende om at huslejen var for høj, hvorfor gjorde i ikke indsigelse noget tidligere ?

Ja, der er mange spørgsmål til dig, men du burde uddybe dit spørgsmål noget mere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-09 19:19

De eneste sanktionsmuligheder du har er en politianmeldelse hvis du mener han har svindlet

Punkt 1
I kan maksimalt have fremlejet for 2 år.

Punkt2
Lejekontrakten er GODKENDT af boligselskabet (har I betalt mere for diverse gyldne løfter, har I ikke fortjent bedre)

Punkt3
Har I boet der på den SAMME kontrakt i mere end 2 år kan FORHENVÆRENDE lejer SLET IKKE SMIDE JER UD - så gælder den "normale lejelov" - og så er det boligselskabet der enten skal lade jer blive eller smide jer ud.

Jeg har en fornemmelse af der ligger MERE bag - eller ??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-09 19:21

Citat
Lejer har dog presset os for et større beløb end det vedkommende selv betaler

Det drejer sig om HVAD boligselskabet har godkendt.....

Og hvad mener du med "presset" - er han HAer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-09 19:40

Citat
Punkt3
Har I boet der på den SAMME kontrakt i mere end 2 år kan FORHENVÆRENDE lejer SLET IKKE SMIDE JER UD - så gælder den "normale lejelov" - og så er det boligselskabet der enten skal lade jer blive eller smide jer ud.

Hvilken kontrakt ??? Er det en kontrakt fra boligselskabet ??? Er det en kontrakt mellem den oprindelige lejer og spørgeren? Er huslejen indbetalt rettidigt ? Hvem havde ansvaret for at boligselskabet fik den indbetalte leje?

Men igen er det fra lejemålet, den oprindelige lejer er opsagt eller ????

Hvilket boligselskab er der tale om ?

Ja, der er mange ????? tegn

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 16-09-09 20:19

Vedkommende lejer er blevet opsagt af boligselskabet af en eller anden grund, formodentlig fordi det er blevet opdaget, at vedkommende har ikke fremlejet lejeligheden i længere tid end de to år, som er i aftalen.

Vi har som fremlejer indgået en kontrakt, helt formel og legal med boligselskabet. Under bordet har vi så givet lejer 3.000 pr. måned. Vi har ikke gjort indsigelse af frygt for, at lejer så ikke ville have incitament til at fremleje til os og vi derfor ville blive opsagt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-09 20:34

Dertil er jo så bare at sige:

Du har en dårlig sag og bør finde noget andet MEGET HURTIGT....

Pengetabet må du skrive på "lærekontoen" - du høster som du har sået..... og har mistet ALLE rettigheder.....

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 16-09-09 20:35

@Refi. Er du jurist?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-09 20:36

Det er jo så den oprindelige lejer, der er blevet opsagt.

I har jo så en kontrakt med boligselskabet, det skriver du, har du så snakket med boligselskabet om overtagelse af lejligheden, da du har beboet den i mere end 2 år?

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 16-09-09 20:39

@Ans. Nej, jeg har ikke været i dialog med boligselskabet, i det det af vores indbyrdes aftale - altså fremlejeaftalen med boligselskabet - fremgår, at vi ikke kan overtage lejligheden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-09 20:39

Du kan ikke komme 2 år efter og forlange det, du har betalt for meget, tilbage.

Men du kan tage en snak med boligselskabet om evt. overtagelse af lejligheden, de har jo været vidende om fremlejen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-09 20:41

Citat
@Refi. Er du jurist?

Nok til at sige du har dummet dig.....

Alt efter hvilket boligselskab det er, har du da mulighed for at overtage lejemålet....

Men den mulighed er IKKE stor hvis det er et selskab med laaaaange ventelister....

Så kunne alle jo blot fremleje deres lejlighed ud til venner og bekendte og dermed springe boligkøen over....

Pengene er TABT under alle omstændigheder....

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 16-09-09 20:43

Ja, det skader jo ikke at høre dem ad. Men jeg mener nu, at man som fremlejer i pokkers til pine, da man lever på en grådig lejers nåde, hvilket vedkommende så udnytter ulovligt jf. Lejeloven.

Kommentar
Fra : karus

Dato : 16-09-09 20:50

Kan du ikke tåle sandheden

Det er da for billigt blot at udelukke folk....

REFI

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 16-09-09 20:55

@Refi/Karus/Troll Sandheden!? Dels læser du ikke hvad jeg skriver, dels kommer du ikke med noget kvalificeret, men finder blot et par bemærkninger hist og her i en brevkasse, og konkluderer et eller andet på baggrund af din egen etik. Det kan jeg jo ikke bruge til noget. Det der interesserer mig er min retsstilling og muligheder fremadrettet. Ikke hvad man burde have gjort. Bemærk, at jeg har stillet dette spørgsmål under Jura (ikke moral/etik).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-09 21:05

Citat
Nogen der ved om vi efter 2 år overtager lejers retsstilling

Citat
Nej, jeg har ikke været i dialog med boligselskabet, i det det af vores indbyrdes aftale - altså fremlejeaftalen med boligselskabet - fremgår, at vi ikke kan overtage lejligheden.

Så det spørgsmål har du selv svaret på.

I kontrakten med boligselskabet må det jo også fremgå, at der er tale om fremleje, som i de fleste tilfælde er tidsbegrænset. Så du har vel vidst at efter 2 år så skulle du og din samlever fraflytte.

Den oprindelige lejer kan ikke bestemme, hvem der skal bo der, når han ikke har lejemålet mere.

Er det ikke sådan, at I har betalt penge under bordet i håb om at lejligheden kunne overtages ? En aftale som blev indgået med den oprindelige lejer, men nu sætter boligselskabet en stopper for det, da der er skrevet under på at du og din samlever ikke kan overtage lejemålet.

En aftale som du har været klar over i mere end 2 år.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 16-09-09 21:08

Der er ikke betalt for meget i håb om noget, snarere for ikke at blive opsagt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-09-09 00:50

Citat
Vi har i over 2 år boet til fremleje i en udlejet lejlighed

Ej lovligt, max er to år og derfor er lejer blevet opsagt og dermed naturligvis også jer.

Citat
Vil LLO f.eks. røre ved den slags sager? Kan det svare sig at køre en civil retssag på det?
Svært at sige, men en vigtig ting at huske, man kan ikke plukke håret af en skaldet, så en evt retsag mod udlejer hjælper ikke hvis vedkommende ikke har nogen penge

det næste problem bliver så at bevise at det er penge der er betalt under bordet for leje af lejligheden og ikke for noget andet

så spørgsmålet er om LLO vil poste en masse tid og penge i en retssag der efter hvad du har beskrevet her, næsten er tabt på forhånd

Citat
Der er ikke betalt for meget i håb om noget, snarere for ikke at blive opsagt.

????? fremleje er da normalt tidsbestemt og fremgår af kontrakten

Annuller spørgsmålet
Fra : metalfaust

Dato : 18-09-09 09:42

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål