/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lovlige indmurede kobberrør???
Fra : KvikStart
Vist : 2860 gange
100 point
Dato : 16-09-09 09:56

Hej KanDu'er

Nu har jeg ellers forsøgt at finde mit spørgsmål gennem søgefeltet, ganske uden resultat - Jeg er sikkert ikke god nok til den slags søgninger.

Så må vi bruge spenderbukserne og udlove 100 point på sagen.

Spørgsmål:
Som jeg husker det, blev det for ca. 20 år siden indført et forbud mod indmurede kobberrør i væg eller gulv til f.eks. et bladningsbatteri- uagtet at disse beklædt med plast (tror at det hedder Wicu)

Derimod skulle der anvendes PEX rør i slange således udskiftning var mulig

Husker jeg mon rigtigt og er der nogen der ved hvor denne slags står skrevet???

Hilsen KvikStart

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-09 14:29

GAMLE love og regler ?????

Hvad kan det bruges til

Bortset fra det mener jeg du har ret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-09 19:05

Var det ikke kun samlinger der ikke måtte mures inde.

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 100 point
Dato : 19-09-09 08:17

Det er ikke tilladt at have UTILGÆNGELIGE samlinger på brugsvandsinstallationer.
Grunden til at netop kobberrør er ulovlige at bruge, er at den Vicublok ( den enhed hvor kobberrørene blev loddet fast, og bl. batteri eller andet blevet skruet fast i) blev muret inde i vægen, og dermed ikke var tilgængelig. Nye Pex-rør med indmuringsdåser, muliggører en komplet udskiftning af rør OG samlinger, da de kan trækkes ud af vægen, ved at demonterer bl. batterier eller andet, uden at øgeløgge væge og andet.
En evt. utæthed i nye lovlige installationer, vil ende med at vandet fylder tomrøret med vand, og tilsidst vil løbe ud, enten ved bl. batteri eller ved det fordelerarangement hvor de er monteret.
Alt dette står i vandnormen og SPI anvisninger og ER lovkrav.

Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : KvikStart

Dato : 27-09-09 10:48

Tak for svaret Gasmanden2.