/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Negativer til billeder på comp
Fra : BjornJ
Vist : 1860 gange
500 point
Dato : 15-09-09 19:08

Er der nogen der ved om man kan skanne, eller på anden måde overføre sort/hvid negativer 24 x 36 til computeren?

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-09 19:24

Der findes såkaldte "flatbedscannere" som med en Dias / film holder kan scanne.
Disse scannere har et lille lysvindue i låget så negativet bliver gennemlyst (alá forstørrelsesapparat)
Der findes også små scannere specielt til formålet.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-09-09 19:31

Min skanner har på midtenen sådan holder. Skal jeg lægge negativet i holderen og starte skanneren?
Kommer der et positivt billede ud af det?
Kan jeg arbejde videre på det i et billedbehandlings program?

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-09 19:39

Måske - det er svært at sige uden at vide HVILKEN scanner du har....

Du skal have fat i en negativ/dias scanner

http://shop.djz.dk/product_info.php?cPath=58_334&products_id=1771&ref=39

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-09 19:42

Der skal være et matglas i låget hvor der kommer lys når du scanner

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-09-09 19:50

Citat
Du skal have fat i en negativ/dias scanner

??????????
Du skal have en scanner med mulighed for scanning af dias i rammer og film i strimler.
Det er den medfølgende software der omvender / vender om på negativ og posetiv.
En del af disse programmer kan indstilles til at behandle farve negativ efter filmmærke, da der er meget forskel på farven i selve filmbasen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-09 19:53

Hvorfor ???????? Severino.....

Vi ved jo begge hvad der er tale om - mig bekendt har vi DEN SAMME scanner

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-09 19:54

Min "Medion" scanner altså A4 / Lysbilleder / negativer.
Der er lys i låget til formålet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-09-09 20:36

Citat
mig bekendt har vi DEN SAMME scanner

Har vi det, jamen så vil jeg gerne låne vores scanneri næste uge!!!

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-09-09 20:40

Jeg takker for svarene ind til nu.
I morgen vil jeg bevæge mig op på 1. sal hvor min skanner står og se næmere på den, så vender jeg tilbage.

Bjørn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-09-09 07:54

tror ikke du er klog nok

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-09 09:04

Teil - du har ikke stillet skarpt.......................det er sløret snak.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-09-09 09:20

Til sevrino

Det er gamle sort/hvide billeder fra 60erne.
Som sagt, vil jeg i dag prøve at komme op på 1. sal vor jeg har mit tilbehør til computeren.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-09-09 09:26

Til Teil

Du har da ganske ret, hvis jeg var klog nok behøvede jeg jo ikke at spørge.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-09-09 09:28

severino, du er jo humorist.

Bjørn

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-09-09 09:29

Sort/Hvid billeder er nemmere at scanne, da der ikke er farver eller basis farve at tage hensyn til. Scannerprogrammet har som regel også mulighed for at kunne indstilles til at arbejde i S/H.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-09 14:21

Nu snakker i pludselig BILLEDER....

Jeg troede vi snakkede NEGATIVER

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 16-09-09 16:04

Hej Bjørn
Når nu du har fået scannet dine negativer ind, så åbner du filen med dit negativ billede i et billedbehandlingsprogram. Næsten alle billedbehandlingsprogrammer har en en funktion til at omvende neagativ til positiv. Det hedder inverse, hvis dit program er engelsksproget.

Skal du at købe en diasscanner (som de særlige filmscannere kaldes), så hver opmærksom på om den har en god opløsning dvs. over 4800 dpi (især ved ældre/brugte modeller), desuden skal det medfølgende program kunne fjerne støv og ridser fra de indscannede negativer.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-09-09 16:24

REFI du skal bare være negativ
Mig bekendt er der også billed på et negativ !!!

Problemet med disse filmscannere er, at de er bygget til film af 135 formatet.
Hvis man har negativer af gamle billeder, som typisk er i formaterne 4,5x6 6x6 og 6x9, så er man lidt ude på Lars tynd***** marker, da filmscanneren ikke har så stor belysningsflade.
For mange år siden købte jeg en A5 scanner, der kunne køre negativer i fuld bredde, men den skal tilsluttes en LPT port, altså før USB blev født.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-09 17:23

Citat
REFI du skal bare være negativ

Jeg er skam ikke negativ - jeg ER fremkaldt

Jeg erindrer blot at vi på næsten samme tid besøgte ALDI og der indkøbte HVER SIN scanner til en "god" pris

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-09-09 09:06

Negativer, billeder, dias. Der er tilsyneladen skred i termologien.
En fotohandler. jeg ringede til begyndte også at tale om dias.
For mig, er dias, når billederne er monteret i en diasramme, så de kan vises som lysbilleder.
De negativer jeg gerne vil have over i computeren, har jeg enten i en nagativmappe hvor de er klippet over for hver 6. billeder eller i lukkede kasetter med 36 negativer i hver.
Da jeg tog billederne i 60.-erne havde jeg mørkekammer hvor jeg forstørede dem på papir. Nu vil jeg gerne arbejde med dem på computeren.
Et andet problem jeg har er, at skande og printer er på 1. sal og jeg har svært ved at komme derop.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-09 09:35

Citat
Et andet problem jeg har er, at skande og printer er på 1. sal og jeg har svært ved at komme derop.

Det problem må du så løse.....

Vi kan jo ikke scanne dem for dig

Alternativt må du ud og investere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-09 09:35

Du kan også bare købe sådan en.
http://www.pricerunner.dk/pl/209-19742717/Digitalkamera-bundle-pakke/Reflekta-X2-Scanner-Sammenlign-Priser

Dias og negativ scannere arbejder efter samme princip - nemlig lys i gennem som i lysbillede apparat eller i forstørrelses apparat.

Nogle Flatbed scannere har også indbygget lys i låget til at scanne dias/negativfilm.
Det har min Medion scanner nemlig. Medfølgende program kan så behandle det scannede billede.

Ps.
DIApositiv og negativ film er begge et spejlbillede af det optagne, altså et image / spejling / aftryk
Ved at gennemlyse et negativ fås igen et spejlbille og dermed originalen.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-09-09 13:51

Til Evind

jeg må se at komme op på den førstesal, men for at komme derop skal jeg have smertestillende piller med morfin, og det bliver jeg ikke særligt klog af.
Jeg prøver med en kold tyrker.

Bjørn

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 17-09-09 13:53

Kan man ikke bare scanne det på en almindelig scanner i høj opløsning også gøre billedet negativt i et billed program ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-09-09 14:33

Nej skoda gris det kan man ikke.
Negativer og diaposetiver skal gennemlyses ved scanning (lyset kommer oppe fra). Normal papir scanning har du lyset nede fra.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-09 14:56

Bjørn, se dog at få nogen til at bære tingene ned for dig... Du kan da ikke leve med de der vigtige ting udenfor rækkevidde? Og SÅ tunge er de da heller ikke.

De skal jo bare ned ÉN gang.. Helt uden morfin.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-09-09 15:12

Citat
Kan man ikke bare scanne det på en almindelig scanner i høj opløsning også gøre billedet negativt i et billed program ?

- VespaSvinet på slap line...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-09-09 17:27

Grin du bare Stouenberg!
Nu kan man altså ikke vide alt, og det er der heller ingen der gør. Hvis nogen påstår det, så omgås de sandheden med letsindighed.
Mangel på altviden er jo grundlaget for KANDU! (Eller er det???)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-09 18:42

Jo mere man ved - ved man også hvor uendeligt meget man ikke ved.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-09-09 21:03

Birgita

Det har jeg tænkt på, men der snart ikke plads i stuen til mere.
Min Computer, en bærbar Acer, stod på 1. hvor indgangen fra STOFANET er. Nu har jeg gjort den trådløs så jeg kan sidde i stuen og arbejde.
I stuen har jeg også fået en seng, en rolator og et iltapparat så der er snart ikke mere plads.
Hidtil har jeg når skulle printe og skanne gået derop med computeren og det har virket fint, men nu er jeg påvirket når jeg går derop.
Jeg bliver nødt til at vente til morfinen er dampet af.
Ejvind
Jeg har været inde på dit link, og det ligner noget jeg kan bruge, når/hvis jeg bliver klar i pæren igen.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-09 21:48

Ok - men jeg må lige sige at jeg kender ikke firmaet, men det ser fornuftigt ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-09 21:57

Ja - bortset fra den er 200 kr dyrere end den jeg henviste til

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-09-09 22:14

Evind:
Fane flugt. jeg har overset refis link.
Når jeg bliver nogenlunde klar i hovedet vil jeg se på det igen.

refi:
Jeg har overset dit link, men lige nu erj eg halvberuset, jeg må se hvor lang tid det tager at blive ædrug. i morgen ringer jeg til in læge om kan finde noget som ikke gør mig skør i bolten.
Spørgsmålet skulle være stillet under "Helbred"

Bjørn

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-09-09 22:23

Morfin er noget skidt Bjørn, men det kan jo være nødvendigt.
Jeg var på skadestuen for godt et år siden, hvor min fod havde fået nogle kraftige skrammer. Her fik jeg et skud morfin, og det hjalp på smerterne, men der gik næsten 12 timer, før jeg var klar til at tage hjem. - Jo jeg ved godt hvordan det er, at være kunstig beruset!

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-09-09 22:41

severio
Billigere end en alkoholdbrandert, jeg får al medicin gratis. Det er samfundets måde at sige farvel på. Jeg viille nu heller betale for min medecin

Bjørn

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 18-09-09 07:58

Til BjørnJ
Såfremt du bor i 7400 området,så send mig en mail,så kommer jeg og hjælper dig med at få den scanner ned fra første sal.
Men jeg kan ikke hjælpe med at scanne negativerne
venlig hilsen
vvdriver

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-09 08:23

Og så må vi finde et program der kan bruges til formålet.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 18-09-09 09:33

Til vvdriver:
Fint tilbud, men jeg bor i 5600. Tak.--

Til Eyvind:
Jeg har talt med lægen. Jeg bliver først ædrug om en uge, håber ikke at det passer for så bliver det onsdag.
Hvis jeg er klar, før vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-09-09 15:28

Citat
håber ikke at det passer for så bliver det onsdag.

Er det ikke onsdag det er lillemor aften?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-09-09 10:30

Er det ikke onsdag det er lillemor aften?

Det hendes dag, hver dag, hun hopper og springer hver dag.

Bjørn