/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Udtrække data i Excel
Fra : pedroso
Vist : 1988 gange
200 point
Dato : 15-09-09 14:47

Jeg har brug for at udtrække et tal fra en linje som kan se sådan her ud:

Letech DES kateterisætter C1-3 78.000,00
Letech DES kanyle-serter U 132.500,00
komp. til nålemagasiner 32,80
11394 293624 2009 1.083,00-

Tallet efter det sidste mellemrum i linjen vil jo være det man skal finde, men hvordan gør man det? Teksten foran tallet kan være vilkårlig, og med vilkårligt antal mellemrum. Ikke noget med VBA.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-09 16:36

Du kan bare lave en makro som gør det. (VBA på den nemme måde)

start indspilning af makro
foretag en søgning
marker og kopier
afslut makro

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 15-09-09 17:20

Tak for svaret. Nu ville jeg jo helst undgå VBA. Men din måde vil næppe virke. Hver linje er jo forskellig, så det du markerer i den ene linje vil jo ikke virke i den næste.

En tanke var at bruge Find eller Search funktionen, og så søge på mellemrum. Kan jeg finde det sidste mellemrum i teksten vil det jo markere der hvor jeg skal kopiere fra. Men funktionen finder desværre kun det første mellemrum. Og der kan jo være vilkårligt mange.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-09 19:10

Hvis det er mønsteret du viser - så kan du da søge på tallet som alle har et ","
Og så er det spørgsmålet om du har det i een celle eller flere.

Hvis du lander på "tallet" i en kolonne, så kan du med HOME komme tilstarten af rækken og så derfra markere hele rækken > kopiér

Stadig med alm. makro uden at skulle programmere i VBA

(makro er jo VBA)

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 200 point
Dato : 15-09-09 20:43

Skriv dine tekststrenge i kolonne A. I de følgende formler findes beløbet i den tekststreng, der står i celle A1.

Skriv følgende formler i kolonnerne B-H og træk formlerne nedad, så alle tekststrenge i kolonne A kommer gennem regnemaskinen. Resultaterne står i kolonne H.

B1: =UDSKIFT(A1;TEGN(160);"")
C1: =UDSKIFT(B1;" ";"")
D1: =LÆNGDE(B1)-LÆNGDE(C1)
E1: =UDSKIFT(A1;" ";"|";D1)
F1: =FIND("|";E1)
G1: =MIDT(B1;F1;LÆNGDE(B1)-F1+1)
H1: =HVIS(HØJRE(G1;1)="-";-1;1)*UDSKIFT(G1;"-";"")

Formlerne kan uden tvivl sættes sammen, så de kan være i færre celler (og måske endda kun én eller to), men det har jeg ikke lige tid til at gøre.

Formlerne tager hensyn til, at der muligvis er et linjeskift i enden af hver linje (det er tegn 160, som bliver fjernet i kolonne B).

Formlerne kræver, at der aldrig forekommer tegnet | i dine tekststrenge. Hvis der gør det, så udskift det i formlerne med et andet tegn, som med garanti ikke forekommer.

Formlerne antager, at minustegnet allersidst i din fjerde tekststreng betyder, at værdien er negativ (selvom minustegnet vel plejer at stå foran værdien).

Håber du kan bruge formlerne. Ellers skriv igen.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 16-09-09 11:18

Løsningen er at gøre som Sion har skrevet. Jeg fandt det selv på nettet, her er det skrevet sammen til en enkelt linje:

http://spreadsheetpage.com/index.php/tip/creating_a_megaformula/

Det med minustegnet har jeg droppet, da det bliver alt for langt. Jeg finder dem nemt og retter dem manuelt. Men ideen er rigtig