/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Minimumsløn tjener
Fra : Krummen
Vist : 6250 gange
200 point
Dato : 15-09-09 13:53

Hvad er minimums timelønnen for en ikke udlært tjener - serveringspersonale - barmide mv.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-09-09 13:54

Ikke udlært...Forkert udtrykt. Mener en ufaglært tjener tjener

Kommentar
Fra : larve2

Dato : 15-09-09 14:03

Hej krumme

Hvis arbejdsgiveren er omfattet af HORESTA overenskomsten er min. lønnen for tjenere:

Pr. 1. marts 2009:
Fastlønnede tjenere: Garantiløn pr. måned kr. 21.726,76 Pr. time135,51

Provisionslønnede tjenere: kr. 19.380,72 pr time 120,88
(garanti pr. dag) kr. 880,94

lars

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-09-09 14:03

Stammer gør jeg åbenbart osse LOOL Sorry. Tar lige en morfar.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-09-09 15:27

Hej Larve.
Den timelønssats du nævner på 135,51 kr, gælder den også for ufaglært serveringspersonale / tjener på en lille pub / bodega?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-09 16:50

Ufaglært personale har IKKE krav på løn - kun almisser

Der ER ingen minimumsløn i DK - så KRAV kan der ikke være tale om....

DIN fagforening bestemmer HVAD du må "gå" for....

Men du kan finde alle gennemsnitslønninger her

http://www.jobindex.dk/cgi/cv/salaryindex.cgi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-09 16:53

PS...

En polak kan sikkert fåes for en 50er

Accepteret svar
Fra : larve2

Modtaget 200 point
Dato : 15-09-09 18:40

Hej Krumme
Det var fra overenskomsten med HORESTA og 3F
For cafepersonale gælder :
Stk. 2 Der skal som udgangspunkt aflønnes med 13,1% af omsætningen,
incl. moms.
Såfremt der er enighed mellem organisationerne, kan der i stedet aftales
en fast minimalløn i hvert enkelt tilfælde.
Stk. 3 Den overenskomstmæssige minimalløn/garantiløn.
Pr. måned Pr. time
Pr. 1. marts 2007 kr. 18.546,97 kr. 115,68
Pr. 1. marts 2008 kr. 18,947,80 kr. 118,18
Pr. 1. marts 2009 kr. 19.348,63 kr. 120,68

du kan se hele overenskomsten her:http://mediacontent.sd.publicus.com/pdf/SD360877925.PDF

lars

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-09 19:32

Overenskomster hjælper ikke en sk.. hvis INGEN af parterne er organiseret.....

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-09-09 21:01

Nej det har du så evigt ret i Refi LOOL

Når jeg spørger herinde, er det fordi en bekendt til mig, som har et lille vandingssted for voksne, har spurgt, om jeg gad finde disse lønninger, da han ikke aner en skid om det. Han gir pt. 110 kr. pr time den nærigrøv lool og en lille orange gave ved siden af en gang om måneden. Så nu fortæller jeg ham livets groteske fakta, og så kan han gøre hvad han vil. Jeg kunne forestille mig, at han hævede timelønnen, men samtidig skar noget af det orange...Sån er de, de værtshusbeholdere

Tak for hjælpen Lars. Jeg forhøjer lige de elskede og uundværlige point og gir dem til dig.

Godkendelse af svar
Fra : Krummen

Dato : 17-10-09 00:22

Tak for svaret Lars

Det kan godt være at det ingen betydning har, som Refi skriver, hvis parterne ikke er organiseret, men i i en lønforhandlingssttuation har man da overenskomstens tal af forhandle ud fra...