/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux !!
Fra : pbs92
Vist : 361 gange
50 point
Dato : 15-09-09 13:16

hej

jeg har brug for lidt hjælp det er sådan jeg vil begynde at blive linux i stedet for windows som er ved at blive lidt kedeligt, men da jeg skulle prøve at finde ud af hvor man kunne få det henne mødte jeg problemer pga godt nok fandt jeg noget der hed ubuntu linux men det er da noget værre lort ¨¨

har i nogen sider hvor man kan skaffe linux

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-09-09 13:18

hehehe - Har du prøvet google:
men:

http://www.ubuntu.com Som nok er den nemmeste løsning for nybegyndere!
Ellers er der masser af andre som du kan søge efter:
Linux mint
Red Hat
Open Suse
ArchLinux (Min favorit - men IKKE for nybegyndere)
debian
osv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-09 14:16

Citat
godt nok fandt jeg noget der hed ubuntu linux men det er da noget værre lort
hvorfor synes du det? Ubuntu er vist nok den nemmeste Linux distro at starte med, der findes mange sider hvor du kan få hjælp, blandt andet her på Kandu og Lugvigs Hjørne har en fin begynder guide:
http://kimludvigsen.dk/linux/index.php læs alle linkene på siden, der får du svar på det meste omkring Linux Ubuntu

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-09-09 14:22

Besøg dit lokal bibliotek og se hvad de har afbøger med disce du kan prøve.

Der findesnogle udgaver hvor du kan køre direkte fra en disc uden du behøver installere noget hvis du vil prøve det lidt.

Men altså hvis du er sådan en der hader at skrive ved kommando prompten og bare vil have en masse flot grafik og syntes ubuntu linux er noget lort ja så glem linux og hold dig til windows.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-09 16:31

Du kan for en billig penge købe alt det Linux du ønsker:
http://www.linuxpusher.dk/

Men det er også noget skidt - hvis du bruger det med ryggen til.
Linux kræver lidt indsats fra dig, men så kører det også bare på skinner.

Ubuntu er også efter min mening den nemmeste at begynde med.
Start med at køre den i live tilstand, og se hvad in comp. kan.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-09-09 17:58

Som du kan ane mellem linierne i tidligere indlæg, så findes der ikke noget Linux, som ikke er noget "lort".

Simpelthen fordi du er så vant til at se på og håndtere Windows, at din hjerne har MEGET svært ved at forstille sig andre måder at gøre det på.
Det bliver straks til : "jamen det plejer da ..."

Med Linux er der ikke noget "der plejer".
Med Linux har du - i praksis - din fulde frihed på din PC.

Den fulde frihed kræver en indsats, og det kan for mange være et uoverkommeligt kulturskifte.
Jeg er en gammel mand, der har været med lige siden DOS version 2.0 på en XT.

Og jeg er i DEN grad flasket op med nyere og mere avancerede Windows udgaver, at jeg har meget svært ved at komme i gang med Linux.
Selvom DOS, Unix og Linux er direkte sammenlignelige.

Jeg har stadig en PC stående med Ubuntu lagt ind, som jeg ikke kan bruge til "noget".
Fordi hver gang jeg skal noget i praksis, som f.eks. at skrive dette indlæg, så er det nemmest og hurtigst at bruge min Windows XP.

Det er "forfærdeligt". Det føles som at have mistet en arm ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-09 19:20

Hvis du vil afprøve ubuntu Linux.
Så findes der et hjælpsomt forum her:
www.ubuntudanmark.dk
Som er meget hjælpsomme, og de kan klare de lidt svære ting.
De nemme spørgsmål kan du få hjælp til her i dette forum. (også de svære hvis de er tilstede)

Kommentar
Fra : peque

Dato : 17-09-09 08:29

Tja - jeg vil da vove at påstå - at det er Windows der er noget l.o.r.t netop fordi de tvinger deres normer og egen standarder ned over hovedet på den almindelige bruger - som ikke aner nioget omkrign tingene alligevel!

Om man bruger Linux eller Windows er underordnet - hvis ikke man har den generelle forståelse for teknikken, så er det absolut nemmest at vælge W#indåse - som tja ganske rigtig - er nemmere fordi DET er man vant til!

Jeg syntes personligt ikke om at den almindelige bruger er administrator og derfor har muligheden for at crashe systemet, hvorimod i Linux - er det en 100% bevidst handling at man gør dette, men har man sat sit system ordentligt op - har man en frisk installation kørende igen 10 min efter - ved f.eks at have sin /home partion på en seperat harddisk eller partion.

Men der er masser af steder at downloade - Men konkret sagt:

Citat
men da jeg skulle prøve at finde ud af hvor man kunne få det henne mødte jeg problemer pga godt nok fandt jeg noget der hed ubuntu linux men det er da noget værre lort ¨¨

Hvis det er din opfattelse af den nemmeste linux distro - Så tror jeg ikke det er Linuxverdenen der er din vej frem.
Mere hvis man ønsker at køre linux, må man være villig til at ofre noget tisd på at sætte sig ind i systemet og ikke mindst studere løsninger på nettet via diverse forums og Google - da intet kommer herfra fri!
Hvorfor fortælle dig alt og forære dig løsningen, hvis du får meget mere ud af selv at studere sit system og finde løsningerne!

Hvis det er den holdning du har - tror jeg reelt at du nok skal holde dig til Winblows istedet for.

Dog kan man få Ubuntu i flere version
http://www.ubuntu.com Gnome Desktop
http://www.kubuntu.org/ KDE desktop
http://www.xubuntu.org/ XFCE Desktop

Men alle 3 er bygget på samme grundprioncip!