/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spartling af træsamlinger
Fra : bhermann
Vist : 6393 gange
50 point
Dato : 15-09-09 07:06

Jeg har nogle krydsfinér inddækninger med en masse samlinger og skru-hoveder, som skal spartles, før jeg sætter filt op. Kunne selvfølgelig bare bruge sandspartel, men tænkte, at der fandtes noget andet/bedre til lige netop træsamlinger, som sikkert vil arbejde mere med tiden?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-09-09 07:24

Du kan købe speciel træ-spartelmasse (tube), som kan bearbejdes som træ i tør tilstand. Jeg bruger den selv, og den er OK, men ellers kan du også bruge en alm. acrylfuge-/spartelmasse.

Men kig i byggemarkedet. Der er oceaner af forskellige vidundermidler til alt muligt.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 15-09-09 07:30

Jeg ville helt klart vælge kemisk træ, akrylfugemassen vil synke.

Til mindre spartelopgaver, som skal klares lynhurtigt, benytter mange malere forskellige udgaver af plastisk træ og Kemisk Metal, selv om de egentlig er beregnet til mere krævende opgaver.
De tokomponente spartelmasser har nemlig stort set alle sammen de to egen-
skaber, at de ikke synker, og at de hærder på ganske kort tid.
Så selv om de er dyrere end akrylspartelmasserne, tjener de sig ind, fordi maleren straks kan komme i gang med penslerne.
Spartelmassen findes i flere udgaver fra Plastic Padding har vi den solide Kemisk Metal. Den består af en lille tube hærder og en bøtte med spartelmasse, og de to dele blandes, umiddelbart før de skal bruges.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 15-09-09 08:34

Kan man slibe på kemisk træ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-09-09 09:30

pollyfylla blev brugt her med flot resultat

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-09-09 09:37

du kan sagtens bruge en finkornet sandspartel til det. men der skal nok spartles og slibes mindst 3 gange for at få et ordentligt resultat.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-09-09 09:55

Jeg vil anbefale dig at købe glasfiberstrimler.
Først pensler du i godt og vel strimlens brede, så lægger du strimlen i limen og pensler oven på strimlen.
Når det er tørt smøre du med hæftegrunder, det modbydlige grønne stads, men også bruger på gibsplader, og så spartler du med sandspartel.

I 1991 byggede jeg et hus som indvendigt var af gasbeton og udvendigt af træ.
Alle lysninger er lavet af krydsfiner som går fra vinduer og dører, ind på gaspetonen, hvor jeg har brugt ovenfor beskrevne samlings metode.
Der ikke et eneste sted hvor der kommet revner, og jeg har ikke væv på vægene, men de er krideret.

Bjørn

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 15-09-09 11:08

Du kan sagtens slibe kemisk træ, det er intet problem, og resultatet bliver du meget glad for

God fornøjelse