/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lovgivning - Biler/scooter
Fra : McBobo
Vist : 2558 gange
200 point
Dato : 14-09-09 22:12

Hej Kandu bruger..
Debat indlæg: Biler....Fart.....scooter... Hvorfor denne forskelsbehandling:

Sidder og diskuter lovgivning omkring scooter der køre for stærkt, med et par venner.
Vi kan ikke blive enige i forhold til lovgivningen omkring området. Men måske i kan hjælpe eller give jeres menning til kende.

Nu til spørgsmålet:
Der hvor vi er uenig er i forhold til at når man køber en bil, køre de fleste biler fra 170 til 220 km/t.
På de danske landeveje må man højst køre 130 km/t på motervejene. Men bilerne kan køre langt over denne grænse. Så hvad skal man bruge denne extra fart til? Hvis man så køre for stærkt i sin bil får man en bøde..... Der hvor problemstillingen er i forholde til dette indlæg er så at hvis du køre på en scotter kan du få en bøde, selv om du ikke har kørt for stærkt. Hvis den bliver sat op på en fartrulle får du en bøde og anden gang tager politiet scooteren hvis den måler over 35 eller 45 km/t

Hvorfor denne forskel?
Hvornår bliver der indført fartspærre i alle impoteret biler?
Hvornår bliver bilerne sat op på en fartrulle og får samme lovgivning som knalleret/scooter
Er det rimligt at få et bødeforlæg, selv om du har overholdt fartgrænsen (scooter)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-09 22:18

Ej hvor pudsigt, vi har siddet og diskuteret det samme, for det er da urimeligt, at knallertkørerne får en bøde fordi knallerten kan køre mere end den må - hvis altså den lovlige hastighed bliver overholdt -

Min datter havde en knallert der kunne køre langt over de tilladte 30 km/t UDEN at der var pillet ved den, og hun kunne aldrig finde på at køre mere end de 30 km/t hun måtte, det ville have været ganske urimeligt hvis hun havde fået en bøde

Men mon ikke det er fordi, at langt de fleste knallerter der kører mere end tilladt er pillet ved/ulovlige??

Så nej, jeg syntes ikke det er rimeligt at give en bøde/snuppe knallerten, hvis den er lovlig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-09 22:19

Du kan jo heller ikke få fartspærre i bilerne, hva' så når vi kører i udlandet, hvor det er lovligt at køre stærkere end i DK?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-09 22:25

Ganske kort er det fordi ovgivningen ikke nævner noget om, at biler skal være konstrueret så de maks kan køre et vist antal kilometer i timen.

Det står der om scootere og knallerter.

Citat
Hvornår bliver der indført fartspærre i alle impoteret biler?
Hvornår bliver bilerne sat op på en fartrulle og får samme lovgivning som knalleret/scooter
Er det rimligt at få et bødeforlæg, selv om du har overholdt fartgrænsen (scooter

Det tviler jeg meget på bliver indført, og det vil j heler ikke forhindre hastighedsovertrædelser andre steder end lige på motorveje.

Igen, det gør de ikke fordi hastighedsgrænsen ikke er den samme alle steder, altså på alle veje.

Ja, det er rimeligt, fordi loven siger, at knallerten/scooteren skal være konstrueret sådan, at den kun kan køre med en makshastighed på henholdsvis 43 km/t og 64 km/t

Citat
Kan en lille knallert køre 43 kilometer i timen eller mere, får ejeren en bøde, fordi den kan køre væsentligt hurtigere end tilladt. Hvis en stor knallert kan køre 64 kilometer i timen eller derover, udløser det en bøde. Fælles for begge knallerttyper gælder, at hvis knallerten bliver kontrolleret igen i løbet af tre år og stadig kan køre væsentligt for stærkt, bliver den konfiskeret af politiet.

http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/knallertresultat_15052009.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-09 22:32

Jeg syntes stadig ikke det er rimeligt at man kan få en bøde/konfiskeret knallert/scooter fordi den KAN køre for stærkt, det kan en bil jo også -- kun hvis der er er lavet fiksfakserier med knallert/scooteren er det ok

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 14-09-09 23:27

Nordsted1... Jeg tror at folk laver lidt fiksfakserier på sin scooter fordi de bliver overhalet af cykellisterne.

Som lovgivningen er nu hvor en scotter 35 må køre 35 km/t bliver de konstant overhalet af cykelisterne.. Øhhh sidebemærkning.... Hvad siger lovgivningen omkring farthastighed i forhold til cykelister..

Men selvfølgelige skal man have et bødeforlæg hvis det kan bevises at man har kørt for stærkt på knallert/scooter.... Alså den samme lovgivning når man køre bil..

Har fået fortalt dette......
Politiet kan tag ind på en Tekniske Skole og hendvende sig ved infomationsskrænten. Herefter kalde over højtaleranlæget at alle scooter/knalleret ejere skal hendvende sig nede på pakeringspladsen. Hvis man ikke ankommer konfikskere politet scooteren og man kan afhentet den nede hos dem. Dem som så ankommer skal sætte deres scooter op i fartrullen og herefter uddeles der bøder i stor stil..... Jamen jeg har ikke gjort noget..... Jo,jo din scooter køre for stærkt!!!

Og hvis scooter kan få taget fartbegrænsningerne væk inden de bliver impoteret ind i landet... hvorfor gør man det så ikke det med biler.

Er det ikke bedere at få alle knalleret/scooter væk fra cykelstierne og ud på vejene... De fleste ulykker er højresvings ulykker. Bilerne kommer for langt ud på cykelstierne.... Bang! Herefter kommer scooteren og lander på kølerne......

Men hvad ved jeg.... Jeg er jo bilejere og køre ferrari

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-09-09 00:05

De regler I omtaler gælder kun knallert 30 (uden kørekort og reg.afg) og knallert 45 (med bil- eller mc kort, men stadig uden reg.afg.) hvad enten de ligner scootere eller små mc'er.
De er kun sikkerhedsgodkendte (konstruktionsstyrke og køre-,bremseegenskaber) til de pågældende hastigheder, og altså også uden afgift.

Rigtige scootere, mc'er og biler er sikkerhedsgodkendte til deres maksimale ydeevne, kræver specifikt kørekort og er belagt med 100% - 180% registreringsafgift.

Derfor!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-09 00:35

Citat
Er det ikke bedere at få alle knalleret/scooter væk fra cykelstierne og ud på vejene... De fleste ulykker er højresvings ulykker. Bilerne kommer for langt ud på cykelstierne.... Bang! Herefter kommer scooteren og lander på kølerne......

Nej, det er bestemt ikke bedre..mange knallertkørere har i forvejen hovedet under armen når de færdes i trafikken, det ville ikke være godt såfremt de skulle køre blandt bilerne alle steder, det er slemt nok de steder der ikke er cykelstier.

Nej, de fleste knallert/scooteruykker er soloulykker, oftest forbundet med for høj hastighed

"Bilerne kommer for langt ud på cykelstierne"
Det er langtfra altid bilisternes skyld når der sker højresvingsulykker.

Der står faktisk ikke i færdselsloven, at biler ved højresving SKAL holde stille for cykler og knallerter, men der står "Ved svingning til højre må den kørende ikke være til ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud"
Og faktisk er det sådan, at mange cykler og knallerter kører så hurtigt, at selv om en bilist i forvejen orienterer sig og mener at kunne svinge til højre uden at genere cyklister/knallertkørere, så kommer disse tordnende med alt for stor fart, og fatter bare ikke, at så er bilen svinget så langt til højre, at chaufføren ikke har mulighed for at se de cykler og knallerter, der bare fortsætter kørslen , uden at tænke på, at det altså er tilladt også at passe lidt på sig selv i trafikken.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-09-09 01:19

Når du køber en bil, som kan køre mere end tilladt i Danmark, er den født sådan og derfor typegodkendt. Hvis en knallert skal køre stærkere end tilladt for den pågældende type skal du foretage konstruktive ændringer og det får du en bøde / konfiskation for. Derfor er der ikke nogen uretfærdighed til. Samtidig er for mange knallertkørere, som Dova nævner, simpelthen for dumme til at køre stærkere end de gør i forvejen. Faktisk skulle max hastigheden for unge på knallert være 20 km/t.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-09-09 07:14

Tanker om emnet:

Selv om man udfører arbejdet helt efter lovgivningen og sikkerhedsreglerne, må man alligevel ikke udføre meget f.eks. el-arbejde og kloakarbejde, da der står i loven, at det kun må udføres af autoriserede installatører.
At du selv måske gør det bedre er ingen formildende omstændighed.

En overhaling - hvor man overskrider fartgrænsen - kan ofte være mere sikker, men det er stadig ikke lovligt.

Du må ikke udskifte din motor i Skodaen med en Ferrari-motor, da resten af bilen (bremser o.l.) ikke er konstrueret til det. Heller ikke selv om du aldrig kører over 80.

Og så den værste:

Du kan ligefrem komme i fængsel for UOVERLAGT at overskride våbenloven med 3 mm. !!!!!

Næh, du. Loven skal skam holdes - også selv om den til tider virker fuldstændig forrykt.

Så - i med plomben igen på din scooter
Endelig er jeg slet ikke enig med Krummen i at knallertkørere generelt er dumme - de er oftest bare yngre og dermed uerfarne og tænker derfor ikke over de risici som de udsætter sig selv og andre for.
De dumme udgør kun en lille del af scooterkørerne - og så behøver de ikke engang at være på en scooter for at være det !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-09 07:27

Citat
Har fået fortalt dette......
Politiet kan tag ind på en Tekniske Skole og hendvende sig ved infomationsskrænten. Herefter kalde over højtaleranlæget at alle scooter/knalleret ejere skal hendvende sig nede på pakeringspladsen. Hvis man ikke ankommer konfikskere politet scooteren og man kan afhentet den nede hos dem. Dem som så ankommer skal sætte deres scooter op i fartrullen og herefter uddeles der bøder i stor stil..... Jamen jeg har ikke gjort noget..... Jo,jo din scooter køre for stærkt!!!

Den er "go" nok, det bliver praktiseret både på teknisk skole og gymnasiet

Citat
Jo,jo din scooter køre for stærkt!!!

Det er nok nærmere -- din scooter er ulovlig??

Kan du ikke ringe til politiet og spørge hvad de gør med de knallerter der KAN køre for hurtigt,men som er lovlige??

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-09-09 07:48

Citat
hvad de gør med de knallerter der KAN køre for hurtigt,men som er lovlige??

Hvis de kan køre for stærkt, er de IKKE lovlige Nordsted. Bortset fra de få km/t som godskrives testen.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 15-09-09 07:51

Jeg kan godt følge mange af disse sider af samme sag.
Som tidligere scooter-kører, vil jeg lige bidrage med mine synspunkter også.

Jeg tog begrænsningerne på min scooter ja, men derfor kørte jeg nu stadig forsvarligt. Især i byer, og så snart der var fodgængere/cyklister/biler i nærheden, blev farten sat ned. Det er der desværre ikke så mange der gør, og det er jo, ligesom unge bilførere, de få der ødelægger det for flertallet.
Hvis I så station2 på patrulje i aftes, kunne man se nogle unge stikke af fra politiet, og tilsidesætte alle regler. Det er typer som dem der ødelægger det for mange andre.

Mht. det matrielle og konstruktionsmæssige, hører man ofte at "knallerten ikke er dimensioneret til de høje hastigheder". Der synes jeg lige man skal tænke på, at Danmark blandt få andre andre, faktisk modificerer standardmodellen til at kunne køre langsommere. Hvis dette ikke blev gjort, kan mange modeller køre mellem 45-80 km/t - fra fabrikkens side. Så det er den jo bygget til.

Dertil kommer også, at jeg har arbejdet ved et firma der laver bremseklodser, og ved at klodserne fra f.eks. en PGO Comet, en af de mindste scootere, rent faktisk passer på flere 125cc MC modeller, samt en enkelt 250cc. Så ved jeg godt skive osv. også er større, men det siger stadig lidt om at de ikke er så svagt bygget som der ofte hentydes til.

Jeg er stor tilhænger af at scooterne skal ud på vejen, med en måske 50 km/t ca. Så skal man dog også have et knallertkørekort og ikke et -bevis. Et kørekort med mulighed for klip, samt større sanktioner ved overtrædelse af loven.
De fleste der "tuner" tager blot begrænsningerne, hvilket netop vil sige de 50-60 km/t.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 15-09-09 07:53

Citat
Hvis de kan køre for stærkt, er de IKKE lovlige Nordsted

For mig er en knallert/scooter kun ulovlig i det øjeblik der er ændret på den.

Min datters knallert kunne køre over 50 km/t - UDEN - der var pillet ved den, dvs. var hendes knallert blevet undersøgt, havde hun fået en bøde-- er det rimeligt??

Jeg ved med 100% sikkerhed, at hun ikke havde fået ændret på knallerten, det er hun alt for forsigtig til, hun ville i første omgang slet ikke have en knallert, da hun ikke turde køre på den,og da jeg endelig fik overtalt hende, hjalp det heller ikke stort på køreglæden, da hun først blev påkørt, faktisk blev knallerten rep. og solgt efter kort tid, da hun ikke turde køre mere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-09 07:56

Dennis85... pudsigt, min datters knallert var en PCO comet

Der har også været en del skriverier omkring det at vi i DK sætter begrænsninger på knallerterne, for efter denne ændring, forurener de mere - siges der, jeg ved ikke om det er rigtigt?

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 15-09-09 08:08

Nordsted1:
Citat
Der har også været en del skriverier omkring det at vi i DK sætter begrænsninger på knallerterne, for efter denne ændring, forurener de mere - siges der, jeg ved ikke om det er rigtigt?

Forestil dig du kører på en standard cykel. Du kan selv regulere gear og pedalomdrejninger osv., så det er til at klare.
På en begrænset "cykel" skal du altid kæmpe som om du kører op ad bakke. Du skal bruge meget mere energi på selv at køre lige ud. Virkelig kæmpe hele tiden.

Det er det samme med en begrænset scooter.
Ved at sætte en skive i variomatikken, kan scooteren ikke køre på "den store klinge" - dermed heller ikke så hurtigt, men skal tage mange omdrejninger hele tiden.
Ved at lave et blindrør på udstødningen, ryger en masse udstødningsgas tilbage mod udgangen af motoren, hvorfor der skabes turbulens om man vil. Det gør scooteren skal kæmpe med at komme af med gasserne, igen: knokle derudaf.

Tager man begrænsningerne, vil scooteren derfor ikke presse motoren så meget. Det er generelt bedre for motoren, og samtidig med, så bliver den mere økonomisk at køre på, og kan rent faktisk overholde at køre de 30+ km/l som der ofte reklameres med. Med begrænsninger på snakker vi nok nærmere de 20 km/l.

Så alt i alt er det faktisk meget bedre for motoren at køre uden begrænsninger.
Kilderne har jeg ikke på skrift, men det er fra flere mekanikere, bl.a. Jen tidligere speedwaykører, samt en tidligere speedway mekaniker.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-09-09 08:11

LOOL Det skal du bare forklare politiet Nordsted....at det efter DIN mening IKKE er ulovligt, bare fordi den kan køre for stærkt. Jeg er sikker på at politiet og domstolene har andre og juridisk bedre fundrede argumenter for at erklære den ulovlig.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-09-09 08:13

Citat
Forestil dig du kører på en standard cykel. Du kan selv regulere gear og pedalomdrejninger osv., så det er til at klare.
På en begrænset "cykel" skal du altid kæmpe som om du kører op ad bakke. Du skal bruge meget mere energi på selv at køre lige ud. Virkelig kæmpe hele tiden.

Det er det samme med en begrænset scooter.

Jøsses en gang vrøvl LOOOOL

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-09 08:17

Citat
LOOL Det skal du bare forklare politiet Nordsted....at det efter DIN mening IKKE er ulovligt, bare fordi den kan køre for stærkt.

Krummen vi snakker forbi hinanden... jeg er ening i at man skal overholde hastighedsbegrænsningerne... men hvornår er en knallert ulovlig?? I mine øjne er det når der er pillet ved den

Og så syntes jeg Dennis85's forklaring er go

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 15-09-09 08:28

Krummen > Du er velkommen til at mene det er vrøvl, men det gør det ikke mindre sandt. Måske en dårlig sammenligning, men lidt pædagogisk er man vel hehe .

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 15-09-09 08:36

En lille kommentar herfra.
Ang. Scooterens konstrukstion,om den er forsvarligt at køre mere end 30/45 km/t.
Jeg har en PGO-t rex 45.-lovligt hastighed 45.
Man kan også købe en PGO-t rex 110 (110cm),den er konstrueret 100% som 45,bortset fra motorstørrelsen,den kræver kort til motorcykel?
Konkluktion: En 45 kan sagtens holde/er bygget til mere end 45 km
vvdriver

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-09-09 11:33

Hvis du bare een gang har oplevet, at køre i silende regn med en knallert / scooter liggende helt oppe i bagkofangeren med 70 km/t, og set hvad der sker når du bremser, vil du nok få en anden opfattelse af, at overholde hastighedsbegrænsningen. Det går lynhurtigt, og bump! Så ligger der en tohjuler halvt inde under bilen, og selvfølgelig er du idioten, selvom du ikke kunne gøre noget andet end, at bremse.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 15-09-09 13:51

Cortina > Sådan bliver det måske lagt ud, men hvem er dummest: Bilisten der overholder fartgrænsen, eller knallertisten der kører helt oppe bag en bil i regnvejr?

Det hele handler jo om at vise hensyn og tage forholdsregler i trafikken. At læse trafikken og reagere derpå. Det er synd det er så svært for mange, for vi danskere er godt nok elendige til det!

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 15-09-09 14:01

Citat
Hvis du bare een gang har oplevet, at køre i silende regn med en knallert / scooter liggende helt oppe i bagkofangeren med 70 km/t, og set hvad der sker når du bremser, vil du nok få en anden opfattelse af, at overholde hastighedsbegrænsningen. Det går lynhurtigt, og bump! Så ligger der en tohjuler halvt inde under bilen, og selvfølgelig er du idioten, selvom du ikke kunne gøre noget andet end, at bremse.

Vil kun give dig ret, MEN hvem f____ ligger dog også og studerer nummerplade i regn eller sne.
KUN TUMPER. Lærer de unge noget når de skal have deres (knallertkort)
Selv kører jeg mc, og kan til tider blive TEMMELIGT overrasket over en 16 årig der tager den udenom mig, med + 80km, på en scooter uden plade.

ANGÅENDE HASTIGHED

Når man køber en scooter / 45 forventer men så IKKE AT DEN ER 110% LOVLIG når men sætter sig op på den. TÆNKER PÅ HANDEL VED FORHANDLERE.
Den/ de er jo typegodkendte ELLER er det bare hip som hap med det.

Havde jeg købt en scooter ved en forhandler og var blevet stoppet og fået en bøde, var den sgu blevet sendt til forhandleren, eller en tur i retten.

Ångående knive, det næste bliver vel skruetrækkeren de kommer efter, særdeles godt stikvåben.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 15-09-09 14:46

Mht at købe en knallert hos en forhandler, der på politiets rullefelt kører mere end det tilladte, er chancen ret så lille for at det sker.
Da politikerne implementerede loven der omhandler alt dette, blev det testet at det ovennævnte ikke var tilfældet. Der er med andre ord 99% sandsynlighed for at der er modificeret konstruktion når de kører mere end nævnte hastigheder.

Svar fra folketinget: http://www.folketinget.dk/samling/20072/Lovforslag/L96/spm/4/svar/endeligt/20080506/554807.HTM
Selve lovforslaget: http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20072/lovforslag/L96/

Færdselslovens §133a stk.5:
Citat
En knallert, som er konstruktivt ændret med henblik på hastighedsforøgelse, eller som er i en sådan ulovlig stand, at den, for så vidt angår lille knallert, kan køre 43 km i timen eller derover og, for så vidt angår stor knallert, kan køre 64 km i timen eller derover, skal konfiskeres, hvis ejeren (brugeren) af knallerten en gang tidligere, inden for de seneste 3 år før det nye forhold er begået, har gjort sig skyldig i en tilsvarende overtrædelse af § 67, stk. 2. Konfiskation kan dog undlades, hvis særlige grunde taler derfor.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-09-09 14:48

Citat
Så hvad skal man bruge denne extra fart til?

Man kan bruge den ekstra fart i andre lande eller hvis hastighden bliver sat op på vejene i danmark.
Eller man kan køre hurtigt på en lukket bane.

Citat
Er det rimligt at få et bødeforlæg, selv om du har overholdt fartgrænsen (scooter)

Du har jo stadig ikke overholdt loven selvom du har overholdt fartgrænsen.

Ved 30 km/t scootere kan man sige at fordi de ikke kræver kørekort så er føreren ikke nødvendigvis undervist i diverse trafik situationer og hvis de så overhaler indenom fordi de ikke var blevet undvist i at det er ikke så smart så hvis de køre galt så du jo mere sikkert at køre galt med 30 km/t end med 60 km/t.

Ved 45 km/t scootere så syntes jeg godt nok også det er latterligt at selvom man har kørekort så må man kun køre 45 km/t. Jeg syntes godt de kunne sætte dem op til 60 km/t.

Men nu vi jo med i det der EU så der vist noget med at 30 km/t kommer til at køre 25km/t.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 15-09-09 16:02

Uden at træde i samme mølle, men en vel tilkørt 30 knallert kan sagtens snige sig op på 45 km/t uden at den er pillet ved, og derfor ulovlig.
Og en anden ting, de måler hastigheden UDEN belastning, hvilket gør det endnu mindre retfærdigt.
Hvis der sad en person på 100 kg, ville den aldrig komme op på de hastigheder.
Men så tvivler jeg på det ikke også er ulovligt. Men sådan skal det jo foregå
Hyg jer.

Citat
Er det rimligt at få et bødeforlæg, selv om du har overholdt fartgrænsen (scooter)

Godt spørgsmål, men ja.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-09-09 18:09

Har lige oplevet en tumpe mere på vej hjem. 70 km/t på en scooter på en strækning, hvor vi passerer en skole og derfor nedsætter hastigheden. Hvad gør "geniet" så ? Han vil åbenbart undgå bump og "generende" biler, så han fortsætter ind på cykelstien, hvor der er temmelig mange skolebørn, og passerer således indenom med uformindsket fart. Det er simpelthen rystende. Har man vitterligt ikke lært en dyt af den tragiske ulykke ved Herfølge ? Fo min skyld må de godt køre stærkt på lange lige stræk udenfor byerne, men når man ser en flok skolebørn, der opholder sig ved et busstoppested uhyggeligt tæt på cykelstien, er det dybt godnat, at fare igennem dem med så høj fart.
SÅ er hjernen fa.... koblet fra, hvis der ellers er nogen ?

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 15-09-09 19:15

Cortina > Det er lige præcis den type du nævner, der er skyld i meget af den negative omtale. Hvis folk bare brugte hovedet ville sådan noget ikke ske, men det er åbenbart for meget at forlange.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-09-09 21:33

Hmmm.... Vil lige blande mig... En ulovlig scooter er altså en som ikke overholder de tekniske forskrifter.... Og at den ka køre stærkere end hastigsgrænsen er ikke nødvendigtvis lig med at den er ulovlig!!! Det er blot ikke lovligt at udnytte den helt... Kender da til flere som har fået konfiskeret deres knallert/scooter flere gange og hver gang har de været skilt af i atomer for der skulle kunne findes noget men de er blevet leveret tilbage uden de havde taget dele/fået bøder....
F.Eks. en yamaha 4 gear... Den gik 65km/t LOVLIGT.... Hvordan... Man polere bare motoren indvendigt

Men de der rullefelter politiet har ka jeg heller ikke lide... men har man en lovlig som køre forstærkt, så skal de jo altså stadig påvise at derer lavet konstruktive ændringer

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-09-09 22:53

Citat
F.Eks. en yamaha 4 gear... Den gik 65km/t LOVLIGT.... Hvordan... Man polere bare motoren indvendigt
Så har man sgu da osse ændret på "konstruktionen" og dermed er den ulovlig...hvor svært kan det være? Kan den køre stærkere end angivet som lovligt i færdselsloven, så konfisker lortet....UANSET om der kan findes en årsag eller ej. Loven er jo netop udformet, så man kan undgå alle disse tåbelige pubertetsargumenter / forklaringer, som de selv synes er så eddersmarte....

"Se mig med 70 km/t Juh huuuu og jeg har ikke gjort noget ved den - Jeg er så smart og så klog" GAAAAB. Og hvad så....den kan køre stærkere end tilladt, så konfisker skidtet BASTA Gå ind i politik og få lavet loven om...sådan fungerer det i Danmark. Det er jo ikke en bananrepublik.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-09 23:25

Der er meget uhyggelig læsning i denne tråd

Men ikke alle knallerter der kan køre for stærk er pillet ved...er det retfærdigt at en der kører max 30 km kan få en bøde, fordi den KAN køre mere??

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 16-09-09 00:09

Citat
Har lige oplevet en tumpe mere på vej hjem. 70 km/t på en scooter på en strækning, hvor vi passerer en skole og derfor nedsætter hastigheden. Hvad gør "geniet" så ? Han vil åbenbart undgå bump og "generende" biler, så han fortsætter ind på cykelstien, hvor der er temmelig mange skolebørn, og passerer således indenom med uformindsket fart. Det er simpelthen rystende. Har man vitterligt ikke lært en dyt af den tragiske ulykke ved Herfølge ? Fo min skyld må de godt køre stærkt på lange lige stræk udenfor byerne, men når man ser en flok skolebørn, der opholder sig ved et busstoppested uhyggeligt tæt på cykelstien, er det dybt godnat, at fare igennem dem med så høj fart.
SÅ er hjernen fa.... koblet fra, hvis der ellers er nogen ?

PLEJER AT KØRE_____at smide dyret ned til 40 km, når jeg møder BLØDE MØJUNGER
men___og så er det SGU sagt, hader når de skal AFLEVER DYRENE, så er der FANDME gang i MOBBEN. Og jeg BLIVER en SOFT fucker, på knap 350 kg, MEN desværre kan jeg ikke lige tage TLF, under kørsel, medmindre det bliver indbygget = NÆPPE.

Citat
Så har man sgu da osse ændret på "konstruktionen" og dermed er den ulovlig...

SIDEN HVORNÅR ER DET BLEVET ULOVLIGT AT POLERE NOGET
Hvis du nogen sinde har set en INDSUGNING på en ? så skal den være BLANK
I dag__?

Citat
sådan fungerer det i Danmark. Det er jo ikke en bananrepublik.

JA, du er på dette forum, PAS PÅ.

Citat
Men ikke alle knallerter der kan køre for stærk er pillet ved...er det retfærdigt at en der kører max 30 km kan få en bøde, fordi den KAN køre mere??

SNAK MED FORHANDLEREN: ? jeg ville gøre det_
se længere oppe.
???

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 16-09-09 00:15

Citat
Fo min skyld må de godt køre stærkt på lange lige stræk udenfor byerne, men når man ser en flok skolebørn, der opholder sig ved et busstoppested uhyggeligt tæt på cykelstien, er det dybt godnat, at fare igennem dem med så høj fart.

HVOR sker det ikke henne_ alle steder, men FUCK da, hvis alle bare lige gik UD og SPLAT.
Men som jeg skrev længere OPPE, hvad fanden lærer de, de fleste har vel været til time.
Det BURDE VÆRE LOVPLIGTIGT, er det sikkert også, at komme på kørebane/
http://www.lej-en-racer.dk/
så ved DE FANDME hvad der skal til/ IKKE TIL....ENDNU ET bad indlæg fra ?????
Men TØR DE IKKE DET______karantæne på DANSKE VEJE

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 16-09-09 01:10

Hvor er klumme/ krumme henne
http://www.lej-en-racer.dk/
kan du ikke følge med, jeg kørte på
http://www.motorevents.com/motorevents/
før vedkommende sikkert blev født.

det er muligt/ Sikkert jeg er på et af disse billeder
http://www.ulvenemc.dk/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=19:bededag-2009&Itemid=11

og som sådan på mange andre sider for pensionist mc induisterne

Har skam også billeder fra andet, jeg dog ikke vil lægge herinde //ss
da det kan støde VOKSNE.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 16-09-09 04:29

Krummen........ Hvordan har man ændret noget???? Der er ikke skiftet dele eller noget man har blot poleret skyllekanalerne.... Og Nu er loven jo hvis lavet sådan at man ikke må ændre på konstruktionen... Der står så vidt jeg ved ikke at det er hastigheden der gør den ulovlig.............. Men jeg siger [B]IKKE[/B] at man skal køre mere end man må, men at man KA ha en LOVLIG der KAN køre mere end man MÅ!!

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-09-09 05:26

Kvæl lige en kasse øl, og smid et kilo tossepiller i halsen, så kan det være jeg forstår hvad du mener.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-09-09 05:35

Sorry. Jeg tar måske fejl af dig og en anden, men det ændrer ikke på det faktum, at en knallert efter gældende lovgivning ER ulovlig, når den KAN køre for stærkt, uanset om du faktisk kører for stærkt eller at DU ikke har så meget som hvisket til motor eller andet. Loven holder DIG ansvarlig for dette og hvis DU mener det er uretfærdigt, så gå til din folketingsmand eller gå selv ind i politik, og få lavet koven om. Jøsses...er det virkelig så svært at forstå, hvordan det hænger sammen......uretfærdigt eller ej

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 16-09-09 20:53

Hej igen Kandu bruger... Man må sige at det har skabt debat omkring mit spørgsmål/debatindlæg

Hvis jeg skal prøver at opsumere lidt på mit indlæg og komme med nogen tillægsspørgsmål:

1. Det er ikke farten der er ulovlig, men ændringer på "konstruktionen"
2. Det vil så sige at "konstruktionen/begrænsninger" er ændret til dansk lovgivning inden scooter bliver impoteret til landet. (hvorfor skal det så ikke også gælde bilejerene)
3. Er det farten der dræber eller fordi folk ikke kører efter forholdene.. Gælder både bilejere, cykellister og scooter kører (hertil også den nye modedille for de unge... Det er OK at kører uden styrthjelm, da det går ud over lokkerne... Man skal jo se godt ud når man kører scooter) Cykellister der høre musik, samtidige med de SMS eller snakker t telefon.. Gælder også bilejere....
4. Har folk som har skrevet til indlægget kørt på knalleret/scooter for nylige. Eller er fletalet bilejere og her skal der ikke pilles ved nogen "konstruktionen/begrænsninger"
5. Har du prøvekørt din søn eller datters scooter for nylige og set om den overholder dansk lovgivning.
6. Er lovgivningen god som den er nu? Hertil tænkes på "farten, indførelse af kørekort eller højere bøder. ???

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-09-09 21:31

Ups...du forstod det ikke

Citat
Faktum er, at en knallert efter gældende lovgivning ER ulovlig, når den KAN køre for stærkt, uanset om du faktisk kører for stærkt eller at DU ikke har så meget som hvisket til motor eller andet. Loven holder DIG ansvarlig for dette og hvis DU mener det er uretfærdigt, så gå til din folketingsmand eller gå selv ind i politik, og få lavet koven om. Jøsses...er det virkelig så svært at forstå, hvordan det hænger sammen......uretfærdigt eller ej

Jeg gir op.....Det er nytteløst at forklare en sammenhæng til personer, som enten er dumme eller spiller dumme

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 17-09-09 07:14

Jeg vil da gerne byde lidt ind..

1) Helt rigtigt. Men når politiets rullefelter måler farten over det tilladte, så er en scooter pr. definition ulovlig. Farten er bevis nok for at påvise konstruktions-ændringer. (Se evt. mit indlæg længere oppe for links).

2) Jeg ville heller ikke have noget imod det også blev indført på biler. Jeg tror bare det er endnu mere umuligt at styre end på knallerter. Så kan man argumentere med at det er lovligt at køre hurtigere i udlandet, men så må man jo lave noget dispensation man kan søge, hvis man kan dokumentere det.

3) Farten dræber ikke i sig selv, og så alligevel. For det at køre for stærkt er efter min mening ikke at køre efter forholdende. Kører man på en nærmest tom hovedvej, ville det ikke røre mig om en scooter kørte 50 eller 80. Men kører man i byen/på cykelsti osv., så kan 30 faktisk være ret hurtigt. Men efter min mening er det manglende hensyn osv. der dræber. Tag f.eks. ham der kørte den lille pige ned. Hvis han kørte efter forholdende, ville det ikke være sket.

4) Jeg har haft egen knallert/scooter siden jeg var 16. Har dog ikke kørt siden min scooter blev stjålet for en 7-8 mdr. siden. Kører bil når jeg kan låne af forældrene.

5) Jeg har ikke nogen børn, så kan ikke svare. Havde jeg, kunne jeg nok godt finde på at prøvekøre deres scooter en gang i mellem.

6) Som jeg tidligere har skrevet om, synes jeg godt man kunne sætte farten op, til trods for indførelse af kørekort i stedet for knallertbevis. Der står mere længere oppe.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 17-09-09 18:18

Tak for dine uddybne svare Dennis85. Du har forstået min pointe hvor jeg vil hen med mine tillægspørgsmål... holder spørgsmålet åbnet lidt i nu og ser om der er andre der har en sidste meninge/holdninger til indlægget eller

Citat
Jeg gir op.....Det er nytteløst at forklare en sammenhæng til personer, som enten er dumme eller spiller dumme [Roterende fis i kasketten]

Krummen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-09-09 02:03

Citat
3) Farten dræber ikke i sig selv, og så alligevel. For det at køre for stærkt er efter min mening ikke at køre efter forholdende. Kører man på en nærmest tom hovedvej, ville det ikke røre mig om en scooter kørte 50 eller 80. Men kører man i byen/på cykelsti osv., så kan 30 faktisk være ret hurtigt. [B]Men efter min mening er det manglende hensyn osv. der dræber.[/B] Tag f.eks. ham der kørte den lille pige ned. Hvis han kørte efter forholdende, ville det ikke være sket.

Hvis du, som jeg læser det, mener for stærkt efter de faktiske forhold, og ikke efter tilfældige politiske grænser, er jeg fuldstændig enig.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 18-09-09 12:02

Citat
Hvis du, som jeg læser det, mener for stærkt efter de faktiske forhold, og ikke efter tilfældige politiske grænser, er jeg fuldstændig enig.

Det er præcis det jeg mener .

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-09-09 22:19

Så er det man undres lidt for:
Når jeg en stille aften med gode oversigtsforhold og tør vej triller roligt afsted på en halvøde motorvej med fartpiloten på +20, så sidder hr og fru Lovlydig og ryster på hovedet og banker på panden.
Mens nåjeg i tåget vejr og/eller fedtet føre på samme motorvej FRÆSER afsted med 60-70 km/t, så kommer hr og fru lovlydig BLÆSENDE udenom med 110 km/t, og så har jeg hverken tid eller overskud til, at ryste på hovedet, blinke eller gøre fagter, jeg har rigeligt at gøre med at se - og holde mig på vejen. Og så glæder jeg mig bare over, at de ikke ramte MIG.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-09-09 22:20

UPS
nåjeg = når jeg

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 16-10-09 07:57

Der er et problem ang scootere/knallerter der er pillet ved - En forbandet larm -
Her hvor jeg bor kan man vågne om natten pga. knallertlarmen melllem
boligblokkene. Jeg kunne godt tænke mig en knallertmotor , der selvdestruerede
når den kom over en bestemt decibelgrænse.

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 12-11-09 23:33

Tak for svaret Nordsted1.