/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
fjerne kapitæler fra tekst
Fra : Oldboston
Vist : 1135 gange
50 point
Dato : 14-09-09 06:34

Jeg arbejder daglig med tekstbehandling i Word-dokumenter i Office Pakken. En irriterende ting er begyndt at ske - det har stået på i nogle uger. Meget ofte bliver teksten allerede i begyndelsen af dokumentet skrevet med kapitæler. Det kan også ske midt inde i et dokument, at teksten pludselig skifter fra at bruge en almindelig skrifttype, f. eks. Ariel eller en Times Letter, og går over til at skrive i kapitæler.

Jeg går selvfølgelig ind i formattering og fjerner fluebenet fra kapitæler. Men en halv time senere, når jeg har oprettet et nyt dokument, er den der igen......atter er kapitælerne slået til. Jeg har næsten aldrig haft brug for kapitæler, så er der ikke en måde, hvor jeg kan få dem effektivt slået fra, så de ikke popper op igen hele tiden?

På forhånd tak for et godt råd!! Med venlig hilsen, Oldboston

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-09-09 06:43

Citat
kapitæler
er det ikke bare store bogstaver, du taler om?

Skyldes det ikke, at du har trykket på "Caps Lock" / "Lås Skift" tasten?

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 50 point
Dato : 14-09-09 08:18

Det er nok "normal.dot" det er galt med.
Hent et tomt dokument. Fjern det famøse flueben. Gå til filer --> Gem som. Vælg "dokumentskabelon" nede, hvor der står filtype, og klik på "normal". Nogle gange vil filen ikke lade sig gemme i normal, fordi "den er i brug". Kald den så Normal1 og gem. Gå derefter tilbage og slet Normal og omdøb Normal1 til Normal.
Så skulle alle fremtidige nye dokumenter være konfigureret som du ønsker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-09-09 08:48

Hvadderikkeeribrug har fat i den rigtige løsning, men der mangler lidt forklaring.

alle ens indstillinger af formater og meget andet kan gemmes i en dot fil, og hentes igen til senere brug. Man kan have flere forskellige dot filer til forskellige formål.

Hvis man ikke specificere andet vil word automatisk hente normal.dot ind, når man starter et nyt dokument.
Norma.dot kan ligge forskellige steder afhængig af hvilken version og styresystem man har.
Sædvanligvis et sted under documents and settings.
Den er nemmest at finde ved at søge på navnet på hele c drevet.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 14-09-09 09:32

Hvorfor søge på c-drevet, når man blot kan ordne det i et tomt dokument. Jeg har tit ændret normalen på ovennævnte måde - når man for eksempel vil skifte skrifttype eller -størrelse eller afnitsindstillinger m.v. permanent.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-09 10:36

Det rigtige er at slette normal.dot
Og det gøres sådan:
http://peecee.dk/upload/view/191358

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 14-09-09 12:48

Til IBM/760: Nej, det er ikke så simpelt som capslock. Du kan se i Formaterings menuen, hvad kapitæler er, alle bogstaver er store, som f. eks. i avisen POLITIKENS bladhoved, og hvis man taster capslock til begyndelsesbogstavet, bliver det blot lidt større.

Det bllev Hvader ikke ibrug, der hjal mig med sit svar. Jeg plejer ikke at turde gå ind i de 'ædlere dele' af instillingerne, men tilsynelaende lykkedes det ved hj. af den normal.dot, du omtaler, så derfor tak for svaret.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 14-09-09 12:48

Tak for svaret hvaderikkeibrug.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-09 14:34

Det rigtige er at lade word lave en ny frisk normal.dot