/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
PAVA behandling af min hund
Fra : thoustrup
Vist : 2338 gange
100 point
Dato : 13-09-09 22:05

Min lille korthårede gravhund, fik færten af naboens lille killing, den løb ind under naboens bil, hunde løb efter, med det resultat at den sad fast og blev derved klistret ind i undervognsbeskyttelse. Jeg lånte noget undervogns beskyttelses fjerner, og så blev hunden vasket i det, med alm. hunde shampoo bagefter. Men er det, det rigtig at bruge, findes der noget som specielt er til hunde, noget jeg ikke tror at det væske fra PAVA er.

mvh
Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-09-09 22:33

Du skal bruge petroleum baseret væske til at få din hund ren. Det er ikke lavet noget der er specielt til hunde der får tectyl på pælsen.
alimak

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 13-09-09 22:35

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 13-09-09 22:35

prøve at vask med almindlig benzin....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-09-09 22:52

lampeolie. eller lugtfri petroleum som det også hedder. men pas på med stearinlys og anden åben ild. hunden kunne jo forvilde sig for tæt på en slags efter endt behandling.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-09 23:06

Uha, stakkels lille hund da..

Alle de midler (petroleum, lampeolie o.s.v.) er giftige og kan medføre eksem og huden opsuger giften.

Hvis du ikke kan fjerne det med shampoo (eller prøv med opvaskemidlet Fairy ultra, men skyl grundigt af bagefter), så vil jeg råde til simpelthen at få klippet pelsen med de Pavaindsmurte steder af.
Der går godt nok lidt tid før pelsen vokser pænt ud igen, men hellere det end stå med en forgiftet hund, der måske får grimme hudskader ved at bruge skrappere midler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-09-09 09:02

Motorbenzin er for giftigt og for farligt.
Terpentin er mindre giftigt og mindre farligt. det er det der er i pavarenseflasken.

Den lugtfri petroleum er brugbar ret svagt giftig på huden, men knap så effektiv.

paraffinolie til indvortes fra apoteket er ugiftig , kan også opløse pava, men det er ikke nær så let, som med de andre midler.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-09-09 13:26

---Jeg ville altså helt undgå alle de der giftige opløsningsmidler.
PAVA er faktisk forskellige produkter. Nogle er oliebaserede og andre er voksbaserede. Da hunden er blevet fedtet ind i stadset, så må man gå ud fra, at der er tale om en oliebaseret udgave, der ikke er helt hærdet op. --http://www.pava.dk/

Jeg ville bruge madolie i rigelige mængder. Det vil fortynde og fjerne en del af PAVA-olien.
Når der var opnået et rimeligt resultat, så ville jeg til sidst vaske hunden med en mild hundeshampoo.
DET ville hunden i hvert fald ikke tage skade af. Og pelsen ville ikke blive affedtet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-09-09 13:50

Det er sikkert lugtfri petroleum som PAVA har leveret med til afrensning, det er sådan en lille flaske som SUVO leverer med når jeg har fået undervogns behandlet min bil, det står på flasken, en enkelt behandling ville hunden sikkert godt kunne tåle, men det er bestemt ikke ugiftig, læs sikkerheds databladet for lugtfri petroleum:
http://www.rkimiljo.dk/media/files/Datablad/917005%20-%20130309.pdf

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-09-09 14:47

Prøv med magarine, smør og tilsidst med blødsæbe/krystalsæbe.
Det skader ikke hunden. Min mor brugte det hver gang jeg som dreng kom hjeme smurt ind i et aller andet tjæreprodukt.

Bjørn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-09-09 15:43

krystalsben er nu lidt skrap mod huden.

Paraffinolien( fra apoteket) er stadig det bedste kompromis mellem det effektive og det ugiftige.

Dyr slikker sig og får derfor ikke kun skidtet på huden, men også indvortes.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 17-09-09 16:48

Jeg vil foreslå at tage hunden med til en dyrlæge, og iøvrigt lade den naturlige udskiftning af pelsen
klare problemet. Tør det af du kan, med f.eks. køkkenrullepapir og lad så hunden være i fred. Mvh.K.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-09-09 22:10

Jeg tror du gjorde det rigtige, hurtigt at få Pavaen fjernet fra hundens pels, og derefter bruge en god hundeshampoo.
Jeg ville have gjort nøjagtig det samme