/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Fælles mappe og printer
Fra : jansler
Vist : 443 gange
100 point
Dato : 13-09-09 16:13

Hej med jer

Jeg har 2 computere og vil gerne oprette en fælles mappe, så de samme dokumenter kan bruges på begge maskiner. En der kan hjælpe med at oprette en fælles mappe?

Yderligere har jeg en printer tilsluttet computer A. Jeg vil gerne kunne udskrive fra computer B, hvordan gør jeg det trådløst?

Jeg bruger XP, hvis det er til nogen hjælp.

En der kan hjælpe med lidt vejledning eller henvise til en side?

På forhånd tak.
De bedste hilsner
Jansler

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-09-09 16:39

Du går bare ind og højreklikker på de mapper som du vil dele med dit netværk.
Du skal dog være opmærksom på, at mapper kan deles på to måder.
1) Mappen kan kun læses fra anden bruger på netværket.
2) Mappen kan både læses og skrives i, fra anden bruger på netværket.

Jeg vil anbefale at du bruger metode 1, på de fleste mapper.
Du kan oprette en enkelt mappe, som du kan kalde "filer udefra" efter metode 2. Hermed har du mulighedfor at sende filer til den anden maskine; hvilket kan være meget nyttigt.

Kommentar
Fra : jansler

Dato : 13-09-09 16:46

Hej igen

Nu har jeg lavet en delt mappe på computer A. Jeg vil gerne hente den på computer B. Hvordan gør jeg?

De bedste hilsner
Jansler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-09-09 16:55

Printeren kan du dele ved at gå til Printere og faxenheder på computer A højre klikke på printeren og klikke på Deling, der skal du sætte prik ved Del denne printer og give den et Sharenavn, klik Anvend og Ok.
På computer B skal du også gå til Printere og faxenheder og tilføje en printer, sæt prik ved Netværksprinter og lad computeren søge efter en printer, du har sikkert dit netværk sat op og så vises printere som er tilsluttet på computer A, marker den valgte printer og klik på Næste, så hentes printer drivere over på computer B og et øjeblik efter kan du bruge printeren på computer A fra computer B, det er ligegyldig om det trådløs eller kabel netværk, fremgangsmåden er den samme

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-09-09 16:57

Du klikker på Netværks steder så vises dit netværk og du kan gå til Delte mapper på den anden computer, Windows XP har som standard Delte mapper, dem kan du se fra Denne computer

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-09-09 16:59

på computer A (den med printeren) vælger du en mappe der skal deles mellem de 2 maskiner

F.eks en mappe i dokumenter der så kan hedde delemappe eller hvad du nu har lyst til at kalde den

H.klik på mappen og vælg deling du skal nu vælge et sharenavn til mappen (det navn den anden maskine kan se) Husk også hak i skriveadgang
ang din printer, så skal du også dele den, det gøres på samme måde som med en mappe

Noter dig navn og ip på din computer.

På computer B åbner du Denne computer og går op i adresselinien og skriver \\navnpåcomputerA og trykker på enter
hvis du får en fejl skal du istedet for prøve \\ippåcomputerA og trykke enter
Hvis dette også fejler har du et firewall problem (mest sansynligt på computer A eller i routeren)

Hvisd det IKKE fejler har du et vindue med de ting computer A har delt, dobbeltklik på printeren (dette installerer printeren på computer B) vent til vinduet med printerjobs kommer frem og luk det igen, så er du klar til at printe.
dblt.klik på mappen du delte og dokumenterne er åbne

lad os gøre det lidt nemmere at få adgang til den delte mappe, i Denne computer går du op i menuen Funktioner og vælger Opret forbindelse til et netværksdrev vælger et ledigt drevbogstav og skriver stien i nederste felt (\\navnpåcomputerA\sharenavn)
nu har du altid adgang til dokumenterne via drev xyz
Behøver jeg at skrive at det kræver at computer A er tændt

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-09-09 17:00

Hey, hvad er det lige den gør ved mine backslash, erstat | med \

Kommentar
Fra : jansler

Dato : 13-09-09 17:54

Hej igen

så er det lykkedes at få en fælles mappe over på computer B. Jeg brugte den med Denne Computer og har nu leget med Z og Y, men...... hvis jeg lægger et nyt Word dokument ind i en af dem, så kan jeg ikke se det på computer A? Er det ikke mærkeligt?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-09-09 18:10

Citat
hvis jeg lægger et nyt Word dokument ind i en af dem, så kan jeg ikke se det på computer A? Er det ikke mærkeligt?
jo hvis du har programmet Word på computeren som skal åbne dokumentet, så lyder det lidt mærkeligt, måske kan du løse problemet ved at højre klikke og klikke på Åben med, og så der sætte Word til at åbne den slags filer

Kommentar
Fra : jansler

Dato : 13-09-09 18:10

OBS. Glemte at sige at printeren virker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-09-09 18:14

Citat
Glemte at sige at printeren virker
du er godt på vej er du sikker på at det Word dokument er blevet lagt i en DELT mappe

Kommentar
Fra : jansler

Dato : 13-09-09 18:18

Hej igen

Nu har jeg prøvet fra både A & B at lave ændringer i bestående dokumenter. Ændringerne ses ikke i den modsatte computer.

?!?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-09-09 18:28

Husk at gemme dokumentet og lukke det, før du åbner fra en anden computer.
Hvis andre end dig selv har adgang til dokumenterne i den delte mappe, så kan du under Deling fjerne markering ved Tillad andre at ændre mine dokumenter, for at andre ikke skal lave rav i den

Kommentar
Fra : jansler

Dato : 13-09-09 18:40

Hej igen

Når jeg åbner i den fælles mappe på computer A, så er rettelserne gemt i dokumentet. Når jeg åbner på computer B er der ingen rettelser.

Mapperne og dokumenterne bliver ikke brugt på samme tid. Jeg kan heller ikke lægge nye dokuemnter i - jo det kan jeg jo selv. godt, men de åbnes ikke i den 'anden' mappe. Er det evt. et filter som jeg skal åbne/lukke?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-09-09 18:45

Citat
Er det evt. et filter som jeg skal åbne/lukke?
nej det har jeg aldrig set, nu spørger jeg dumt, men er du sikker på at du gemmer det ændrede dokument i Delte mapper?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-09-09 18:49

tror helt sikkert der er noget du har misforstået.
det lyder som om du har kopieret filerne fra den delte mappe og over i en ny mappe på computerB. dette er en fejl

på computer B skal du jo åbne filerne i den delte mappe direkte, evt via funktionen netværksdrev som jeg nævnte tidligere

Kommentar
Fra : jansler

Dato : 13-09-09 18:50

Jeg kan godt forstå dit spørgsmål

Ja, jeg har bare åbnet et dokument i mappen - skiftet skriftfarve for at se om det virker. Gemmer naturligvis. Åbner så på computer B - og det dokument er som før Det er da mærkeligt, synes jeg også - og særlig fordi det er lykkes at hente den rigtige mappe med pæn lille hånd under

Måske jeg skal slette det hele og starte forfra - men det virker jo ikke som om det er løsningen.

Har du et bedre forslag?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-09 18:51

Citat
få en fælles mappe over på computer B
det er dette her der får mig til at tro du gør noget forkert, du skal ikke flytte nogen mappe, du skal kun oprette forbindelse til den delte mappe på computer A

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-09-09 18:56

Enig med EXTERMINATOR du skal ikke flytte Delte mapper over på den anden computer, du kan åbne den delte mappe og åbne dit dokument, og eventuel gemme det på den computer som du bruger til at åbne, du gør et eller andet forkert

Godkendelse af svar
Fra : jansler

Dato : 13-09-09 19:00

Tak for svaret til alle.

Jeg slettede det hele og startede forfra med en ny mappe. Det må jo ganske enkelt være en fejl 40 for nu virker det, som det skal.

Tusinde - tusinde tak for kampen.

Herlig aften til jer.
Glade hilsner
Jansler