/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Opsagt
Fra : bibsamie
Vist : 924 gange
200 point
Dato : 11-09-09 13:40

Jeg har idag opsat en el medarbejder skriftlig med deres underskrift som accept, på opsigelsen, men nu skal jeg jo beskæftige dem i to dage man-tirsdag hvad nu hvis de melder sig syge i denne periode ???? da de jo officielt er ansat i opsigelsesperioden.

per

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-09-09 13:46

Det er desværre en meget almindelig opførsel fra de ansattes side

Du betaler løn som du plejer.. du kan også bede om en lægeerklæring, men det får du ikke noget ud af, for du skal selv betale den, og enhver kan få sin læge til at skrive - sygdom/stress

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-09-09 14:11

Enig med Olesen. Betal og luk øjnene. Sådan er det nu en gang. Og afhængig af hvad de laver, er fritstillelse oftest en fornuftig disposition. Som regel har folk "meldt sig ud" når de sidder i opsagt stilling. Det er kun nyttige idioter som jeg selv, der holder kadancen til sidste minut.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-09-09 15:01

Og lægen udsteder normalt ikke attest om uarbejdsdgtighed før 4 sygedag. Samt du risikerer at de laver lort på arbejdet som falder tilbage på dig når de er ophørt

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-09-09 15:07

Krummen

det gør de da fan også selv om de ikke er opsagt. men de er godt nok blevet lidt mere tamme grundet de nye tider.

per

Accepteret svar
Fra : Krummen

Modtaget 200 point
Dato : 11-09-09 16:01

Nå okay Så er det da osse bare med at få dem ud af kiosken LOOL

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-09-09 16:05

netop Ytt aff min koski

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-09-09 16:11

Fritstil dem.....Så må det kost 2 mand dage....Men det er jo heldigvis fradragsberettiget.
Go weekend

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-09-09 17:03

Det er interessant at høre om disse ting fra en arbejdsgiver.

Også fordi jeg er så pligttro at jeg ikke ville ødelægge noget og stadig passe mit arbejde.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-09-09 17:34

Krummen

i li måde.

dbh
per

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 11-09-09 17:46

Det må da siges, at være et meget kort opsigelsesvarsel!
Citat
nu skal jeg jo beskæftige dem i to dage man-tirsdag

Måske kommer vedkommende de 2 dage, men med så kort opsigelsesvarsel - kan jeg ikke fortænke vedkommende i, at melde sig syg.

Men det har også stor betydning, hvordan du er som arbejdsgiver!

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-09-09 19:07

IBM760

det er den opsigelsesvarsel overenskomsten forskriver.

per

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 11-09-09 19:23

Per - forstår jeg dig ret, når du siger det er det opsigelsesvarsel overenskomsten foreskriver:

Du har dag dato d. 11-9-2009 opsagt medarbejderen til fratrædelse på tirsdag d. 15-9-2009 - d.v.s. 4 dages opsigelsesvarsel. Er der virkeligt personer i dag, der vil arbejde under sådanne forhold (allerhøjst havnearbejdere).

Det svarer jo næsten til gamle dage, inden der kom fagforeninger - det lyder meget mærkeligt.

Hvad er det for et job vi taler om?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-09-09 19:47

IBM760

Tømrer underlagt Dansk Byggeri's overenskomst.

per

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 11-09-09 22:53

Til bibsamie
Jeg har talt med en person som kender reglerne.
De to som du har fyret, skal ikke møde på arbejde på mandag samt tirsdag.det kalder G-dage.
De to dage skal de bruge til at søge andet arbejde.
De er fratrådt deres arbejde fredag 09-11-2009 ved arbejdstids ophør.
Du skal betale dem begge 2 løn for mandag-Tirsdag.
Bliver de syge på mandag eller tirsdag skal de henvende sig til deres faglige organisition.
vvdriver

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 12-09-09 11:57

vvdriver >> du har fuldstændig ret , på min arbejdsplads er der blevet opsagt 8 kollegaer og de fik afvide af de 2 g dage skulle de IKKE møde på arbejdet

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-09-09 12:08

Kapitel 13
Opsigelser
§ 68 Opsigelsesregler
Varslers længde ved timelønsarbejde
1.   Opsigelsesvarslernes længde er følgende:
   Virksomhed    Medarbejdere
Fra 0-8 ugers beskæftigelse    1 arbejdsdag     1 arbejdsdag
Fra 8 uger-1 års beskæftigelse     2 arbejdsdage     2 arbejdsdage
Fra 1 år- 2 års beskæftigelse     3 arbejdsdage     3 arbejdsdage
Fra 2 års beskæftigelse    10 arbejdsdage   10 arbejdsdage

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 12-09-09 14:38

G-dage

En arbejdsgiver skal som udgangspunkt betale et medlem af en a-kasse dagpengegodtgørelser (G-dage) for 1., 2. og 3. ledighedsdag, hvis man bliver sagt op. Læs mere om reglerne her

Hvis du bliver sagt op, skal din arbejdsgiver som udgangspunkt betale dig dagpengegodtgørelser for 1. 2. og 3. ledighedsdag. Læs mere om reglerne her

Hvis du er blevet sagt op, eller hvis du har afsluttet et vikariat, skal din arbejdsgiver som udgangspunkt betale dagpengegodtgørelse for de tre første ledige dage. Det gælder også, hvis du har en løs tilknytning til arbejdsgiveren, da du i så fald betragtes som værende afskediget ved udgangen af den enkelte arbejdsdag.

Dagpengegodtgørelsen fra arbejdsgiveren kaldes i daglig tale G-dage.

Din arbejdsgiver skal dog kun betale dig G-dage, hvis du inden for de sidste fire uger forud for ledigheden har haft mindst 74 arbejdstimer.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 12-09-09 14:40

fandt lige lidt mere

Hvor meget er en G-dag?
En hel G-dag udgør 725 kr. og svarer til 7,4 timer. En halv G-dag udgør 363 kr. og svarer til 3,7 timer (2009-tal). Du har krav på at få pengene udbetalt senest i forbindelse med den 2. lønudbetaling efter dit arbejdsophør. Og vi har tilsvarende pligt til at fradrage G-dagene i udbetalingen af dagpenge.

Det er desværre ikke alle arbejdsgivere, der kender G-dags reglerne. Det kan derfor være en god ide at kontakte arbejdsgiveren, hvis betalingen udebliver. Hvis du herefter har problemer med at få udbetalt G-dagene, kan du kontakte Socialpædagogernes A-kasse (dit lokal-kontor!), som vil være dig behjælpelig med at indkassere beløbet.

Godkendelse af svar
Fra : bibsamie

Dato : 19-09-09 10:56

Tak for svaret Krummen.

Kommentar
Fra : larsenpv

Dato : 12-11-09 12:55

spørgsmål 1. Jeg har brug for skriftlig dokumentation for ansættelsesforhold fra min tidligere arbejdsgiverDet ønsker man ikke at give mig..har jeg ret/krav på det og hvordan får jeg det udleveret?.- Nu haqr jeg pludselig et hul på 3 år i mit CV...

Spørgsmål 2. Jeg er blevet bortvist fra min arbejdsgiver- De3nne bortvisning blev sendt pr. mail og med post- under sygdom - Jeg har ALDRIG kvitteret for modtagelse. Som jeg ser det er jeg stadig sygemeldt?

MVH Poul Larsen

Kommentar
Fra : Jaywalk

Dato : 17-11-09 11:36

Larsenpv.
Hvorfor har du brug for skriftlig dokumentar for ansættelsesforhold? Du har vel, hvis du har været der i 3 år en ansættelseskontrakt, den burde være bevis nok.
Arbejdsgiver har ikke pligt til og du har ikke krav på en sådan dokumentation.

Hvis de har bortvist dig, kunne det lyde som om du på et kalender år, har været syg i mere end 120 dage? Den kan de, desværre klippe dig på... dog er det lidt en gråzone. Er du ikke medlem af en fagforening?