/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Må han skifte låsen?
Fra : sonjajensen79
Vist : 7321 gange
50 point
Dato : 11-09-09 08:32

Jeg er gået fra min kæreste. Vi har to fællesbørn, som bor hos os 7/7.

Huset, jeg er flyttet fra, ejer vi sammen 50/50. Han har stadig ikke overtaget min halvdel af huset.

Nu har han skiftet låsene i huset, og jeg har endnu ikke hentet alle mine ting. Har han ret til at skifte låsene, så længe mit navn stadig står på skødet osv?

Eller er det okay, da jeg jo ikke har bopæl der mere??

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-09-09 08:40

Ved ikke om det juridisk er lovligt, men jeg ville ha gjort det samme, når først min mand er ude af døren bliver låsen også skiftet her, uanset om han har hentet alle sine ting, så må han hente sine ting mens jeg er tilstede, så han ikke tager mere end der er hans.

Vil også mene det er det samme for dig, du må hente dine ting når han er til stede i huset. Når du først er flyttet ud har du jo ikke mere at gøre i huset, ud over at du tilfældigvis har nogle ting som du ikke har taget med dig, da du flyttede.

Håber du får dine ting, og held og lykke frem over.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-09 08:45

Citat
Har han ret til at skifte låsene, så længe mit navn stadig står på skødet osv?

Dit osv. er vigtigt...

Hvis du HAR skiftet adresse bor du der ikke længere UANSET om du står på skødet eller ej...

Så det er et spørgsmål om HVOR du er tilmeldt.

Citat
Eller er det okay, da jeg jo ikke har bopæl der mere??

Så du giver jo SELV svaret - ja det har han lov til....

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 11-09-09 08:55

Jeg tror godt, han må skifte låsen, da I angiveligt ikke er gift og der ikke er noget med bodeling osv.
Børnene har I jo fundet ud af at deles om...

Jeg ville også skifte min lås ud, hvis min mand flyttede - det er både fordi, man ikke vil have sin eks rendende i tide og utide, men også en måde at komme videre med sit liv på.

Mon ikke du selv ville have gjort det samme, hvis det var dig, der boede alene tilbage i huset?

Held og lykke med dit nye liv

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 11-09-09 09:27

Hejsa,

Jeg er meget enig i ovenstående kommentarer og selvfølgelig har han omkodet låsene. Du har jo selv meldt dig ude af forholdet og må derfor aftale hvornår du afhenter dine ting!

Af bitter erfaring ved jeg hvorledes det føles at komme hjem til et totalt tomt og ødelagt hjem pga. jeg ikke kunne forestille mig den opførsel fra min eks.

Hvad er dit problem med at lave en aftale om at hente dine ting ?

Lav nu en aftale i al fordragelighed og kom videre i dit liv - du har selv valgt det !

Bluesky

Kommentar
Fra : sonjajensen79

Dato : 11-09-09 09:33

Jeg kan fortælle så meget, at problemet er, at han ikke vil lade mig hente mine ting, så jeg har stort set intet fået med derfra. Igen fordi jeg gerne ville prøve at gøre tingene på en god måde.

Jeg kunne aldrig drømme om at tage noget, der ikke er mit, så det drejer sig egentlig bare om nogle effekter, jeg har fået i gave, har bragt med ind i forholdet osv..

Men tak for jeres tilbagemeldinger..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-09 09:59

Så er der jo ikke andet at gøre end at gå fogedrettens vej for at få udleveret dine ting....

Det er desværre eneste mulighed når "voksne" mennesker ikke længere kan tale sammen - så må systemet tage over....

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-09-09 10:18

Så er der jo ikke andet for end at snakke med en advokat og når tiden kommer at du skal hente dine ting, så ha en god veninde/ven med og evt i yderste tilfælde foden.

Træls når voksne ikke kan opføre sig som voksne

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 11-09-09 10:44

Jeg har stået i samme situation.

Jeg sendte et anbefalet brev (sammen med en sagfører), hvori jeg skrev, at jeg hentede mine ting d. xx.xx.xxxx kl xx.xx. Og at han hvis dette var ubelejligt skulle komme med en anden dato inden 8. dage. Samt, at hvis ikke han lod mig få mine ting, ville jeg gå rettens vej.

Det hjalp.

Da jeg så kom derud, var han MEGET ubehøvlet, og jeg havde på forhånd kontaktet politiet, og talt med dem om det. De sagde, jeg "bare" skulle ringe efter dem, hvad jeg måtte gøre.
Han fik så politiet i røret, og så kan du tro jeg fik mine ting.

Vi fik så sagføreren til at gøre boet op, og han måtte købe mig ud.
Dvs. De tager gæld, husets værdi mm i betragtning. At huset fx koster 2 millioner, er ikke ensbetydende med at du skal have 1 mill. Kommer helt an på gælden.

De effekter du havde med i forholdet er DINE.
Børnenes ting er DERES.
Hvor bor børnene i øvrigt?

Kommentar
Fra : sonjajensen79

Dato : 11-09-09 10:57

På papiret bor den ældste på 6 år hos ham , og den yngste på 3 år hos mig. Men de følges ad, så vi har dem begge en uge ad gangen..

Det er noget hø, for der er gæld i huset for 1.035.000, men en ejendomsmægler har netop vurderet husets værdi til 975.000. Dette er dog en ejendomsmægler min ex havde ude at vurdere uden jeg deltog (jeg havde sagt, jeg ville have tidspunktet at vide, så jeg kunne være der også, men det ville han ikke oplyse). Jeg stiller mig dog undrende overfor vurderingen, da vi for 10 år siden købte huset for kr. 640.000 og efterfølgende har brugt mange kræfter og penge på at sætte det i stand.. Kreditforeningen har vurderet det til 1.300.000.. Så jeg kan ikke helt forstå den nu meget lave vurderingspris.

Så HVIS han overtager huset til 975.000 kommer jeg jo til at skulle betale penge for at komme derfra - udover at jeg jo har været nødt til at trække over på kontoen for at kunne starte op påny mht. lidt møbler, hvidevarer, indskud osv. Jeg kan slet ikke overskue dette lige nu..

Det er jo uhyggeligt at man skal blive i et forfærdeligt forhold på grund af pengene..

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-09-09 11:03

Det er da klart at din X gerne vil ha en vurdering på huset som er mindre end gælden, så skal han jo ikke købe dig ud.

Snak med en advokat ( kan jo også gøres gratis, jeg har meldt min ind hos : http://www.familieadvokaten.dk/ mener det kostede 80 kr for 3 mdr )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-09 11:07

Du kan IKKE bruge ejendomsvurderinger til noget som helst - beklager....

Det er SALGSPRISEN på salgstidspunktet der bestemmer "værdien".....

Og skyldes der mere end det kan sælges for, ville jeg da forære ham min halvdel

Så GLEM huset i første omgang og koncentrer dig om at få udleveret DINE ting....

Børnenes ting kan sagtens være begge steder sålænge de bor begge steder....

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-09-09 11:17

Vil mene at det barn som bor hos dig skal ha sine ting med hjem til dig, ellers kan de jo ha nogle af deres ting begge steder.

Jeg håber ikke at komme i samme sitioation som dig, når jeg skal skilles.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-09-09 23:12

Det er din folkeregisteradresse der er helt afgørende. Har du den stadig der, kan du bare ringe efter en låsesmed, til at få lukket op. Samtidig kan du jo lige få ham til at kode låsene om, så kan han jo prøve, hvordan det er ikke at kunne komme ind i eget hus (dette er fuldt lovligt, hvis din folkeregisteradresse stadig er der).
Har du flyttet folkeregisteradresse er løbet kørt, desværre. Du må igennem advokat for at få udleveret dine ting, hvis han overhovedet ikke vil samarbejde.

Vedr. vurdering af huset: Du har ret til at være der, når en ejendomsmælger vudere huset, ellers er vuderingen ugyldig. Vuderingen kan ikke holde i en retsag, og skal normalt gå om, med en ny uvildig vuderingsmand (normalt en ejendomsmælger fra området).
En hver ejendomsmælger ved dette, men han har måske ikke fået at vide at det drejer sig om en bodelingssag.

Jeg har prøvet det samme, så jeg har lært reglerne.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-09-09 23:22

UPS

Glemte lige: Det er ikke sikkert vuderingen, er sat alt for lavt. Mange huse er faldet alvorligt i pris på det sidste.
Der er jo mange i øjeblikket der har et hus, der kun kan sælges med tab, ja mange har faktisk slet ikke råd til at sælge huset (tekniske insolvente).
Dette er jo helt umuligt for os at vuderere.

MVH