/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indkørsel: fliser på fliser
Fra : lone.hanberg
Vist : 1382 gange
35 point
Dato : 10-09-09 14:19

Vi har en ganske stor indkørsel med noget gamle, skæve, grimme, blandede fliser som trænger voldsomt til udskiftning. De fleste af fliserne er meget store (= tunge). Vi overvejer om det måske er muligt er lægge nye fliser ovenpå de gamle - selvfølgelig med stabilgrus imellem.
Så mit spørgsmål lyder: kan man det, med et godt resultat?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-09 14:44

Kort og godt: Nej.

Gruset mellem fliselagene vil ved belastning "kværne rundt" på nederste lag fliser og få det øverste lag til at vippe, forskubbe sig o.s.v.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-09-09 15:07

Overvej at tage fliserne op vend dem, få rettet det hele op og læg fliserne igen. Gamle fliser er nye på bagsiden og faktisk også mere robuste.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 35 point
Dato : 10-09-09 15:28

du skal nok ikke satse på at vende dine fliser med bagsiden op. der er en meget tydelig forskel på for-og bagside på fliser.
men tag fliserne op og ret underlaget af. ikke med stabilgrus, men med ren sand. så kan du lægge fliserne ned igen. og du kan jo bare tage et par meter ad gangen. så er det slet ikke så slemt som det lyder.
alternativet er nye fliser.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-09-09 15:53

Fliser på fliser er ikke godt, medmindre du støber fast, så forslagene om at lægge nyt afretningssand under de gamle er absolut værd at overveje. Tænk på, at fliser, der ikke vejer så meget, lettere forskubber sig, når der køres på dem!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-09 15:59

Er de gamle fliser meget tunge - så giv dem en med en stor muggert - stumperne er så lidt lettere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-09 16:12

Den er god med Dig Eyvind, eller 14 dages arbejde med mukkert, så sparer man gruset

Megatunge........
Hvis det er 40 x 40 eller 50 x 50 er de tunge, så bevæbn Dig med en sækkevogn med luftgummihjul, ingen grund til at smadre ryggen.
Og et par gedigne arbejdshandsker, de populære bomuldshandsker med gummidutter dutter itte.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-09-09 16:17

en pensioneret kollega til mig lavede et genistykke: Han tog en sækkevogn, surrede en gammel Nilfisk støvsuger på stellet og lagde et stk. møbelplade under "skovlen". Midt i pladen var der et hul, der passede til sugeslangen, og så var der tætningsliste hele kanten rundt. Apparatet blev kørt hen over flisen, sugermotoren blev tændt, så pladen sugede sig fast på flisen, og så kan man let og elegant transportere flisen rundt så langt forlængerledningen rækker! Han var 80 år på det tidspunkt og gad ikke længere kravle rundt på knæene, hvis han kunne undgå det.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : lone.hanberg

Dato : 11-09-09 08:36

Tak for svaret - jeg havde lige håbet. Det lød måske også lige for godt til at kunne lade sig gøre.

Det lyder som om der ikke er andet for en at sætte et par 1000 timer af til projektet .

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 11-09-09 10:39

Husk at en annonce under bortgives på DBA.dk kan få mange (også grimme) fliser til at flytte sig selv...

Du kan altid sætte et billede på også, så ved folk hvad de "køber"

Jeg har hentet en del grimme filser på den måde, og brugt dem i andre sammenhænge, med godt resultat......