/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Til Eyvind
Fra : marcussen1
Vist : 646 gange
100 point
Dato : 09-09-09 10:53

Du har flere gange i dine svar anbefalet at bruge Gparted. Ville du være rar at fortælle mig, hvad den bruges til og hvordan, evt med henvisning til et link.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-09-09 10:58
Kommentar
Fra : peque

Dato : 09-09-09 11:05

Samme muligheder findes på enhver installationscd ! Om det er Linux eller Windows Install!

hvis man istedet vil Shrinke sine partioner kan det bruges, men jeg ville nok ikke ændre mine partioner efter installation, men derimod starte forfra hvis der var noget der skulle ændres

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-09-09 11:16

Smider lige et link.
Så vidt jeg kan forstå ved en hurtig gennemlæsning, er Gparted en slags værktøjs-CD, som kan bruges til forskellige former for vedligehold af OS osv.

http://tom.delekassen.dk/linux/gparted.html

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-09-09 11:31

Prøv at læs dette annullerede spørgsmål fra Eyvind http://www.kandu.dk/Spg104714.aspx

og her er lidt af mine prøvninger med gparted http://kandu.dk/Spg130779.aspx

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-09-09 12:17

Pu-ha-da, hvor har Eyvind mange bruger-navne

Mvh H

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-09-09 12:19

Kært barn - mange navne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-09 18:47

Næ - jeg skjuler ikke mine mange brugernavne, og snyder ikke med dem, som jeg husker det.
De har alle blacklistet hinanden, for ikke at virke dobbelt i eget spørgsmål.

BentJuul - den havde jeg da helt glemt.

Tilbage til Markussens spørgsmål.
Jeg flytter en del rundt på partitioner, og har brugt et godt program til det, nemlig "Partition Magic"
Partition Magic er ikke fulgt med tiden og kan ikke altid håntere partitionerne uden at lave fejl.

Men gparted som bl.a. findes i Linux ubuntu har jeg brugt med godt resultat.
Dog kan windows XP/Vista/win7 blive lidt vanskelige når det er C: partitionen med windows der bliver ændret, hvis der ikke laves en windows genstart lige efter ændringen.

Alle de partitions værktøjer jeg bruger kører fra CD og installeres ikke.

Der findes en del andre partitionsværktøjer, og de ligger på denne CD:
http://www.hirensbootcd.net/

At arbejde med partitionsværktøjer er ikke legetøj og du kan på et øjeblik slette din harddisk.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-09-09 20:52

At arbejde med partitionsværktøjer er ikke legetøj og du kan på et øjeblik slette din harddisk.
Øh Emme, hvordan opdagede du det??
Hilsen Keld

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-09 21:48

Jo ser du Keld - jeg kan ikke holde mig fra, at trykke på knapper og dimser............. vupti så var min harddisk slettet - derfor ser mit profilbillede sådan ud.
Og rigtige mænd tager jo ikke backup, men vi vræler meget.

Ps.Keld - Hvordan retter jeg dette billede op, med de styrtende linier.
http://peecee.dk/upload/view/190663

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-09-09 22:03

Den er let nok, du skal bare støbe et nyt fundament, så går det hele af sig selv.
Men er man ikke holdt op med at partitionere harddiske, det er jo ikke alverden, at købe
en stavl eksterne?
Nu vi er ved lagring, så er der jo også løsningen med den uden bevægelige dele, jeg kan ikke huske hvad de kalder den, om det er faste ram, eller en et eller andet, men den er der, i stedet
for harddisken, køb en idag, hellere end i morgen, lidt dyr endnu, men man er jo nød til at
følge med.
..... Hilsen.....
............................. Keld

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 10-09-09 17:54

Tak for svaret onkelklog.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-09-09 17:57

Tjahh- det var ikke just meget svar på spørgsmålet - eller??

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 10-09-09 18:10

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-09 18:13

Ok - jeg kommer med en bedre forklaring en anden dag.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-09-09 18:15

Jeg tænkte på: 09-09-09 12:34

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 10-09-09 19:12

Det var en bommert af højeste klasse, en rigtig smutter, det var selvfølgelig E Y V I N D, der skulle have pointene. Hvad gør jeg nu?
Kan jeg give eyvind pointene på en anden måde?
Hjælp udbedes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-09 19:21

Det ved jeg da godt, for den forklaring du bad om, lå lige under.

Men ser du, jeg er alm. bruger og kan slet ikke bruge de point til noget som helst.
Tænk ikke mere på de point.