/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Æble?
Fra : tris01
Vist : 565 gange
45 point
Dato : 09-09-09 10:50

Jeg leder efter navnet på en bestemt æblesort, jeg har smagt for længe siden. Det er ikke muligt at købe æblet i supermarkedet, så jeg må selv ud at skaffe et træ.
Selve træet er ikke så stort
æblerne er lidt mindre end mellemstore
de er lysegule, skalden er tynd, og de er mere syrlige end Golden de Licius.
Nogle der har nogle forslag?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-09 10:54
Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 45 point
Dato : 09-09-09 12:00

Citronæble, ret småt, gult, modent ca. nu (vores er ved at være overmodne), syrligt på en god måde og nok mere almindelig i gamle dage (en af vores naboer fablede om det fra sin barndom og fik en pose for et par uger siden).

Du kunne også prøve at tage på Pometet (hvis du bor i Kbh-området) , når de holder åbent hus 27/9, der plejer at være smagsprøver mv.

http://www.agri.life.ku.dk/Pometet.aspx

I Jylland kunne du snakke med planteskolen gamle sorter, Boi Jensen ved stort set hvad der er værd at vide om æbler, og sælger mange æblesorter, der stort set ikke er til at opdrive.

http://www.de-gamle-sorter.dk/

Kommentar
Fra : oleboleABC

Dato : 09-09-09 12:15

Et skud i tågen ... Filippa æble, måske?

Ellers kan jeg anbefale Pometet, som vagnr linker til

oleboleABC

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-09-09 10:52

Hej i tråden.

Det er slet ikke sikkert at sorten, du søger, er en af de alm. kendte sorter.

Da vi købte et hus, for mange år siden, stod et fantastisk æbletræ i haven, æblerne var enormt store, blev aldrig melede, smagte fantastisk, var suveræne som madæbler og vi spiste dem også som alm. spiseæbler.
Vi kendte ikke æblet, hverken på træ, smag eller udseende men kontaktede så sælger, for at høre nærmere. Det viste sig så at sælger, mange år tilbage, havde opsøgt en lokal avler/gartner og fortalt nogle egenskaber som han ønskede for et 'drømme-æble'. Ud fra disse ønsker, startede så podning osv osv og resultatet, de kom frem til, efter års arbejde, blev så dette træ som vi nu havde glæde og gavn af.
Navnet på æblet havde de selvsagt også selv 'opfundet' - de døbte det simpelthen 'Bynavn-æblet' og dermed var vores spørgsmål besvaret og gåden løst

Jeg ved ikke om historien er sand, umiddelbart vil jeg mene at det må tage mange mange år, før man kan sige at man har opnået en frugt som er i besiddelse af nogle specifikke egenskaber - men mine evner indenfor dette område rækker ikke til at dømme/bedømme dette.

Vi var tilfredse med svaret og æblerne er stadig fantastiske, desværre kan man ikke flytte med sådan et træ, ellers havde vi taget det med da vi, for få år siden, solgte huset - incl. æbletræet i haven.
Vi videregav selvfølgelig historien om træet - med kildeangivelse

Held og lykke med jagten på dit æble, jeg håber at du pludselig 'rammer' den smag som du husker!

Mvh. Dorthe.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-09-09 11:36

>Dorthe

Du kan ikke flytte træet, men du kan tage podekviste med dig, det gjorde vi da vi solgte vores hus, så vi har stadig de "rigtige" pærer, kirsebær og vin.

Hvis du snakker med køber, kan du sikkert få lov at tage nogle podekviste når træet har tabt bladene, og du kan garanteret finde en planteskole el. lign., der vil pode dem på en grundstamme til foråret, og måske også opbevare podekvistene rigtigt. Og med en podning får du præcis det samme æble som du havde.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-09-09 11:39
Godkendelse af svar
Fra : tris01

Dato : 11-09-09 10:27

Tak for svaret vagnr.