/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Tip: Pluk danske æbler nu :)
Fra : katrinefrd
Vist : 1702 gange
10 point
Dato : 09-09-09 03:36

Hej

Jeg skal selv lave en tur og fandt denne side, som vil dele med jer:

http://www.ecoweb.dk/gaardbutik/sjael.htm

(også andre muligheder søg evt. æbler selvpluk)
eller fx. denne: http://www.plukselvfrugt.dk/

Man kan klikke på forskellige områder og se hvilke muligheder der findes. Kør selv eller lav en tur med vennerne og få lidt frisk ''guf'' med hjem.

Med danske æbler er man også rimeligt sikker på at det ikke er sprøjtet, det er man vist ikke med udenlandsk:(

Har lige læst at mange af de IKKE danske æbler der sælges i butikkerne er gammel frukt fra udlandet, derfor støt den gode danske frugt ved at købe og bruge den.
Gamle æbler på vej mod Danmark http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/AlleKommuner/2009/08/31/070125.htm®ional

Håber at du kan bruge tippet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-09 06:55

Næh, der er ikke penge i at drive frugtavl herhjemme, en af grundene er at supermarkeder kun tænker i penge og køber derfor udenlandsk.
Man ser gamle æbleplantager med de skønne gamle sorter som ikke bliver udnyttet og gror til, det er synd og skam, dem der er tilbage burde faktisk blive fredet.

Selv vores gode marmelader er lavet af udenlandsk frugt.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 09-09-09 08:01

Og jeg er så en af de heldige, som både har Ingrid Marie, Pigeoner, et par nyere sorter, som jeg desværre ikke ved, hvad hedder og et par rigtig gamle sorter, som jeg heller ikke kan finde navnet på. Og så lige ti hyld (som snart er klar), hyben, kirsebær, mirabeller, blodblommer, gråpærer, 3 podede pærer på samme træ, hasselnødder, ribs og rabarber - så vi svælger i dejlig hjemmelavet saft. Der er ikke noget så skønt som ens egne usprøjtede frugter

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-09 08:17

Citat
Og jeg er så en af de heldige

NU stopper du

Jeg går og kæmper for at spare lidt på de hjemmesyltede produkter jeg reddede fra min mors dødsbo så jeg har nydelsen længe, godt nok er drueagurkerne blevet lidt bløde, men de smager.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-09-09 08:48

At dansk frugt som ikke er økologisk skulle være mindre sprøjtet end udenlandsk er desværre en illusion.

Det er faktisk et erhverv hvor der bliver sprøjtet rigtigt meget.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 09-09-09 09:04

Citat
Jeg går og kæmper for at spare lidt på de hjemmesyltede produkter jeg reddede fra min mors dødsbo så jeg har nydelsen længe, godt nok er drueagurkerne blevet lidt bløde, men de smager.

Sådan en krukke har jeg også i mit køleskab - det er godt nok asier, men jeg kan ikke få over mit hjerte at smide dem ud. Selvom det nok ender sådan alligevel (og så tænker jeg - hvorfor spiste jeg dem ikke bare med det samme, da de stadig var gode)?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-09 10:04

De asier fejler ikke noget men skal nok spises før de bliver til babymos

Iøvrigt rejser jeg til Irland på fredag, de har nogle absolut lækre produkter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-09 11:19

Bliv superbruger, så kan du skrive tip under Tip, men et godt tip er det du skriver og mange sorter kan holde sig i lang tid, et udmærket forslag til søndags køreturen, at på købt frisk plukket frugt.
Mine æbler og pærer er ikke helt klar endnu, kun på et enkelt træ er frugterne modne, men der er millioner af frugter i år, så det er bare at vente for første gang er der også frugter på hasselbuskene, ikke ret mange nødder men de er der.
Behøver jeg at skrive at der ikke er sprøjtet eller andet på mine træer

Accepteret svar
Fra : oleboleABC

Modtaget 10 point
Dato : 09-09-09 12:11

Tak for æble tippet, katrinefrd

oleboleABC

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-09-09 15:49

- må jeg præsentere vores nabo:

http://www.graese-frugtplantage.dk/

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 11-09-09 10:56

Håber i hvert fald at tippet gav lidt inspiration. Sådanne ture kan være herligt

Godkendelse af svar
Fra : katrinefrd

Dato : 11-09-09 10:57

Tak for svaret oleboleABC.