/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel
Fra : Fijala
Vist : 1540 gange
500 point
Dato : 08-09-09 22:55

Har lavet et regnestykke om at dele udgifter 4 søskende i mellem. For ikke at skal stå til regnskab hvergang vi 4 søskende er samlet, så har jeg lavet et lille regneark der kan fordele udgifterne imellem os ligeligt. D.v.s. at den som betaler/har udlæg for eksempelvis en fødselsdagsgave, får sit beløb sat ind i arket og det regner så gennemsnittet ud og samtidig beregnes der nu hvad hver enkelt skylder/har til gode. Alt dette fungerer perfekt. Såre simpelt

Men så bliver man jo perfektionist og vil gerne kunne runde op og ned på gennnemsnitsbeløbet så det passer til vores 50 øre i dag. Så er jeg stået af.
Jeg kan sagtens få beløbene til automatisk enten at runde op til nærmeste hele eller halve tal(50 øre) eller modsat runde ned, men hvis beløbet nu hedder f.eks 233.24 skal det jo rundes ned, og hvis det hedder 233,26 skal det jo rundes op. (ved godt det er let at se hvad beløbet skal) men nu er jeg jo blevet stædig. Kan man oprette en eller anden regel der får det til at ske.

Kom så excel experter, nu har jeg brug for hjælp

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-09-09 23:50

dette her vil kunne klare det, men kønt er det ikke
Kode
=HVIS(OG(A1-HELTAL(A1)>0,25;A1-HELTAL(A1)<0,75);HELTAL(A1)+0,5;HVIS(A1-HELTAL(A1)<0,26;HELTAL(A1);HELTAL(A1)+1))

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 510 point
Dato : 08-09-09 23:53

Citat
• Ved betaling i dansk mønt af et ørebeløb, som ikke er deleligt med 50, afrundes til det nærmeste beløb, der kan deles med 50.
• Beløb der ender på 1-24 øre rundes ned til 0 kr., beløb der ender på 25-74 øre rundes af til 50 øre, og beløb på 75-99 øre rundes op til 1 kr.

ok, den var ikke helt rigtig, her er den der passer

Kode
=HVIS(OG(A1-HELTAL(A1)>0,24;A1-HELTAL(A1)<0,75);HELTAL(A1)+0,5;HVIS(A1-HELTAL(A1)<0,25;HELTAL(A1);HELTAL(A1)+1))

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-09-09 09:39

EXTERMINATOR

For satan da hvor er du god. Den havde jeg vist aldrig fået til at virke. Bøjer mig totalt i støvet.

MEN, der er nu en lille fejl, at hvis jeg ender på 211,75 vil den runde ned til 211,50 og ikke op til 212,00. Men hvad det er der ikke stemmer kan jeg ikke lige selv se, har nemlig siddet og leget med formlen og kan ikke lige gennemskue hvad der skal til.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-09-09 09:48

Jo den har jeg grejet alligevel. Det er ikke formlen, men min formatering af gennemsnits cellen. For gennemsnits cellen er jo en totalsum / 4 og hvis den ender med at ikke ramme et tal der kun er 2, men er i 3 cifre (fx. 211,749) så bliver det sidste ciffer jo ikke vist og ender så med 211.74 og skal jo så rundes ned.
Pyha det var ikke let at forklare, men det virke 100% nu.

Jeg ved godt at det nok også er at gå helt ud i extremer med tre cifre, men nu skal jeg jo lige imponere mine søskende og vise dem hvordan den skal skæres.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 09-09-09 09:51

Tak for svaret EXTERMINATOR. Jeg er dybt imponeret, så jeg forhøjede lige pointene og fuld hus i stjernerne også.

Tak for hjælpen.
(Og jeg som troede at jeg var skrap til Excel )

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-09-09 16:31

Jammen det var da så lidt, den der er i småtingsafdelingen af hvad jeg nogen gange har måttet lave

skal lige sige at jeg ikke bruger excel men openoffice.org og nu sidder jeg så og kommer til at tænke på om den er lige så dårlig til ugenimre som excel er. det må straks afprøves