/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Uskarpe billeder!
Fra : boyjsen
Vist : 544 gange
40 point
Dato : 08-09-09 15:45

Er der nogen der har et godt råd til hvad kamera jeg skal købe, har snart prøvet en del forskellige. De billeder jeg tager ser alle godt ud på den lille skærm, men når så jeg får dem lagt ind på computeren, ja, så er de fleste uskarpe, syntes jeg har prøvet alle mulige indstillinger, også dem hvor det hele bliver indstillet automatisk! Det er værst ved protræt billeder der bliver taget inde!
Det er lige som om, at de ældre kameraer, hvor der ikke er optisk eller dig ,antirystelseprogram på bliver bedre, kan det passe?
Måske i syntes mit spørgsmål lyder mærkeligt, men det kan vel ikke passe, at det kun er mig der har dette problem. Eller er det måske fordi jeg er kommet lidt op i årene, men stadig har lyst til at fotografere mine børnebørn og andre ting.
med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-09-09 16:00

Hej!

Du trykker måske for hårdt på udløserknappen så der bliver en rystelse, prøv med selvudløseren, således at du blot skal koncentrere dig om at holde på apparatet.
Der er næppe tvivl om at uskarpheden skylles rystelser, det fleste kameraer i dag tager skarpe billeder.
Det er en stor fordel at du køber et apparat med optisk stabilisering.

Når uskapheden især forekommer indendørs er det fordi kameraet automatisk benytter en stor blende og en lang eksponeringstid på grund af mindre lys og så er det mere sart over for rystelser.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-09 16:01

Citat
børnebørn

Kan være det er brillerne (eller mangel på samme) der forvrænger

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-09-09 16:14

Prøv når du "skyder" et billede at trykke udløser knappen ca halvt ned, så fokuserer kameraet, og så melder det klar når der er fokuseret, tryk så udløser helt ned

Kommentar
Fra : boyjsen

Dato : 08-09-09 16:32

hej til otnob, tak for dine gode råd. det vil jeg prøve, men jeg kan jo nok ikke lave ret meget om på indstillingerne når jeg tager billeder inde, for ofte er det nu og her billeder af børn.

hej til refi, tak for din kommentar. Jeg ser som en ørn!--- men der er jo også ørne med nedsat syn!
Nej det er ikke pga. briller eller ikke briller, andre syntes også at de fleste billeder er uskarpe

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-09-09 16:55

Prøv som et alternativ, at tage billed fra et stativ, så kan du sammenligne med dem du tager i hånden.
Stativer findes i flere udgaver, både som bordstativ, skulderstativ og som gulvstativ. Ja selv et ét benet vil give god støtte under optagelserne.

A-pro-pos rystelser! - Så er det bedre at have pakinson, end alsheimer. For det er bedre at spille en sjat øl, end glemt hvor man har stillet den!

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 08-09-09 17:10

Det kamera du har observeret dette på, - hvad er det for et?
Jeg gætter på at du for det første har alt for lidt lys, - det problem har vi nemlig også indendørs.
Så er man nødt til at vælge en indstilling til lysforholdene, - og ÆV så virker det, som om alt er uskarpt, selvom det er et Canon Spejlreflex. Vi kæmper også, her, - men er kommet til det resultat at:
1. Standardobjektivet er ikke for godt, - vi må spare sammen til et bedre.
2. Lyset fra blitzen e alt for svagt, - vi må spare sammen til en meget kraftig blitz.
Og så må vi indtil da lade være med at tage portræt-fotos, - som vi alligevel kasserer på grund af uskarpheden. - Ellers må det gamle Olympus til film frem igen. Måske kan det klares med et par kraftige lamper, - hvis det er en form for opstilling du laver!

Ammitz

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-09 17:11

Først og fremmest, så kan langt de fleste digitalkameraer tage gode, skarpe billeder.
Men forholdene hvorunder billederne skal tages spiller en stor rolle, især lysforholdene.

Citat
Det er værst ved protræt billeder der bliver taget inde

At tage billeder indendørs betyder, at der ofte ikke er tilstrækkeligt med lys.
Det betyder, at den tid der går fra du trykker på knappen og til billedet tages, den forlænges (langsommere lukkertid), og det betyder at, jo langsommere lukkertid, jo længere tid skal kameraet holdes helt i ro for at undgå at billederne bliver uskarpe, noget som de fleste ikke mestrer.
At bruge blitz (= skarpere lys i det øjeblik billedet tages) kan så kompensere en smule for lukkertiden, men ofte er det alligevel ikke helt tilstrækkeligt.

Vær også opmærksom på, at når du bruger zoomen, så forlænges lukkertiden også, og at jo mere der zoomes, jo vigtigere er det at kameraet holdes stille.

Nu skriver du at du har prøvet flere apparater.
Hvilke modeller har du oplevet problemerne med?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-09-09 17:38

Jeg mener at et eller flere af de automatiske indstillinger, bliver fastlåst når man har slået blitzen til.
Der hvor jeg har set mange misse et godt billed, er når de bruger red-eye reducering, her kommer blitzen med to blink. Når det første blink er fyret af, så er der nogen der tror, at billedet er taget; men det sker først ved andet blink, og så har nogen allerede løsnet grebet på kameraet.

De små NEFA lygter der er på mange kamera, har ikke den store rækkevidde. Så hvis du kan påsætte en ekstra blitz, så er det at fortrække.
Det har jeg gjort til mit kamera, og den har flere lysstyrker, og kan række op til 15 meter.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-09-09 17:55

Du skal nok investere i et nyt grafikkort, ev en ny skærm.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 08-09-09 17:57

Netop, det svageste led er ikke kameraet men computeren.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 08-09-09 19:46

Citat
Indsæt dit citat her
Du skal nok investere i et nyt grafikkort, ev en ny skærm.
Sikke dog noget sludder!
Men kunne godt tænke mig at vide hvilket kamera du har?
Hvis det er gammelt går der typisk et par millisekunder før billedet tages efter du har trykket ned og er det indendørs i svagt lys, så er den da hel gal.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-09-09 19:58

Citat
Sikke dog noget sludder

Det er squ ikke sludder din klovn.

Lær dig noget inden du åbner skuffen.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 08-09-09 20:58

Teil! Dit indlæg bliver ikke mere rigtigt fordi du kalder Wibbi for en klovn.
Inden du kommer med forslag om at udskifte komputeren så spørg først hvad der for øjeblikket køres med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-09 21:25

Så kommer mit bud:
Indendørs er der som de andre siger lidt lys og cameratet prøver forgæves at rette op på det.

Blænden åbnes måske helt og din dybeskarphed er meget kort, så det er kun lige det der er stillet skarp på som bliver godt. Hvis din afstandsmåler fanger noget udenfor ansigtet bliver det helt galt.

Hvis der stadig ikke er lys nok, vil også tiden blive sat til langsom - og nu er det blevet temmeligt dårligt.

Er du i tvivl om dit camera eller computer så:
Tag nogle billeder ude og inde og send dem til udprintning.

Evt. her: http://www.digitalshoppen.com/ og få dem leveret i brugsen, til en krone stykket.

Eller tag et billede (ikke noget privat billede) og vis det i www.peecee.dk

Kommentar
Fra : boyjsen

Dato : 10-09-09 16:47

Hej igen. Skriver, at måske et nyt grafikkort ville hjælpe, eller en ny skærm! Jo, det kan da godt være at LG Flatron ikke er den sidste nye model. Men hvordan kan det så være, at hvis der er taget 30 billeder, og der så er der 3 der er skarpe, så kan det jo ikke være skærmen----vel.

Jeg har fotgraferet med lidt af hvert. Nikon-Cannon-Sony-Samsung-HP- nogle som alm. kamera,og nogle som spejlrefleks.

Men tak til alle, jeg vil prøve noget af det som er blevet skrevet i jeres svar, både med og uden briller! hi hi.mvh. boyjsen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-09 17:07

Ok - er der bare et billede på skærmen der er skarpt...............ja så fejler skærmen ikke noget.

Så er der kun:
Optagelsesrystelser.
Fejl på autofcus indstilling
For stor en blændeåbning / focus et andet sted end motivet.
For langsom en tid.

Optagelse på stativ med selvudløser af plant motiv vil vise om autofocus virker.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-09-09 18:07

Det her med AUTO indstilling på kameraet, er ikke særlig brugbart, når belysningen er for svag.
Lukkerhastighed og blænde vil følges at i AUTO
Som nævnt, jo større blændeåbning, des mindre dybdeskarphed.
Jo langsommere eksponering, des større chance for selv små rystelser.
Focuseringen virker dårligere, når der er mindre lys, og derfor ikke altid kan stille skarpt.

Hvis du har mulighed for at køre halvautomatisk, så kan du nemmere styre det. Det kan enten være med en fast lukkerhastighed eller en fast blænde, alt efter hvilken opgave du er ude på.

Nu er det jo dejligt billigt, at fotografere med digital kamera, så derfor er der en god grund til at eksperimentere med ovennævnte muligheder.

Kommentar
Fra : boyjsen

Dato : 10-09-09 18:25

Hej Eyvind og severino

Ok, tak fo svarene. Jeg vil prøve mig lidt frem, kommer tilbage med kommentar til de billeder jeg tager. mvh.boyjsen

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 29-10-09 13:42

Kan du ikke skrive hvad kameraet hedder/lidt mere om den.
Så er der bedre mulighed for at hjælpe.
vvdriver

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-10-09 14:05

Som der har været inde på, så lange seje træk, det giver de kønneste børn(ebilleder).
Det er da meget godt med at udstyret bliver lettere og mindre. Men som regel er det på bekostning af en mere urolig kameraføring.
Et godt gammeldaws spejlrefleks med en god stor optik, var langt nemmere at få gode billeder med, end med det lille digital jeg har i dag. En passende vægt giver højere stabilitet.
Det ses endnu værre, hvis vi går over til videooptagelser. Her er et godt skulderbåren kamera langt at fortrække, end de små damekameraer.

Men prøv at tage nogle billeder, hvor du kan støtte dig op ad en dørkarm, en mur eller andet, og så ellers de rolige aftræk i to etaper: Først focusering, så optagelse af billedet.

Kommentar
Fra : Klaudi