/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Power Macintosh 8600
Fra : britta
Vist : 957 gange
300 point
Dato : 30-10-01 08:01

Jeg har en Power Macintosh 8600, 200 Mhz, 96 MB Ram, 604e Processor med Styresystem Mac OS 7.5.5.
Jeg vil gerne installere et program der mindst skal bruge System 7.6.1.
Er det muligt at installere dette på min computer + hvordan og hvorledes + ca. pris???
Hvad er grænsen for hvilket styresystem min computer kan klare???

Hilsen
Britta

Accepteret svar
Fra : BASSES

Modtaget 310 point
Dato : 30-10-01 08:05

Hej Britta

Din mac vil fint kunne klare system 8.0 - 9.0 vil også kunne virke men vil være langsomt.
Prøv at lede efter en brugt udgave af 8.0 i dk.marked.privat.edb.mac - burde ikke koste mere en 200 kr. En ny udgave af 9.0 koster ca. 1000 kr.

Mvh
Basses

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 08:08

britta <britta.news@kandu.dk> wrote:

> Jeg har en Power Macintosh 8600, 200 Mhz, 96 MB Ram, 604e Processor med
> Styresystem Mac OS 7.5.5.
> Jeg vil gerne installere et program der mindst skal bruge System 7.6.1.

Det er da vist på ide at få ryddet op på den maskine. Du kan sagtens
installere Mac OS 9.X og da du har 8 RAM slots i den, så ville jeg da
prøve at finde lidt ekstra RAM ved sammme lejlighed:

>
> Er det muligt at installere dette på min computer + hvordan og hvorledes
> + ca. pris???

Hvad er det for et program ?

Du laver en back-up af alle dine vigtige foldere og så formaterer du din
Mac og installlerer et nyt OS. Husk at vælge et US, hvis du vil slippe
for bøvl. Det koster vel en tusse.

> Hvad er grænsen for hvilket styresystem min computer kan klare???

Principielt kan køre Mac OS X på den men det kræver et opgraderingskort
til fx. G3 eller G4.

Generelt vil jeg sige, at du skal overveje meget nøje hvad du bruger af
penge på din 8600, da det meget nemt kan blive dyrt at "tune" din
makine.

RAM klodserne er meget dyre, et OS koster penge, du skriver ikke noget
om hvilken skærm og i hvor høj opløsning den kan køre og så videre.

Hvis du kender en der kan hjælpe dig med at "tune" din 8600 - altså
installere Mac OS 9.X på den samt eventuelt fordoble RAM i den, så er
det OK. Ellers ville jeg overveje en brugt iMac i stedet.

Prøv lige at skrive præcis hvilket udstyr du har.

Bor du i Storkøbenhavn ?

>
> Hilsen
> Britta

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Kommentar
Fra : dean

Dato : 30-10-01 10:45

Jeg kører selv OS 9.1 på min 8600 og det kører problemfrit, jeg har faktisk
færre nedbrud på den end på min G4. Du skal have min. 64 MB RAM oven i de 96,
så det bliver et projekt til ca. 1600-1700,-

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 13:23

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Du laver en back-up af alle dine vigtige foldere og så formaterer du din
> Mac og installlerer et nyt OS.

hvorfor i alverden formatere disken, clean install af en ny systemmappe
er rigeligt.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 16:53

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:
>
> > Du laver en back-up af alle dine vigtige foldere og så formaterer du din
> > Mac og installlerer et nyt OS.
>
> hvorfor i alverden formatere disken, clean install af en ny systemmappe
> er rigeligt.

For at få HFS+. (uden at bruge penge på plusmaker!)

--
mvh Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 17:02

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:
>
> > Du laver en back-up af alle dine vigtige foldere og så formaterer du din
> > Mac og installlerer et nyt OS.
>
> hvorfor i alverden formatere disken, clean install af en ny systemmappe
> er rigeligt.

Da harddisken garanteret ikke er større end 6 GB, så tager det jo ikke
mange øjeblikke at zero all data formatere den og så er man da sikker på
at der ikke ligger alt muligt gammelt på den.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 17:17

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> > hvorfor i alverden formatere disken, clean install af en ny systemmappe
> > er rigeligt.
>
> For at få HFS+. (uden at bruge penge på plusmaker!)

ok, du får det bare til at lyde som om Britta ikke kan undgå en
formatering og derved skal en (måske) besværlig backup igennem.

Hvis hun har den oprindelige disk (som er lille), og ikke fylder den op
med mange små text og gif filer har hun ikke behov for HFS+. Hvis hun
vælger 7.61 (eller 8.0) som hun spurgte til, er HFS+ slet ikke en
mulighed.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 17:17

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Da harddisken garanteret ikke er større end 6 GB, så tager det jo ikke
> mange øjeblikke at zero all data formatere den og så er man da sikker på
> at der ikke ligger alt muligt gammelt på den.

hvis ikke man er i besiddelse af en brænder eller en ekstra disk, er
backup ret besværligt. Desuden er en formatering ikke nødvendig for at
lave HFS+.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 17:26

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jesper <jmfink@mac.com> wrote:
>
> > > hvorfor i alverden formatere disken, clean install af en ny systemmappe
> > > er rigeligt.
> >
> > For at få HFS+. (uden at bruge penge på plusmaker!)
>
> ok, du får det bare til at lyde som om Britta ikke kan undgå en
> formatering og derved skal en (måske) besværlig backup igennem.
>
Næ - det var den anden Jesper. :)

--
mvh Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 17:36

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:
>
> > Da harddisken garanteret ikke er større end 6 GB, så tager det jo ikke
> > mange øjeblikke at zero all data formatere den og så er man da sikker på
> > at der ikke ligger alt muligt gammelt på den.
>
> hvis ikke man er i besiddelse af en brænder eller en ekstra disk, er
> backup ret besværligt. Desuden er en formatering ikke nødvendig for at
> lave HFS+.

Det ved jeg godt, men nu var det hvis jeg skulle hjælpe hende. Jeg har
en bærbar som jeg tager med og så er der ingen problemer med back up.

På den måde kan man også lynhurtigt installere opdatering til fx. OS
9.21 såfremt hun ikke har en ADSL.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 17:36

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > Jesper <jmfink@mac.com> wrote:
> >
> > > > hvorfor i alverden formatere disken, clean install af en ny systemmappe
> > > > er rigeligt.
> > >
> > > For at få HFS+. (uden at bruge penge på plusmaker!)
> >
> > ok, du får det bare til at lyde som om Britta ikke kan undgå en
> > formatering og derved skal en (måske) besværlig backup igennem.
> >
> Næ - det var den anden Jesper. :)

Ja der er efterhånden ved at være en del Jespere heninde:

Jesper Møller-Fink fra Sønderjylland

Jesper Juellund Jensen fra ?? vist nok Amager

Jesper Ørsted fra Vangede

og mig fra Hellerup

Mon der er flere )
--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 17:45

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Næ - det var den anden Jesper. :)

arhg jeg undrede mig også over du/han skulle svare to gange. Kan du
ikke skifte tilbage til dit gamle netnavn? det her navneroderi kan jeg
ikke holde styr på...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 17:56

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jesper <jmfink@mac.com> wrote:
>
> > Næ - det var den anden Jesper. :)
>
> arhg jeg undrede mig også over du/han skulle svare to gange. Kan du
> ikke skifte tilbage til dit gamle netnavn? det her navneroderi kan jeg
> ikke holde styr på...

Vi kan da alle bare hedde Jørgen - ligesom i TP ?!

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 18:00

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Jesper Møller-Fink fra Sønderjylland

"jyde-jesper"

> Jesper Juellund Jensen fra ?? vist nok Amager

"musik-jesper"

> Jesper Ørsted fra Vangede

ham har vi ikke set i en tid?

> og mig fra Hellerup

"web-jesper" (som til tider hedder Birgitte)

> Mon der er flere )

er der ikke også kommet en "krig-i-2'eren jesper"

derfor bør et navn som "jesper" fremover være bandlyst her i dk.edb.mac

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 18:24

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Kan du ikke skifte tilbage til dit gamle netnavn?

....er det bedre?

--
mvh Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 18:29

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

>
> Vi kan da alle bare hedde Jørgen - ligesom i TP ?!

Og hvad er der så galt med det...?

hilsen
Jørgen (som i øvrigt har lavet en del af Total Petroleums (hvis det er
det TP står for) og Monrad & Rislunds pladeomslag og pressebilleder.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 18:33

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:
>
> >
> > Vi kan da alle bare hedde Jørgen - ligesom i TP ?!
>
> Og hvad er der så galt med det...?
>
> hilsen
> Jørgen (som i øvrigt har lavet en del af Total Petroleums (hvis det er
> det TP står for) og Monrad & Rislunds pladeomslag og pressebilleder.

Ingenting - jeg er bare helt vild med den hvor de alle hedder Jørgen,
Spørge-Jørgen og Jørgen Falk fra Trafikinformationen.......

Er du der Jørgen ??! Babu babu babu.....

Foto-Jørgen ??!
--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 18:40

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Ingenting - jeg er bare helt vild med den hvor de alle hedder Jørgen,
> Spørge-Jørgen og Jørgen Falk fra Trafikinformationen.......
>
> Er du der Jørgen ??! Babu babu babu.....
>
> Foto-Jørgen ??!

Jo da. I M&R universet vil jeg trods alt hellere være Jørgen end Mogens!

Hilsen,
Den Gamle Rockfotograf

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 18:59

jy'e jewer <jmfink@mac.com> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > Kan du ikke skifte tilbage til dit gamle netnavn?
>
> ...er det bedre?

....eller er det her bedre?

--
mvh
Repsej

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 19:00

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:
>
> > Ingenting - jeg er bare helt vild med den hvor de alle hedder Jørgen,
> > Spørge-Jørgen og Jørgen Falk fra Trafikinformationen.......
> >
> > Er du der Jørgen ??! Babu babu babu.....
> >
> > Foto-Jørgen ??!
>
> Jo da. I M&R universet vil jeg trods alt hellere være Jørgen end Mogens!
>
Hvem er så Hansemand Luchter?

--
mvh
Repsej

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 19:04

In article <1f23u16.2e0210uvttzwN%jmfink@mac.com>, jmfink@mac.com
(relløm-knif repsej) wrote:

> ...eller er det her bedre?
>
> --
> mvh
> Repsej

Jester er et bedre fornavn til den leg

//Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 19:04

jy'e jewer <jmfink@mac.com> wrote:

> > Kan du ikke skifte tilbage til dit gamle netnavn?
>
> ...er det bedre?

nej, ikke så gammelt - frem med pilen, morten

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 19:04

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Vi kan da alle bare hedde Jørgen - ligesom i TP ?!

nej, så fortrækker "Tom" (jones)

Tom er cool

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 19:05

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Foto-Jørgen ??!

ja, det er et navn jeg kan huske

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 19:07

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> In article <1f23u16.2e0210uvttzwN%jmfink@mac.com>, jmfink@mac.com
> (relløm-knif repsej) wrote:
>
> > ...eller er det her bedre?
> >
> > --
> > mvh
> > Repsej
>
> Jester er et bedre fornavn til den leg

mor, mor. De driller

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 19:13

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> jy'e jewer <jmfink@mac.com> wrote:
>
> > > Kan du ikke skifte tilbage til dit gamle netnavn?
> >
> > ...er det bedre?
>
> nej, ikke så gammelt - frem med pilen, morten

Hmmm? Hva' så med Jesper med den store ... ahem ... næse?

--
mvh
Repsej

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 19:09

In article <moof-A46AB6.19033030102001@news.get2net.dk>,
Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Jester er et bedre fornavn til den leg

Og så rimer det oven i købet - så'n på lidt på en omvendt måde.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 19:10

In article <1f23tpa.1v9uk429l6ii9N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Tom er cool

Bliver han så forkølet?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Kommentar
Fra : BASSES

Dato : 30-10-01 19:55

*ROFLOT* Det er da vist blevet til en "Chat" linie dette spørgsmål )))))))))))))))))))

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 01:56

Hej Britta

Jesper har fuldstændig ret. - En 8600 kan sagtens køre med OS 9.1. De gamle
systemer 7.6.1, OS 8.0/8.1 og 8.5/8.6 kan ikke købes mere fra ny.

Du vil få langt mere ud af at gå op på OS 9.1. - Større stabilitet, hurtigere
arbejdsgang og ikke mindst adgang til at bruge alle de nyeste opd., der
kræver mindst 8.6 og 9.x for at køre.

Og som Jesper råder dig til, så prøv at få fat i lidt mere RAM til den.
Desværre er det DRAM 168pins DIMMs, der skal bruges, og det er temmelig dyrt
herhjemme. Men hvis du har mod på at handle online fra USA, så skal du prøve
www.otherworldcomputing.com, - dér kan du pt få 64mb for ca. 450kr. +
forsendelse.

mvh. Erik Richard

Jesper Haaber Gylling wrote:

> britta wrote:
>
> > Jeg har en Power Macintosh 8600, 200 Mhz, 96 MB Ram, 604e Processor med
> > Styresystem Mac OS 7.5.5.
> > Jeg vil gerne installere et program der mindst skal bruge System 7.6.1.
>
> Det er da vist på ide at få ryddet op på den maskine. Du kan sagtens
> installere Mac OS 9.X og da du har 8 RAM slots i den, så ville jeg da
> prøve at finde lidt ekstra RAM ved sammme lejlighed:
>
> >
> > Er det muligt at installere dette på min computer + hvordan og hvorledes
> > + ca. pris???
>
> Hvad er det for et program ?
>
> Du laver en back-up af alle dine vigtige foldere og så formaterer du din
> Mac og installlerer et nyt OS. Husk at vælge et US, hvis du vil slippe
> for bøvl. Det koster vel en tusse.
>
> > Hvad er grænsen for hvilket styresystem min computer kan klare???
>
> Principielt kan køre Mac OS X på den men det kræver et opgraderingskort
> til fx. G3 eller G4.
>
> Generelt vil jeg sige, at du skal overveje meget nøje hvad du bruger af
> penge på din 8600, da det meget nemt kan blive dyrt at "tune" din
> makine.
>
> RAM klodserne er meget dyre, et OS koster penge, du skriver ikke noget
> om hvilken skærm og i hvor høj opløsning den kan køre og så videre.
>
> Hvis du kender en der kan hjælpe dig med at "tune" din 8600 - altså
> installere Mac OS 9.X på den samt eventuelt fordoble RAM i den, så er
> det OK. Ellers ville jeg overveje en brugt iMac i stedet.
>
> Prøv lige at skrive præcis hvilket udstyr du har.
>
> Bor du i Storkøbenhavn ?
>
> >
> > Hilsen
> > Britta
>
> --
> Ciao Jesper )
>
> http://www.gylling.net/

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 03:35

Hej Jesper

Det argument er for såvidt godt nok, - MEN.... Det er ikke altid en god idé at
køre HFS+ på non-G3/G4 maskiner.

Jeg har lavet nogle forsøg med det på en 7200/90/56mb RAM og det var ikke just
nogen succes. Jeg formatterede disken i 2 partitioner og ændrede så den ene til
HFS+ og installerede nøjagtig det samme system 8.1 på begge partitioner. Jeg
skal lige nævne, at disken blev grundformatteret før partitioneringen.

På HFS+ partitionen opstod der ca. dobbelt så mange systemfejl, (fejl 1, 2, 3,
-10, -11, -43, -46, -99 osv.), som på HFS partitionen. De eneste programmer,
der var installerede var MS Office 4.2.1DK (uden Excel), ClarisWorks 4.0v4DK,
Freehand 5.5EN og Photoshop 3.05IE, så begge partitioner var nøjagtig
identiske. Word 6 crashede ca. 10 gange så ofte på +-partitionen som på den
alm. HFS partition. Freehand 5.5 var enorm lang tid om at starte på HFS+, mens
PhS 3 ofte ikke kunne finde scanneren - en Agfa StudioScan IIsi.

Jesper wrote:

> > > Du laver en back-up af alle dine vigtige foldere og så formaterer du din
> > > Mac og installlerer et nyt OS.
> >
> > hvorfor i alverden formatere disken, clean install af en ny systemmappe
> > er rigeligt.
>
> For at få HFS+. (uden at bruge penge på plusmaker!)

mvh. Erik Richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 04:16

Hej J

Det her minder lidt om flg. - Min forlovede hedder Kirsten, og for at det
ikke skal være lyv', så har vi et par venner, der også hedder Kirsten og
Erik -)) - Så når en af os kalder på enten Kirsten eller Erik så svarer
begge som regel da...-))

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:
> > Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:
> > > Vi kan da alle bare hedde Jørgen - ligesom i TP ?!
> >
> > Og hvad er der så galt med det...?
>
> Ingenting - jeg er bare helt vild med den hvor de alle hedder Jørgen,
> Spørge-Jørgen og Jørgen Falk fra Trafikinformationen.......
>
> Er du der Jørgen ??! Babu babu babu.....
>
> Foto-Jørgen ??!

mvh. Erik Richard

PS. Det er kun på net, jeg hedder 'Erik Richard' - eller hedder jeg kun
Erik i daglig tale.

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 08:54

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Men hvis du har mod på at handle online fra USA, så skal du prøve
> www.otherworldcomputing.com, - dér kan du pt få 64mb for ca. 450kr. +
> forsendelse.

Jeg har ikke haft grund til at være utilfreds med det jeg har købt hos
firmaet, men du skal bare være opmærksom på, at de sender med FedEx og
det koster omkring 40 US$. Der til kommer moms af købsprisen +
forsendelse. FedEx tager 150-200 + moms for at cleare varerne for dig.
Foto-Jørgen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 12:43

Alle MacOS op til 9.1
Det sikkert muligt at købe et brugt på newsgr. dk.marked.private.edb.mac
Jeg har et syst. 8,5 hvad vil du give
MH

> Fra: "britta" <britta.news@kandu.dk>
> Organisation: www.kandu.dk supporting usenet (1 1397)
> Nyhedsgrupper: dk.edb.mac
> Dato: Tue, 30 Oct 2001 07:00:33 GMT
> Emne: Power Macintosh 8600
>
> Jeg har en Power Macintosh 8600, 200 Mhz, 96 MB Ram, 604e Processor med
> Styresystem Mac OS 7.5.5.
> Jeg vil gerne installere et program der mindst skal bruge System 7.6.1.
>
> Er det muligt at installere dette på min computer + hvordan og hvorledes
> + ca. pris???
> Hvad er grænsen for hvilket styresystem min computer kan klare???
>
> Hilsen
> Britta
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 14:21

Hej Jørgen

Det har hverken FedEx eller DHL ikke gjort hos mig, men det har muligvis
noget at gøre med, at jeg er momsregistreret.

Men OK, selv med den 'omkostning', så er det stadig en del billigere end
her. 64mb koster ca. 1300kr. + moms herhjemme...

Jørgen Angel wrote:

> > Men hvis du har mod på at handle online fra USA, så skal du prøve
> > www.otherworldcomputing.com, - dér kan du pt få 64mb for ca. 450kr. +
> > forsendelse.
>
> Jeg har ikke haft grund til at være utilfreds med det jeg har købt hos
> firmaet, men du skal bare være opmærksom på, at de sender med FedEx og
> det koster omkring 40 US$. Der til kommer moms af købsprisen +
> forsendelse. FedEx tager 150-200 + moms for at cleare varerne for dig.

mvh. Erik Richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 14:44

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Jørgen
>
> Det har hverken FedEx eller DHL ikke gjort hos mig, men det har muligvis
> noget at gøre med, at jeg er momsregistreret.
Det er jeg også, så momsen gjorde ikke "ondt" på mig. Jeg ville blot
nævne det for dem der ikke er momsregistreret. Så kommer det nogle gange
som en overraskelse.
>
> Men OK, selv med den 'omkostning', så er det stadig en del billigere end
> her. 64mb koster ca. 1300kr. + moms herhjemme...
Det er sikkert rigtigt, jeg ville som sagt bare nævne det.
De var i øvrigt vældig søde på Other World.

Jørgen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 18:28

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> du skal bare være opmærksom på, at de sender med FedEx og
> det koster omkring 40 US$. Der til kommer moms af købsprisen +
> forsendelse. FedEx tager 150-200 + moms for at cleare varerne for dig.

du glemte EU tolden på 6% som beregnes før moms'en

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 00:47

HVAD MED OM I HOLDT JER TIL EMNET Power Macintosh 8600 ??
Jens Juul Andersen

knif-relløm repsej wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > jy'e jewer <jmfink@mac.com> wrote:
> >
> > > > Kan du ikke skifte tilbage til dit gamle netnavn?
> > >
> > > ...er det bedre?
> >
> > nej, ikke så gammelt - frem med pilen, morten
>
> Hmmm? Hva' så med Jesper med den store ... ahem ... næse?
>
> --
> mvh
> Repsej

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 00:51

In article <3BE08D7C.919A1713@post1.tele.dk>,
Jens Juul Andersen <juul@post1.tele.dk> wrote:

> HVAD MED OM I HOLDT JER TIL EMNET Power Macintosh 8600 ??

Hvad med om du lærte korrekt citatteknik?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 01:04

in article 3BE08D7C.919A1713@post1.tele.dk, Jens Juul Andersen at
juul@post1.tele.dk wrote on 01/11/01 0:47:

> HVAD MED OM I HOLDT JER TIL EMNET Power Macintosh 8600 ??
> Jens Juul Andersen

Hvad med at starte en tråd med emnet "HJÆLP! MIN CAPSLOCK SIDDER FAST!"?

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 01:27

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> Hvad med at starte en tråd med emnet "HJÆLP! MIN CAPSLOCK SIDDER FAST!"?

hermed gjort

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 01:52

in article 1f266lt.1lv3pnf1klo43kN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 01/11/01 1:27:

> Pete <pete@hldns.com> wrote:
>
>> Hvad med at starte en tråd med emnet "HJÆLP! MIN CAPSLOCK SIDDER FAST!"?
>
> hermed gjort

Har du prøvet om du kan lirke den fri med en lille skruetrækker?
--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 02:31

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> >> Hvad med at starte en tråd med emnet "HJÆLP! MIN CAPSLOCK SIDDER FAST!"?
> >
> > hermed gjort
>
> Har du prøvet om du kan lirke den fri med en lille skruetrækker?

hvorfor det?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 18:37

Jens Juul Andersen <juul@post1.tele.dk> wrote:

> HVAD MED OM I HOLDT JER TIL EMNET Power Macintosh 8600 ??
> Jens Juul Andersen
>
Kedeligt emne, forlængst uddød maskine. Hvis du mener off-topic og
lignende skal tages alvorligt, så prøv at få gennemført en ny fundats,
følgende er gældende i øjeblikket:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.mac
(specielt punkt 5 vil interessere dig)

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 21:39

Den 01/11/01 18:37 skrev Jan Oksfeldt Jonasen,jonasenREMOVE@THISit.dk

> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.mac
> (specielt punkt 5 vil interessere dig)

Hvad betyder "Moderering: Nej"?
Og hvorledes har det indflydelse på brugen af gruppen?

Ikke at jeg ønsker at starte en diskussion, bare en forklaring!

--
mvh - lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 21:54

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> følgende er gældende i øjeblikket:
> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.mac
> (specielt punkt 5 vil interessere dig)

Den er da lidt forældet efterhånden er den ikke ? ..det er måske ikke
meningen den skal følge med tiden ?

/thomas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 08:43

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> skrev:

> Jesper Juellund Jensen fra ?? vist nok Amager
Christianshavn.

Og nej, det er ikke Amager: Der er vand mellem Amager og Christianshavn,
og ja, vi er snobbede nok til at blive fornærmede - man bor vel inden
for voldene og i "Kbh. K".

(At det så er i en bette lejlighed i et gammelt møghus, det behøver man
jo ikke at nævne).

Se min udsigt på http://cyrk.dk/jjj/mig-selv/udsigt.html

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen
E-mail: jjj@cyrk.dk
http://cyrk.dk/jjj/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 09:22

Jesper Juellund Jensen skrev:

> Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> skrev:
>
>> Jesper Juellund Jensen fra ?? vist nok Amager
> Christianshavn.
>
> Og nej, det er ikke Amager: Der er vand mellem Amager og Christianshavn,
> og ja, vi er snobbede nok til at blive fornærmede - man bor vel inden
> for voldene og i "Kbh. K".
>
> (At det så er i en bette lejlighed i et gammelt møghus, det behøver man
> jo ikke at nævne).
>
> Se min udsigt på http://cyrk.dk/jjj/mig-selv/udsigt.html

Nu bor jeg på Bryggen (islands) og når jeg kigger ud af mit vindue her og ud
over havnen, kan jeg altså ikke se nogen 100 etagers hus over baneterrænet
ud for Hovedbanegården. Bor du i en ballon?

(og for god ordens skyld: Islands Brygge er heller ikke en del af Amager.
Ligesom I har voldgravene imellem Jer og Amager har vi betonørkenen KUA. Til
gengæld er vi heller ikke en del af København K. Bryggen er en selvstændig
republik)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 09:50

Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> Hvad betyder "Moderering: Nej"?

Det betyder at der ikke er en moderator der sidder og bestemmer hvilke
indlæg der ryger online.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 17:29

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> http://cyrk.dk/jjj/mig-selv/udsigt.html

er det i orden at være misundelig, hvis jeg nu poster et billede af min
udsigt (evt. med lyd) fra en stuelejlighed på N. Fasanvej ?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 19:09

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> Den er da lidt forældet efterhånden er den ikke ? ..det er måske ikke
> meningen den skal følge med tiden ?
>
Tja, det ved jeg ikke, det er vel op til dem som oprindeligt fik lavet
gruppen. Den nuværende uskrevne regel er, at man mere eller mindre kan
skrive om hvad som helst, blot det er skrevet på en mac, hvorvidt dette
er det bedste, vil jeg ikke gøre mig til dommer over, men synes nu
heller ikke der er _for_ meget pjank.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 22:03

I artiklen <1f28l51.fsasa7d7kn26N%jjj@cyrk.dk> , jjj@cyrk.dk (Jesper
Juellund Jensen) skrev:

> (At det så er i en bette lejlighed i et gammelt møghus, det behøver man
> jo ikke at nævne).
>
> Se min udsigt på http://cyrk.dk/jjj/mig-selv/udsigt.html

Det må da være en monsterskærm du bruger! Jeg skal scrolle et par
skærmbredder til højre for at se billederne. Jeg bruger IE 5.0.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-11-01 17:35

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:
>
> > Den er da lidt forældet efterhånden er den ikke ? ..det er måske ikke
> > meningen den skal følge med tiden ?
> >
> Tja, det ved jeg ikke, det er vel op til dem som oprindeligt fik lavet
> gruppen. Den nuværende uskrevne regel er, at man mere eller mindre kan
> skrive om hvad som helst, blot det er skrevet på en mac, hvorvidt dette
> er det bedste, vil jeg ikke gøre mig til dommer over, men synes nu
> heller ikke der er _for_ meget pjank.

lidt pjank skal der jo til, eller blir det sku så støvet :)

/thomas

Kommentar
Fra : erikthau

Dato : 07-01-02 14:29

For at vende tilbage til spørgsmålet om PowerMacintosh 8600. Jeg er selv en lykkelig ejer af en sådan. Der er to partitioner, en til Mac OS 8.5 (engelsk - jeg havde ingen dansk), en til Mac OS 9.0.4. Begge dele kører udmærket, men MacOS 8.5 er afgjort den skridsikreste. Mit råd til Britta lyder derfor:

1. Partitioner din harddisk i 2-3 partitioner. Spørg igen, hvis du ikke ved, hvordan man gør det (partitionering, en virtuel inddeling af harddisken, varer ikke mange minutter at foretage, men den sletter alt. Det tidskrævende er at geninstallere alle data).
2. Der har været diskuteret om HFS og HFS+ (også kaldet hhv. MacOS Standard og MacOS Udvidet). Mit råd er så vidt muligt at bruge HFS+, som sparer plads.
3. Hver partition skal have sit styresystem. Hvis du stadigvæk er glad for 7.5.3, så installer det på den ene. Forskellen mellem 7.5.3 og 7.6.1 er dog så lille, at jeg vil råde dig til at installere 7.6.1 i stedet. Fordel: MacOS 7.6.1 kan klare alt det, som 7.5.3 også kan, men er samtidig god til mere avancerede programmer, såsom Microsoft Internet Explorer version 5.
4. Ingen styresystemer med lavere versionsnumre end MacOS 8.1 kan læse andre diske, som er formatteret i HFS+. Det betyder dog ikke, at du ikke kan installere et lavt styresystem på en HFS+-formatteret disk. Jeg har set MacOS 7.6.1 køre på min egen PowerMac 8600 på en HFS+-formatteret partition uden problemer. Den kunne blot ikke læse den anden HFS+-formatterede partition. Jeg foreslår derfor, at du starter med at lægge en nyere version af MacOS ind på en af partitionerne, f. eks. v8.5, som kører glimrende på en 8600, og med udgangspunkt i den lægger v7.6.1 ind på en af de andre, som bør være HFS+-partitioneret.

Venlig hilsen

Erik Thau-Knudsen
Silkeborg
http://homepage.mac.com/erik_thau_knudsen/