/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Styring til Passat pillefyr C2
Fra : olehenne
Vist : 6405 gange
500 point
Dato : 06-09-09 18:00

Mit pillefyr kan ikke startes, da blæseren ikke vil gå igang. Fyret er ca 12 år gammelt og har virket fint. Nu får jeg så at vide, man kan ikke levere en ombytningsstyring. Der skal monteres en helt ny til over 8000 kr. Og det er plus en montørs arbejdsløn. Så jeg håber på et godt råd eller måske et diagram over styringen. Måske jeg så kan skifte den defekte del selv.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 07-09-09 22:18

Har i dag besøgt Passat, hvor jeg fik oplyst at de ikke længere bruger den underleverandør, der lavede og reparerede styreprintet. Ny håber jeg at kunne finde fejlen på mit print.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-09-09 08:35

og du er sikker på, at det ikke er blæseren der er gået?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-09-09 09:03

Start med at kontrollere selve blæseren. Når sådanne småmptorer ikke kan starte, er det ofte fordi lejerne er kørt helt tørre for olie. små bronzelejer , er ofte engangssmurt fra fabrikke, men holder kun omkring 10 år.
Tag dem ud og lad dem ligge først i rensebenzin, tørre, og derefte varm symaskineolie.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 08-09-09 10:08

Tak for hurtige forslag! Men det er ikke lejerne, da jeg drejede blæserhjulet rundt, løb det let uden modstand. Så det må være styringen. Sidste gang fyret kørte, trykkede jeg start - stop 15 gange inden blæseren gik i gang. Nu har jeg prøvet 50 gange uden held.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-09-09 11:49

Nogle motortyper har en kondensator, som er nødvendig for at starte. Den kan også være defekt.

I det hele taget tror jeg mere på fejl ve blæseren end ved styringen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-09 17:25

Kender du ikke en eller anden elektrikker eller en svagsstrøms fyr der kan måle på printet. Det kan sagtens være en dims eller en lodning på printet der er dårlig. Det er næsten umuligt for nogen at svare på hvad det kan være undtagen man har styringen i hånden.

Hvoedan er dit Passat fyr, kører det med rent kontakterstyring eller er der ilt styring med i også.
Jeg har en komplet styring fra Tecno Matic i Års og den kan styre alt det der er nødvendig på et pillefyr + en del mere. Jeg har selv monteret min efter det medsendte diagram og jeg vil da tro at dit Passat pillefyr har de sensorer og sikkerhedsswitche som kan arbejde sammen med styringen fra dem. Jeg har for sidste år været prøvegris for dem med helt nyt software, og jeg er ovenud glad for den. Jeg mener ikke du kan købe direkte hos dem, ring evt og spørg dem, men ellers kan den købes her http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=37. Pris 5125,00 inkl. moms

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-09 17:31

Jeg kan se at Hedestoker også forhandler Passat.

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=37

Prøv at kontakte dem, måske de kan hjælpe

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-09 17:53

Har du kigget på de forskellige brugtmarkeder der er . Gul og Gratis, DBA osv osv.
Du kan jo også lige spørge herinde. der er jo fler der har en C2-er

http://www.stokerpro.dk

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 250 point
Dato : 08-09-09 21:02

Prøv lige at starte med at give blæseren strøm direkte og se om den så ka køre... Så ved du lige som om det er styrring eller blæser du skal lede efter fejlen i....

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 24-09-09 07:53

Ekspress 105
Ja det har jeg prøvet, det virker fint. En ny elektrolyt er monteret, da den gamle så defekt ud. Er nu nået til at der ikke kommer strøm til blæseren. Prøvet med en pære i stedet for blæseren!
Så må det være noget andet, håber på et tip snarest, kulden breder sig i huset!!!!

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 02-10-09 07:47

Så er der varme på huset! Opgav at finde fejlen i styringen og bestilte en ny med montør!!! Må så betale hvad det koster

Tror det betaler sig i det lange løb, da der nu også er iltstyring med. Pillerne kan så vare længere, håber jeg.
Tak for svarene! Det var Fijala der gav linket til et godt forum og Ekspress 105, der afgjorde hvor fejlen lå. Kan desværre ikke give begge point eller dele dem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-10-09 09:49

olehenne

det vigtigste er jo at du har fået varme på, for vi må jo indrømme at efteråret har sneget sig ind på os.

Luk øjnene og se hvem valget falder på så er den jo ikke længere. For uanset hvad så er der
no hard feelings.
Fortsat god varm dag.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-10-09 12:22

Hehe ja skovler også koks i fyret nu Og jeg går altså ikke op i de point... Hellere at der kommer nogle rigtige svar

Godkendelse af svar
Fra : olehenne

Dato : 03-10-09 18:01

Tak for svaret Ekspress105.
Du får så de point, da det jo var det svar, der ledte frem til mit valg af en ny styring. Jeg kan jo ikke bruge dem til noget bedre.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-10-09 18:33

Jamen bukker og takker