/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Vil velfærdsstaten overleve?
Fra : PeterTheisen
Vist : 783 gange
20 point
Dato : 04-09-09 18:33

Vi står over for tre store udfordringer i Danmark for fremtiden:

1. Overførselsindkomstbyrden:
Antallet af danskere på offentlig forsørgelse blandt 16-64 årige udgjorde 768.800 personer i 2008.
Kilde: http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2009/NR237.pdf

2. Ældrebyrden:
Der er 76 pct. flere gamle om 33 år og 9 pct. færre til at forsørge dem.
Kilde: http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2009/NR228.pdf

3. Olien fra Nordsøen slipper op:
Danmark kan være uafhængig af olieimport indtil 2018. I 2008 tjente Danmark 36 milliarder på skatter og afgifter fra olie og naturgas.
Kilde: http://nyhederne.tv2.dk/politik/article ... 17093.html

Hvordan løser vi disse problemer?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-09-09 18:57

Citat
Kilde: http://nyhederne.tv2.dk/politik/article ... 17093.html

Siden findes ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-09 18:58

Citat
Hvordan løser vi disse problemer?

Trykker nogle flere pengesedler og i sidste ende erklærer os insolvente....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-09 18:58

De løses ikke - men ignoreres.

Problemet er ikke udgifterne til os gamle, men de smarte politikere som har ødslet de opsparede penge væk, til flotte projekter.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 30 point
Dato : 04-09-09 19:08

Antallet af folk på overførselsindkomst i forhold til den faktiske arbejdsstyrke er uforandret og har været konstant gennem de sidste 30 år, så der er intet alarmerende i det.

Antallet af personer over 65 der har folkepension som primær indtægt er faldene og vil falde hurtigere for hvert år der går så hvis man i højere grad gør den indkomstafhængig og lader være med al det pjat med at mærsk også skal have ja så burde det problem også kunne løses.
Forøvrigt er ordet ældrebyrden et ord opfundet af økonomer som tror alt kan gøres op i kroner og øre.

Vi har tjent penge på Olie i en forholdvis lille årerække og kan vel klare os uden igen. Tror sku det er et større problem for A.P. Møller når de nu ikke kan finde ud af at tjene penge på skibsfart.

Kommentar
Fra : smiltilmig

Dato : 04-09-09 19:51

Naturligvis overlever velfærdsstaten. Der er stadig penge til ældre medborgerne, arbejdsløse, syde m.m - hvis der altså er vilje til det.

Hvad angår direktører, ministre, kongehus o.lign. så er der også altid penge til, at de kan få en klækkelig lønforhøjlelse, samtidig med at de "prædiker" om at vise samfundssind og tilbageholdenhed - altså for dem som er "under" dem, naturligvis ...

SmiltilMig

Kommentar
Fra : smiltilmig

Dato : 04-09-09 19:51

syde = syge

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 04-09-09 20:02

Et andet forslag = børne chekken gøres indtægts bestemt.

Så vil jeg godt komme med en kommentar til overførdselsinkomst, som jeg osse er på indirekte.

Jeg er nemlig i Flexjob, komunnen betaler ½ delen af min løn, lad nu vær med at sætte mig i bås, for det jeg fejler er uforskyld, en arb.skade fra 80ne, ganske enkelt slidtagse i armene, at hård trivielt arbejde på en chokoladefabrik.

men heller flexjob end pension el. kontanthjælp,

Flexjobber er der utroligmange af, og jeg tror ikke man kan hive el. spare nogle penge der.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 04-09-09 20:58
Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-09-09 21:05

Det var da minsanten rart for én gangs skyld at se noget kontruktivt fra SmiltilMig...!

Citat
Naturligvis overlever velfærdsstaten. Der er stadig penge til ældre medborgerne, arbejdsløse, syge m.m - hvis der altså er vilje til det.

Hvad angår direktører, ministre, kongehus o.lign. så er der også altid penge til, at de kan få en klækkelig lønforhøjlelse, samtidig med at de "prædiker" om at vise samfundssind og tilbageholdenhed - altså for dem som er "under" dem, naturligvis ...

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 04-09-09 21:06

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 04-09-09 21:06

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 04-09-09 21:12

Citat
Ved at indføre borgerløn og en bruttoskat.
På denne måde alene kan man spare ca. 350.000 offentlige ansatte i administrationen, som hver tjener 350.000 - 400.000 kr. om året. Nogle af disse kan forvandles til "varme hænder" og vil kunne bruges i den sociale sundheds-, pleje og pasningssektor, da der her kommer til at mangle hænder.
Andre af disse kan bruges i undervisningssektoren. Personale tilbage uden arbejde ca. 150.000 personer, som kan bruges på det private arbejdsmarked, da man her ´ligeledes kommer til at mangle hænder.
Besparelse i administartionen alene ca. 122 mia. kr. bare alene på personale. Af disse "genbruger vi til varmehænder ca. 60 mia. kr. besparelse i det offentlige budget alene på lønninger ca. 62 mia. kr.
Hertil skal lægges besparelsen i kontorer, møbler og mursten, da der er brug for færre bygninger.
Borgelønnen skal ligge på eksistensminimum og der skal være pligter forbundet med at få den. Enten er man underuddannelse eller også er man arbejdssøgende. Er man forsørger kan man søge om tillæg på ca. 2500,- kr. pr. barn dog max. 7.500,- kr.
Borgerlønnen er uafhængig af samlever/ægtefælles indkomst, mens forsørger tillæg kan nedsættes hvis samlever/ægtefælle tjener mere end 350.000,- kr.
Man forsikre sig via a-kasse og få 80 % af sin løn ved arbejdsløshed i max 2 år.
Folk der er i arbejde kan fratrække beløbet i deres indtægt FØR skat og ALLE betaler
30 % skat af sin løn indtil en indtægt på 500.000,- kr. og 40 % af resten.
Folk der er eller kommer på overførselsindkomst grundet uarbejdsdygtighed eller pension har ligeledes krav på minumums beløbet på 7500,- kr. + evt. deres optjente ATP og INTET andet end deres selvopsparede pensionsmidler eller forsikringssummer. Folk med sygdomme der kræver meget ekstra medicin eller hjælpemidler kan søges betalt efter et nærmere takst system.
ALLE fradrag fjernes udover selvfølgelig "borgerlønnen".
Besparelser og ekstra provenu grundet omlægning ca. 60 mia. kr.
Altså ialt ca. 120 mia. kr. Stat og kommuners kasser og borgere der er glade, da de nu kan overskue deres skat og deres indkomster.
Altså større åbenhed, enklere systemer, STORE besparelse, meget bedre offentlig service
, hvad mere kan man så forlange???

Kilde: http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=206&posting=1781383

Måske ikke helt så tosset ??

Kommentar
Fra : smiltilmig

Dato : 06-09-09 17:08

Citat
Det var da minsanten rart for én gangs skyld at se noget kontruktivt fra SmiltilMig...!

Takker !

Ja, jeg har nu også tidligere bidraget med noget, som ikke kun var pjat (syntes jeg da selv)
- I politiske og religiøse spørgsmål, f.eks -