/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Inkassovirksomhed.
Fra : sushjer
Vist : 2166 gange
300 point
Dato : 02-09-09 20:12

Jeg skylder et bolig selskab nogle penge, som et inkassofirma har købt kontrakten af et andet " intrum justitia" de har meddelt at de ville komme på besøg i dag, da jeg har givet hunden snor på og er på vej ud med ham ringer manden på døren.

han vil så lukke min have låge op hvilket jeg siger til ham at han ikke skal, han påstår at han godt må, jeg siger til ham at han ikke kommer ind, jamme det havde han lov til, ber så om en dommerkendelse, han hiver et kort op ad lommen, og siger at det giver ham ret, jeg siger til ham at hunden ikke vil have at han kommer ind, han gø`r helt vildt, det var han da ret lige glad med, siger til ham at han så må snakke med min mand, det vil han åbenbart ikke for, han skrider mens jeg henter Mogens.

Så nu er spørgsmålet hvad sker der nu.

Syndes i øvrigt at han var ret ubehagelig.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 02-09-09 20:18

Han kommer igen, stol på det.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 02-09-09 20:19

Du skal ikke lukke ham ind, han har ingen rettigheder af nogen art, det skal du ikke finde dig i.
Du kan få ham fjernet med politiet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-09 20:25

Et inkassofirmas medarbejdere kan man til hver en tid nægte adgang til sin bolig eller sin grund.

Kun hvis inkassofirmaet er i følge med fogeden, (og fogeden skal være i besiddelse af den nødvendige tilladelse fra politimesteren) har du pligt til at lukke dem ind.

Fogeden må også skaffe sig adgang ved hjælp af en låsesmed hvis du ikke er hjemme eller nægter at åbne.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 02-09-09 20:27

Jeg mener oss kun det er pante fogden der må gå ind men så kommer de jo 4-5 stk ad gangen, men kan han påstå jeg har truet ham med hunden ?

Jammen det er da helt sikkert han kommer igen det er jeg bestemt ikke i tvivl om.

Jeg har prøvet at søge efter det, men uden held.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 02-09-09 20:28

Dova
Det er lige præsis det jeg mener

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-09 20:35

Citat
Så nu er spørgsmålet hvad sker der nu

Hvis I fortsat nægter at lukke inkassomanden ind (som I har ret til, kan faktisk få ham fjernet med politiets hjælp såfremt han tiltvinger sig adgang) så vil der typisk ske det, at sagen overgives til fogedretten, hvor skyldneren så bliver kaldt ind.

Så er der flere muligheder, enten at indgå en afdragsordning, og overholde den. Eller nægte at betale, så kommer sagen i retten og skyldner dømmes til at betale (også sagsomkostninger)....eller,. hvis intet ejes af værdi, at erklære sig insolvent (altså "fallit"/ude af stand til at betale), så skal sagen stilles i bero i 6 måneder og i de 6 måneder må inkassofirmaet ikke henvende sig.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 02-09-09 20:41

Jeg har så lige fået denne besked.

"Det må de faktisk gerne. Der skal være varslet inkassobesøg i et brev med dato og omtrentlig klokkeslet, og inkassatoren skal vise sit legitimationskort (autoritaionskort) Så han havde ret til det sushjer. "

så nu er jeg da lidt i vildrede, kan jeg risikerer at han tropper op med politiet, ( de har jo ikke noget at lave )

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-09-09 20:51

det nemmeste for dig vil helt sikkert være, at betale pengene. de bliver ved til du har betalt, og hver gang d skl rykke for dem kommer du til at betale et gebyr. og skulle du gå hen og vinde i lotto eller arve, tager de også pengene. man kan ikke bare lade være med at betale. der er andre der må betale for dig i første omgang, og det tager de sig godt betalt for.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 02-09-09 20:55

Jammen selvfølgelig skal pengene betales, men de vil jo have dem alle sammen 135.000,- på en gang, og det kan jo ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-09-09 21:55

Hvis du ikke kan betale alle pengene på en gang, så er det bedste du kan gøre, at sætte dig ned med repræsentanten fra inkasso virksomheden og lave en aftale om en afdragsordning.

Det har du givetvis også haft mulighed for at gøre pr. brev inden de har varslet et besøg, endda flere gange hvis jeg ikke tager meget fejl.

Grunden til besøget er, at de vil foretage udlæg i eventuelle værdier, forstået på den måde, at de hvis du ikke overholder den aftale i indgår, vil kunne kræve værdierne solgt, og på den måde få deres tilgodehavende, men hvis du laver en aftale og overholder den, så kan de ikke gøre dig ret meget.

Et godt råd kunne være, lad være med at lade dig presse til at indgå en aftale som du ikke kan overholde, det kan være at de insisterer på en ydelse som er større end du kan overskue, og så må du sige nej, og mødes med dem i fogedretten, hvor der tages stilling

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 02-09-09 22:26

Takke for jeres svar, dejligt når der er nogen der gider hjælpe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-09 23:19

Citat
Det må de faktisk gerne. Der skal være varslet inkassobesøg i et brev med dato og omtrentlig klokkeslet, og inkassatoren skal vise sit legitimationskort (autoritaionskort) Så han havde ret til det. "

Ja, de må gerne henvende sig, men du må sandelig også nægte dem adgang til dit hjem

Citat
Du kan i øvrigt bare lade være med at lukke den pågældende konsulent ind i din bolig.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-115.html

Citat
Vil lige fortælle jer, at jeg har kontaktet en jurist i fogedretten og fået oplyst, jeg IKKE er forpligtet til at lukke dem fra inkassofirmaet ind.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=9125&page=2

Og her er reglerne for hvad en inkassomand må, men stadig gælder det, at han ikke har nogen som helst krav på, eller bemyndigelse til, at blive lukket ind i dit hjem.
Alle forsøg på at komme ind i dit hjem er krænkelse af privatlivets fred, hvis det foregår uden en kendelse og i følge med fogeden.

Citat
Henvendelser til skyldneren

§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3 nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.

Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger, hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

§ 11. Uanset § 10 kan der iværksættes retslige skridt mod skyldneren med henblik på inddrivelse, i det omfang overholdelse af denne bestemmelse vil medføre en nærliggende risiko for, at fordringen ellers ikke vil kunne inddrives.

§ 12. Der må ikke uden skyldnerens forudgående anmodning herom rettes personlig henvendelse til skyldneren på steder, hvortil der ikke er almindelig adgang, medmindre et skriftligt varsel forinden er kommet frem til skyldneren. I varselsskrivelsen skal tydeligt være angivet stedet og det omtrentlige tidspunkt på dagen, hvor henvendelsen vil finde sted, samt autorisationsindehaverens telefonnummer og adresse. Varselsskrivelsen må ikke afsendes, før den i § 10, stk. 3, nævnte frist er udløbet. Har den varslede henvendelse fundet sted, uden at skyldneren er blevet truffet, må personlige henvendelser herefter foretages uden yderligere varsler, såfremt dette er anført tydeligt i varselsskrivelsen.

Stk. 2. Personlig henvendelse til skyldneren uden forudgående anmodning herom, jf. stk. 1, må kun ske på hverdage herunder lørdage, bortset fra juleaftensdag, nytårsaftensdag og grundlovsdag og må kun ske i tidsrummet mellem kl. 8.00 og kl. 21.00, lørdage dog kun i tidsrummet mellem kl. 8.00 og kl. 16.00.

Stk. 3. Er skyldneren en fysisk person, må personlig henvendelse til skyldneren uden forudgående anmodning herom, jf. stk. 1, kun ske på skyldnerens bopæl. Driver den pågældende skyldner egen erhvervsvirksomhed, kan sådan henvendelse dog tillige ske på virksomhedens adresse.

Stk. 4. Den, der foretager personlig henvendelse til skyldneren, skal over for skyldneren straks legitimere sig ved et legitimationskort, som udstedes af justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil.

Stk. 5. For udstedelse af legitimationskort betales 300 kr.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=84744#K4

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 03-09-09 00:27

Takker mange gange til jer alle sammen, nervøsiteten er vist dalet et par grader, nu vil jeg dælme daffe i seng skal op kl. 6.30 igen.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 03-09-09 12:20

[CITAT]så nu er jeg da lidt i vildrede, kan jeg risikerer at han tropper op med politiet, ( de har jo ikke noget at lave )
[/CITAT

Politiet har rod i deres arbejde,og økonomi?
Hvad med dig??.
Bare en strøtanke
vvdriver

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-09-09 13:21

jeg ved godt DOVA har sendt et fyldestgørende indlæg men se alligevl her

Hvad er inkasso og hvornår må en sag sættes i gang?
Inkassovirksomhed er når et selskab inddriver gæld, som ikke er betalt. Selskabet skal have autorisation fra Rigspolitiet (Justitsministeriet), som fører tilsyn og kan inddrage autorisationen igen.

Som kunde skal du betale for dine varer, men vil du ikke det - fx. fordi varen var mangelfuld eller aldrig modtaget - skal du klage til firmaet:

- Betal ikke regningen - gem den
- Send et brev til firmaet, hvori du forklarer, hvorfor du ikke vil betale - gem kopi
- Få posthusets stempel på en postkvittering/indleveringsattest som bevis for afsendelsen - og gem den

Herefter behøver du ikke gøre mere, selv hvis du fortsætter med at få rykkere og/eller trusler om inkasso.

En erhvervsdrivende må sende en kunde til inkasso, hvis kunden ikke betaler sin regning. At kunden gør indsigelse - for eksempel klager over, at en vare/tjeneste har fejl, ikke er modtaget eller slet ikke bestilt - er ikke i sig selv til hinder for inddrivelse ved inkasso. Får du et inkassobrev, skal du svare inkassofirmaet og forklare, hvis du mener at kravet ikke er berettiget.

Hvis der er uenighed om beløbet, kan virksomheden (kreditor) kan stævne kunden for byretten, som afsiger dom i sagen samt omkostningerne for den (taber betaler typisk). Sker det for dig - så mød endelig op: Ellers får kreditor ret.

Indklager kunden virksomheden til Forbrugerklagenævnet (eller relevant klagenævn) bliver retssagen udsat til nævnets afgørelse.

Har kreditor dom på gælden, og betaler kunden ikke, kan kreditor evt. overgive sagen til fogedretten, der kan omsætte kundens værdier til kontanter.

Inkasso-virksomheden har ansvar for, at de grundlæggende formalia er i orden inden en inkassosag indledes. I inkassofirmaets skrivelser skal det klart fremgå, hvilken gæld sagen drejer sig om, og navnet på kreditor. Der skal udøves god inkassoskik - metoder, der udsætter nogen for urimelig pression, skade eller ulempe er ikke god skik - og virksomheden skal leve op til bestemmelserne i Lov om Inkassovirksomhed.

Overtrædelse af Lov om Inkassovirksomhed er en politisag - anmeldelse kan enten ske til dit lokale politi eller direkte til Rigspolitiet.

Imens en sag kører ved et ankenævn må den ikke overgives til inkasso.

- Lov om Inkassovirksomhed

- Læs råd om registrering som dårlig betaler

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 03-09-09 15:25

Der er afsagt dom i sagden og jeg er blevet dømt til at betale, så langt så godt, men hvis man ikke har midlerne til at betale så er det straks være.

en afdrags ordning, af 135.000,- vil de jo nok ikke nøjes med et beskedent beløb som jeg kan betale.

Men; jeg har talt med politiet i formiddags, og for at slå det helt fast, har konsulenten ingen krav om at komme ind i min bolig.

Det kort som de render rundt med i lomme, koster 300,- og kun til at legitimere sig med.

så nej han må pænt bliv uden for.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 03-09-09 18:04

Tror du selv på at du slipper?
Jeg kender en som kom til at skylde Banken 250.ooo kr. Han troppede op i banken,de talte om sagen. De blev enige om en afdragsordning som han kunne klare,hvis han overholdt den til han var halvejs med at betale (125.000 Kr.) ville banken eftergive ham resten.Syntes du skulle prøve noget lignende,alt andet bliver dig bare dyrere.Bid i det syre æble og kom igang,for din egen skyld.
vvdriver

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 03-09-09 21:27

Nej, selvfølgelig slipper jeg ikke uden om, det var nu heller ikke det mit spørgsmål gik.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 04-09-09 17:35

Jeg vil ikke være ubehøvlet??
men-men hvorfor tog du så ikke en sludder med incassomanden der var der. Muligt at han ikke måtte komme ind,har du aldrig gjort noget du ikke måtte. Havde du talt med ham,havde du nu måske haft ro i sjælen
vvdriver