/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nye dæk
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 768 gange
300 point
Dato : 01-09-09 15:31

Skal have nye dæk på bilen og kører ca 30 000 km om året. Brændstoft økonomien er vigtig og er interesseret i dæk med lang levetid.

Mekanikeren siger at man skal vælge Goodyear lamel dæk og køre på dem hele året. Dækcentret vil sælge mig et sæt sommer dæk og et sæt vinterdæk.

Hvad er det rigtige valg.

Hvor får man den rigtige pris.

Kan de for alvor betale sig at køre til enten sverige eller tyskland og i givet fald hvor og hos hvem (tænker på netadresser)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-09-09 15:44
Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-09 15:45

Citat
Mekanikeren siger at man skal vælge Goodyear lamel dæk og køre på dem hele året

Den med helårsdæk er jeg også hoppet på engang, og gør det aldrig mere.
Jeg er en rimelig habil chauffør i både små og meget store køretøjer og kører også mange kilometer om året, men her oplevede jeg for første gang, at en bil der ellers havde været "vintervejsstabil" nok, skøjtede rundt som Bambi på glatis, og blot fortsatte når man tænkte på at røre bremsepedalen o.s.v. , bare der var lovet "risiko for nattefrost på udsatte steder" sådan groft sagt.

Efter min mening er der kun en ting der dur til dansk vinterkørsel, og det er vinterdæk med et godt mønster/greb, selv om det koster lidt på brændstoffronten.

M.h.t. priser og hvor man kan finde biligere evt. i udlandet, der kan jeg ikke råde, jeg for jeg gider ikke selv ha' det bøvl med fragt m.m. og hvis der bliver reklamationer undervejs, så er det alt for bøvlet, at man ikke lige kan smutte ned og brokke sig...

Accepteret svar
Fra : rocoolsen

Modtaget 310 point
Dato : 01-09-09 16:21

Normalt vil jeg sige helårsdæk med det klima vi har. Men det er mange kilometer og jeg kører selv på Alu sommer, og gode Michelin vinter.

Kommer også lidt an på hvad bil du har.

Prøv: http://www.daekonline.dk/start.html

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-09-09 16:34

Xsara Picasso Diesel 2.0 HDI

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 01-09-09 18:18

Kan godt tilslutte mig to sæt dæk. Kører på sommersutter på alu`erne, men skifter til Michelin vinterdæk i slutningen af oktober. Sikrer et godt vejgreb, når føret skifter karakter.
Synes ikke helårsdæk er voldsomt meget bevendt, når temperaturen er under frysepunktet, eller har jeg bare været uheldig og valgt de forkerte ?

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 01-09-09 18:24

Til Xsara ville jeg nok vælge Pirelli P6 eller Goodyear Eagle, som helårsdæk, da din bil er lidt følsom med dækstøj.
De bedste dæk findes hos Michelin og Continental, er lidt dyrere men kører også længere og støjer mindre

Men det optimale er 2 sæt dæk, da vi ikke kan være sikre på en mild vinter hvergang.

Hvis du kigger test hos FDM eller ADAC, så vær sikker på din størrelse.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-09-09 20:47

Og hvor finder jeg gode dæk til den rigtige pris

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 01-09-09 21:58

gør som rocoolsen skriver køb dem hos dækonline de er billige og levere til din adr. uden medpris og de kan også henvise til montør
mvh. johnadler

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-09-09 18:19

Tak for svaret rocoolsen.