/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
flere operatvsystemer på samme computer
Fra : Usagi
Vist : 439 gange
100 point
Dato : 16-04-03 14:44

Hej
Hvis jeg køre XP pro som mit operativsystem og gerne vil have muligheden for at kunne starte op i Win 2000 (jeg har begge systemer) da jeg et par gange om årtet skal bruge min computer som server. Jeg ved man kan gøre som computeren i starten spørg om hvis system den skal starte, men ikke hvordan. Jeg indsætter to harddiske så Win 2000 kan ligge på den anden og XP på den primær harddisk.
Hvis nogle hvordan eller hvor jeg skal lede efter svar ville jeg være en glad mand :)
På forhånd tak
- Rasmus

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-04-03 14:54

Hej
Du kan se om dette vil hjælpe dig>

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;306559

Manse9933

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-04-03 15:03

hvis du nu har xp og vil have osse win2000 kan det kun lade sig gøre ved først
indstallere win 2000 derefter xp
men med to harddiske kan du osse tage den med xp ud .indstallere win2000 på den der er i,
som måske er ny.
derefter kan man i de fleste bios (tjæk først)boot fra a:\ cdrom og harddisk,men osse harddisk 1 og
boot fra harddisk nr. 2 som så er win 2000 ,iøvrigt mener jeg ikke at win2000 og xp behøver at være
primar som som med win98/95 krævede.
men se først i bios tryk delete under start af pc (eller hvad der nu stå på skærmen under start)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-04-03 16:48

Win 2000 og NT4 kan ligge en extended (logisk) partition. Og måske XP.
I progammet Partition Magic 8 ligger også en boot manager som kan vælge styresystem ved opstart. Boot manager skal ligge i første partition.
Et styresystem der ikke ligger i en logisk partition skal starte før 8,5 gb.
En HD skuffe koster ca. 100 kr. med holder (passer ind i hullet som CD-rom)
Kan så skiftes inden maskinen startes og er den nemmeste løsning.
HD skuffer til større HD end 10gb bør være med blæser indbygget.
http://www.edbpriser.dk/
Forside Hardware Harddiske Tilbehør
Codegen IDE66/100 Mobile HD Rack w./Fan Mobile HD Rack w./ Fan 102 kr.
A-Pack Mobile Rack IDE100 Mobil HD Rack 119 kr.
Emesen.

Kommentar
Fra : Kartin

Dato : 16-04-03 18:23

Jeg har lige kørt med 2 styresystemer på min pc´er, xp og 2000.
Først installere jeg 2000 og så xp bagefter(på samme harddisk)
Jeg blev bare træt af at hver gang jeg startede op, kom den op og spurgte om hvad jeg ville køre.

Du installere 2000 normalt og når du er færdig med det, genstarter du computeren og installere xp som normalt bare uden at formatere.

Håber det var svar nok..

Kommentar
Fra : Usagi

Dato : 16-04-03 18:30

Efter hvad jeg kan se på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;306559 og
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/administration/management/mltiboot.asp så skal jeg install først 2000 og så XP. Men lægge Win 2000 på den anden harddisk, hvis man kan lægge et styresystem på D drevet ...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-04-03 18:47

ja først win2000 så xp giver en boot menu
MIN IDE:men lægger du win2000 på d uden at slette xp kan du det med boot fra hdd1 (hvor hdd0 er harddisk 1 i boot i bios)
SUPPORT:men ellers er det ligegyldit hvor du ligger win2000 og xp med support fra microsoft bare på hver sin partition(
eller harddisk)og altså først win2000 ind.derpå sætter du xp cdrom i mens win2000 kører,menu kommer
op og du vælger NY INDSTALLATION - (installere derpå xp)
som giver en boot menu med xp først og derpå win2000 at vælge imellem.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-04-03 18:48

lige til min ide:tag harddisk med xp fra inde i pc altså ret fysisk fra.

Kommentar
Fra : Usagi

Dato : 17-04-03 03:16

Det skal siges at det er en ny computer, så alt er blankt (den ene harddisk er ikke, men den skal formaters for brug).
Så jeg vil prøve at lægge Win2000 ind på D: og så XP på C:, Jeg ved ikke om Win2000 vil accept at blive lagt så D:
- Rasmus

Kommentar
Fra : xou

Dato : 17-04-03 03:32

gå bare igen eller siger indstallation programmet det.indstallations-processen
indeholder et formatition program til at formatere det du vil.

Kommentar
Fra : NightMare0

Dato : 19-04-03 15:02

det skal man gøre når installer Windows XP Pro/Home Edition !

Mvh Morten !

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-03 15:35

Hvis du har xp på boot drevet c: så kan du jo bare sætte 2000 i cdrom drevet
og indstallere det på D:drevet hvad er problemet med det ???? du kan og så
formaterer drev D: med xp både til fat32 og ntfs eller hvad du vil før du
indstallerer 2000,bare hved at højre klikke på D:drevet og klik format og
så kommer der en box frem hvor du kan vælge filsystem vælg og tryk ok.
Det kan altid laves om,du kan formaterer D:drevet så tosset du vil,jeg kan ikke se problemet.Og indstallere 2000 så mange gange du har lyst til du kan
prøve dig frem duer det ikke så formaterer du bare D:drevet igen og prøver
en anden indfalsvinkel,så farligt er det heller ikke.Kan du så ikke få det
til at fungerer så format D: til ntfs bagefter og brug det til lager for XP
indtil du finder formelen.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-03 15:37

xp forstår fat32

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-03 15:44

det der med at lægge 2000 ind først er kun hvis du laver en ren indstallasion
på begge drev helt fra begyndelsen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-03 16:09

Hvis du så vil boote fra 2000 i en periode så må du gå ind i bios og sætte
drev D: som første boot device men hvorfor du vil det forstår jeg ikke
rigtigt, du henviser bare til D:drevet som server igennem xp og sætter alle
dine mapper i xp til at være private På nær drev D:selvfølig, men formatere
du gennem xp så lad vær at vælge express format fordi det giver en ringe
formatering,så har du en hel tom hdd som du kan gøre med hvad det passer
dig.

Manse9933

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 19-04-03 23:21

Hvis du ønsker at installere 2000 på d ; e ; f ; g ; h ; osv, jammen så gør du det bare 2K er liglad med hvor den bliver placeret, dog skal du vide at 2k uanset hvad ligger sine system filer på C:

Du kan forsøgsvis prøve at starte med at installere 2000 på den hd der senere skal være D-drev (du skal have den som C-drev til at starte med)når den er færdig konfigureret sætter du den som slave (D:) og så installere du XP når XP er færdig installeret mm. derefter skal du bare redigere lidt i din Boot.ini fil og vupti så har du et stk dual boot

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-04-03 20:35

Sådan konfigureres dual boot, når du har installeret Windows
Informationen i denne artikel gælder:
Microsoft Windows XP Home Edition
Microsoft Windows XP Professional
Microsoft Windows 2000 Professional
Microsoft Windows 2000 Server
Microsoft Windows 2000 Advanced Server
Microsoft Windows NT Workstation 3.5, 3.51, 4.0
Microsoft Windows NT Server 3.5, 3.51, 4.0

Denne artikel er tidligere blevet udgivet under DA153762
Sammenfatning
I denne artikel beskrives, hvordan du konfigurerer Windows til dual boot med MS-DOS på en computer, der oprindeligt er konfigureret som en ren Windows-computer. Til dual boot skal computerens partition være en FAT-partition (File Allocation Table) og ikke en Windows NTFS-partition (NT File System).
Yderligere Information
Start computeren fra en MS-DOS-diskette, der indeholder filen Sys.com. Angiv startdrevet til MS-DOS ved at skrive følgende kommendo ud for kommandoprompten:
a:\>sys c:

Når du har skrevet denne kommando, får du en meddelelse fra systemet om, at proceduren er fuldført.

BEMÆRK: Denne kommando deaktiverer Windows-startindlæseren, så computeren starter MS-DOS, når du starter fra computerens harddisk. Du skal reparere Windows-startindlæseren, når du har været igennem følgende trin:
Genstart computeren fra computerens harddisk til en kommandoprompt, og installer MS-DOS på computeren, hvis det ikke allerede er installeret.
Når du har installeret MS-DOS helt og genstartet, skal du genstarte computeren med Windows-installationsdiskene. Vælg R under installationen for at reparere Windows.

BEMÆRK: Du skal kun reparere Windows-startsektoren. Lad være med at undersøge registreringsdatabasefilerne, Windows-systemfilerne eller Windows-startmiljøet under denne procedure.
Når du har repareret Windows-startsektoren, skal du manuelt redigere Boot.ini-filen for at medtage muligheden for at starte i MS-DOS. Boot.ini-filen er en skrivebeskyttet, skjult systemfil, der findes i rodmappen under startdrevet. Tilføj følgende linje i filen Boot.ini under sektionen operativsystemer:
c:\="Microsoft DOS".

Næste gang du genstarter computeren, får du mulighed for at vælge MS-DOS i menuen Start i Windows.

Du kan bruge fremgangsmåden i denne artikel til at aktivere dual boot mellem Windows NT og Windows 95. Dual boot af Windows 95 foregår ved at starte computeren i MS-DOS og installere Windows 95. En Windows 95-installation er Windows NT-kompatibel, og oplysninger om NT-startindlæseren overskrives ikke, når du bruger denne fremgangsmåde.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-04-03 20:38

Skriv Boot i søge bjælken i din hjælp og supporti Start menu.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-03 22:36

Installere mere end ét operativsystem på computeren Du kan installere mere end ét operativsystem på computeren og vælge, hvilket operativsystem du vil bruge, hver gang du starter computeren. Dette kalder ofte en dual-boot-konfiguration eller multiple-boot-konfiguration. Windows XP understøtter multiple boot med MS-DOS, Windows 3.1, Windows 95, Windows 98, Windows NT 3.51, Windows NT 4.0 og Windows 2000.

Diskenheder og diskformat
Hvert operativsystem skal installeres på en separat diskenhed på computeren. Derudover skal du sikre, at startdiskenheden er formateret med det korrekte filsystem. Du skal omformatere og ompartitionere harddisken, hvis:

Du kun har én diskenhed (så hver installation kan bevare sine egne filer og konfigurationsoplysninger).
Boot-diskenheden er formateret med filsystemet NTFS.
Hvis du installerer Windows 95 eller Windows 98 under Windows NT 4.0 eller Windows 2000, skal boot-diskenheden være formateret som FAT, ikke NTFS, da Windows 95 og Windows 98 skal installeres på en boot-diskenhed, når mere end ét operativsystem installeres, og FAT er det eneste filsystem, som disse systemer understøtter. Windows 95 OSR2, Windows 98, Windows 2000 og Windows XP understøtter FAT32-diskenheder.

Du mister dog alle NTFS-specifikke funktioner, hvis du formaterer et Windows NT 4.0-, Windows 2000- eller Windows XP-drev med et andet filsystem end NTFS. Dette omfatter nogle Windows XP-funktioner, f.eks. filsystemsikkerhed, EFS-indstillinger (Encrypting File System), diskkvotaer og Fjernlagring. Desuden kan Windows 95 og Windows 98 ikke genkende en NTFS-partition og vil derfor identificere den som ukendt. Hvis du derfor formaterer en Windows 98-partition som FAT og en Windows XP-partition som NTFS, vil filer på NTFS-partitionen ikke være tilgængelige, hvis du forsøger at få adgang til dem, når du kører Windows 98.

Operativsystem Understøttet filsystem
MS-DOS FAT
Windows 3.1 FAT
Windows 95 FAT
Windows 95 OSR2 FAT, FAT32
Windows 98 FAT, FAT32
Windows 2000 FAT32, NTFS
Windows XP FAT32, NTFS

Sådan oprettes et multiple-boot-system med MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98 og Windows XP

Sandsynligheden for, at du får problemer med at installere et multiple-boot-system med MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98 og Windows XP, vil være mindre, hvis du installerer disse operativsystemer i følgende rækkefølge: MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98, og derefter Windows XP.

Hvis du har installeret Windows XP på et FAT-formateret drev, og du har et ledigt FAT- eller FAT32-formateret drev, kan du installere Windows 98 på det ledige drev uden at omformatere din harddisk.

Når du har kontrolleret, at harddisken er formateret med det korrekte filsystem, skal du benytte en af følgende fremgangsmåder:

Hvis du vil have et multiple-boot-system med MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98 og Windows XP, skal du installere MS-DOS, derefter Windows 95 eller Windows 98 og så Windows XP.
Hvis du vil have et dual-boot-system kun med Windows 95 eller Windows 98, skal du installere Windows 95 eller Windows 98 og derefter installere Windows XP.
Vigtigt!

Inden du opretter en multiple-boot-konfiguration med Windows XP og et andet operativsystem, f.eks. MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98, skal du læse følgende forholdsregler:

Hvert operativsystem skal installeres på et separat drev. Microsoft understøtter ikke installation af flere operativsystemer på det samme drev.
Hvis du kun har et drev på computeren, skal du omformatere og ompartitionere harddisken, så den indeholder flere drev, inden du opretter en multiple-boot-konfiguration, medmindre du blot installerer endnu en kopi af Windows XP.
Du kan ikke installere både Windows 95 og Windows 98 i en multiple-boot-konfiguration. Windows 98 er beregnet som en opgradering af Windows 95 og forsøger at anvende den samme boot-fil.
Du må kun installere Windows XP efter installation af MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98 for at forhindre MS-DOS eller Windows 95 i at overskrive Windows XP-boot-sektoren og Windows XP-startfilerne.
Hvis Windows XP skal installeres på et komprimeret drev, skal drevet være komprimeret ved hjælp af NTFS-komprimeringsfunktionen.
Du skal bruge forskellige computernavne til hvert enkelt operativsystem, hvis computeren er medlem af et sikkert Windows 2000- eller Windows XP-domæne.
Sådan oprettes et multiple-boot-system med Windows NT 4.0 og Windows XP

Det kan ikke anbefales at bruge et multiple-boot-system med både Windows NT 4.0 og Windows XP på længere sigt. NTFS-opdateringen i Service Pack 4 til Windows NT 4.0 er kun beregnet til at hjælpe dig med at vurdere og opgradere til Windows XP.

Når du har kontrolleret, at harddisken er formateret med det korrekte filsystem, skal du først installere Windows NT 4.0 og derefter Windows XP.

Vigtigt!

Inden du opretter en multiple-boot-konfiguration med Windows XP og et andet operativsystem, f.eks. MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98, skal du læse følgende forholdsregler:

Hvert operativsystem skal installeres på et separat drev. Microsoft understøtter ikke installation af flere operativsystemer på det samme drev.
Hvis du kun har ét drev på computeren, skal du omformatere og ompartitionere harddisken, så den indeholder flere drev, inden du opretter en multiple-boot-konfiguration, medmindre du blot installerer endnu en kopi af Windows XP.
Hvis du vil installere mere end ét operativsystem bestående af en kombination af Windows NT 4.0 med enten Windows 2000 eller Windows XP som de eneste installerede operativsystemer, skal du sørge for at have installeret Service Pack 4 til Windows NT 4.0. Windows XP opgraderer automatisk eventuelle NTFS-partitioner, som findes på dit system, til den version af NTFS, der anvendes under Windows 2000 og Windows XP. Windows NT 4.0 kræver imidlertid Service Pack 4 for at kunne læse og skrive filer på et drev, der er formateret med den version af NTFS, som anvendes under Windows 2000 og Windows XP.
Hvis Windows XP skal installeres på et komprimeret drev, skal drevet være komprimeret ved hjælp af NTFS-komprimeringsfunktionen.
Du skal bruge forskellige computernavne til hvert enkelt operativsystem, hvis computeren er medlem af et sikkert Windows 2000- eller Windows XP-domæne.
Installation af programmer under mere end ét operativsystem
Du skal behandle hvert operativsystem som en separat enhed. De programmer og drivere, som du vil bruge, skal være installeret under hvert operativsystem, hvor du ønsker at bruge dem. Hvis du f.eks. ønsker at anvende Microsoft Word på den samme computer under både Windows 98 og Windows XP, skal du starte Windows 98 og installere Microsoft Word. Derefter skal du genstarte computeren under Windows XP og installere Microsoft Word en gang til.

Bemærk!

Hvis du har mere end ét operativsystem på computeren, kan du vælge, hvilket operativsystem du vil bruge som standard, hver gang du starter computeren. Klik på Relaterede emner, hvis du vil have yderligere oplysninger.
Windows 95 eller Windows 98 omkonfigurerer muligvis hardwareindstillinger, første gang du bruger programmerne. Dette kan give konfigurationsproblemer, når du starter Windows XP.