/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Klinisk psykologi
Fra : hfnetskole
Vist : 571 gange
50 point
Dato : 16-04-03 14:33

Jeg er ved at læse klinisk psykologi til eksamen. Jeg faldt over ordene diagnose og differentialdiagnose. Er der nogen i dette forum, der kan give en kort beskrivelse af, hvad forskellen på disse to begreber egentlig er ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-04-03 14:42

Diagnose = Bestemmelse af en sygdoms art, stille en diagnose
Diagnose Differential = Uendelig små forskelle mellem bestemmelse af sygdomme

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-04-03 14:43

NB: Nå der fik jeg dem liiiige byttet rundt - Differential Diagnose....

Kommentar
Fra : arly

Dato : 17-04-03 01:27

Hej hfnetskole,

Jeg vil foreslå at du kigger på denne side/link:

http://www.kvalidoc.dk/Psykiatri/Emner/Depression/Emner/Depression.html

Jeg er overbevist om at du kan hente inspiration om dette interessante emne der.

Mvh.
Arly

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 17-04-03 20:01

Clans beskrivelse af diagnose er rigtig. Differentialdiagnose er lig med øvrige mulige diagnoser. F.eks. kan man have en klient som viser tegn på depression (som derfor bliver den foreløbige diagnose) men samtidig har klienten også lettere psykotiske tegn og har været ude for et traume. Man kunne derfor have "reaktiv psykose" som differentialdiagnose.
Mvh
Mark