/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Akrylmaling på gulvtæppet
Fra : NadiaMuz87
Vist : 1838 gange
100 point
Dato : 31-08-09 17:37

HJÆÆÆÆLP.......

Jeg har spildt akrylmaling på mit gulvtæppe og kan ikke få det af....

Hvad delen kan jeg gøre?
Har prøvet med sådan et rengøringsprodukt / pletfjerner, men det tar det ikke..
Og ja.... Det ku være rart at finde noget jeg kan gøre, da jeg maler mange malerier og det muligvis ikke er sidste gang det er sket..

Håber I kan hjælpe..
Hilsen Nadia

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-08-09 17:47

Betragt det som patina. Efter at methylenklorid er blevet forbudt i fri handel, er der ikke rigtig meget at gøre. Til næste gulvtæppe: Køb 10 eller 20 meter maler-afdækningsfilt og rul ud på kryds og tværs med ordentlig overlapning eller lad dig inspirere af litteraturens malere med det nøgne loftskammer og kulørte klat på gulvet.
mvh
pbp

Måske er der en smule at hente, hvis du smører en bøtte brun sæbe ud over miseren og arbejder det godt ned med en spartel, plastrer stedet til med VitaWrap eller tilsvarende, så det holdes fugtigt en uges tid. Hvis du så er rigtig heldig, kan du måske skrubbe ulykken af med en neglebørste under rindende vand. Brun sæbe er IKKE det stads med karamelsovs i, de sælger på flasker. brun sæbe sælges i 500 grams klare plastbøtter.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-08-09 17:53

Brun sæbe virker fordi der er overskud af alkali i. Den samme effekt men kraftigere fåe du med afløbsrens. Det skal være den med natriunoxyd, sombl.a. Netto handler med.

Det er sørgsmål om hvad dit tæppe er af om det tåler behandlingen. Med syntetisk eller bomuldsfibre går det nok. Men uld og silke tåler hverken afløbsrens eller brun sæbe,

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-08-09 18:09

Jeg havde prøvet forsigtigt med sprit og masser af køkkenrulle

Kommentar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 31-08-09 18:12

Okaii Stig54..
Sprit har jeg i hvert fald herhjemme...
Og ellers må jeg jo i netto efter noget brun sæbe og prøve det

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-08-09 18:39

Jeg tror ikke Netto har brun sæbe, andet en den med sovsekuløren på flasker. det duer ikke.
Sprit har heller ingen effekt.

Jo længere tid du venter jo sværere er det at få af.

Næste bud er farvehandleren "penselrens" hvis den gode gamle med opløsningsmiddel må sælges mere til private. Det er beregnet til at opbløde maling.
Men vi garanterer ikke at tæppet tåler disse midler.

Kommentar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 31-08-09 18:52

Transor....:

Du har da selv skrevet at Netto bl.a. sælger den brune sæbe....??

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-08-09 19:07

hvis du skal undgå at der bliver skjolder, skal du nok fjerne det mekanisk. det er ikke det nemmeste, men det kan gøres.

Kommentar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 31-08-09 19:32

Med tæpperenser eller??

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 50 point
Dato : 31-08-09 20:32

Netto har brun sæbe både i flydende og fast form. Hvis sprit ikke duer er der muligheden at bruge cellulosefortynder, den har den gode egenskab at den fordamper af sig selv efter kort tid. Den bruges f.eks. til at rense pensler man har brugt til Hammerite lakmaling.

Godkendelse af svar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 31-08-09 20:43

Tak for svaret stig54.