/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
udbetaling af sygedagpenge
Fra : syllemus
Vist : 761 gange
300 point
Dato : 31-08-09 16:19

Hej

Jeg har et spørgsmål vedrørende udbetaling af sygedagpenge til min tidligere medarbejder.

Da han blev ansat hos mig, havde han ikke oplyst mig inden ansættelsen, at han skulle opereres for brok, det fortalte han mig først senere. Operationen fandt sted lidt over 8 uger efter ansættelsen.
Operationen var planlagt før ansættelsestidspunktet.
Pågrund af operationen, var han sygemeldt i 3 uger.
Da han ikke oplyste mig, at skulle sygemeldes pågrund af operationen, så havde jeg
ikke mulighed for at ansøge om aftale med kommunen efter § 56.

Fordi Ifølge § 23 som arbejsgiver, falder min pligt til udbetaling af sygedagpenge hvis en medarbejder fortier helbredelsesoplysninger til mig.

Jeg skal lige oplyse jer om, at jeg ikke har fået lavet nogen kontrakt med ham.

Han er tilmeldt en fagforening

Jeg vil bare høre hvad i ville gøre i mit sted? Bør jeg glemmer det hele
og bare betale ham, eller bør jeg gå videre med sagen?

"Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren falder kun bort, hvis lønmodtagerens sygefravær skyldes den lidelse, som lønmodtageren har undladt at oplyse om."

"Efter lovens § 23, nr. 2, falder arbejdsgiverens pligt til at udbetale sygedagpenge bort, hvis lønmod- tageren har fortiet helbredsoplysninger, der har væsentlig betydning for ansættelsesforholdet, herunder arbejdsgiverens mulighed for at kunne opnå ret til refusion ved indgåelse af en aftale efter lovens § 56 om kronisk sygdom mv."

Syllemus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-09 16:30

Jeg kender ikke til lovgivningen, men dette

Citat
"Efter lovens § 23, nr. 2, falder arbejdsgiverens pligt til at udbetale sygedagpenge bort, hvis lønmod- tageren har fortiet helbredsoplysninger, der har væsentlig betydning for ansættelsesforholdet, herunder arbejdsgiverens mulighed for at kunne opnå ret til refusion ved indgåelse af en aftale efter lovens § 56 om kronisk sygdom mv."

Der står - væsentlig betydning for jobbet--- det er jo ikke væsentlig for jobbet, men for jobbet pt, da han jo snart kommer tilbage, helt frisk og på dubberne igen

Det er heller ikke en kronisk sygdom

Hvis du ellers er glad for medarbejderen, så tror jeg nok jeg ville droppe nogen "sag" og sende en buket blomster i stedet...

Jeg er sgu nok naiv, men sådan ville jeg gøre

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 31-08-09 16:40

Jeg har fyret ham, pågrund af dårligt arbejde og jeg ikke har kunne stole på ham.
Så nu kræver han at få sine sygepenge 2 måneder efter fyringen

Glemte lige at få det her med også:

"Bestemmelsen betyder, at lønmodtageren har pligt til på eget initiativ at oplyse arbejdsgiveren om,
at han har en langvarig eller kronisk lidelse, der har givet anledning til fravær udover det normale,
eller at han forventer f.eks. en hospitalsbehandling"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-09 16:55

Citat
eller at han forventer f.eks. en hospitalsbehandling"

Ja, den sætning var jo ret væsentlig at få med

Altså jeg kan ikke fordrage at folk ikke er ærlige, og han har jo vidst at han skulle sygemeldes, men i disse krisetider, har han håbet det bedste, men når hans arbejde er udført dårligt,kan jeg godt forstå du fyrer ham

Jeg ville gå videre med sagen

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 31-08-09 17:03

også selv om jeg ikke har fået lavet en arbejdskontrakt?
Så vidt jeg husker, er den ikke lovpligtig?
Og hvis jeg skal begynde at give mig i kast med hans fagforening, man ved jo aldrig hvad
de kan finde på, når jeg ikke har en kontrakt, man kan ve risikere at få en bøde.
Det er ligesom der tvivlen ligger om jeg skal gå videre med sagen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-09 17:06

Jeg kan ikke hjælpe dig, så jeg hopper ud af tråden igen.... er der ikke en arbejdsgiverforening, hvor du kan få hjælp??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-08-09 17:08

Hvis jeg var arbejdsgiver ville jeg betragte det som et stort tillidsbrud ikke at fortælle at jeg skulle opereres. Så godt for dig at han ikke er ansat mere. Jeg ville gå videre med sagen. Hvis du er medlen af arbejdsgiverforeningen så få dem til at køre sagen. Den medarbejder fortjener ikke de penge.
Bare min mening. Og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 31-08-09 17:23

Jeg er desværre ikke medlem af nogen arbejdsgiverforening, det kunne jeg godt have haft brugt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-09 17:26

Kan du ikke komme med en forespørgsel alligevel... jeg ville prøve

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 31-08-09 17:31

Undskyld men i den første del af ansættelsen påhviler pligten til at udbetale sygedagpenge ikke dig. Det er først efter 3 mdr medmindre i har aftalt andet.

Jeg mener ikke man har pligt til at oplyse om en kommende mindre operation ved ansættelse.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 31-08-09 17:46

Thomas der er kommet nye regler, nu er det 8 uger.

Nordsted1 det vil jeg gøre.

Hvordan tror i man står stillet når man ikke har nogen kontrakt?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-08-09 17:50

Hvilken fagforening var din medarbejder medlem af? Og kunne du ikke ringe til den og spille dum og forklare dem sagen?

Og var han ansat som funktionær? For på biblioteket kan du låne "Arbejdsgivernes fortolkning af funktionærloven" Og måske kan Biblioteket hjælpe dig med cirkulærer? De er til for dig.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 31-08-09 18:53

Jeg ved ikke hvilken fagforening, men det finder jeg ud af og så må jeg
sende et brev eller ringe til dem.

Han var ansat som timelønnet som trappevasker

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-09 20:17

Citat
"Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren falder kun bort, hvis lønmodtagerens sygefravær skyldes den lidelse, som lønmodtageren har undladt at oplyse om."

"Efter lovens § 23, nr. 2, falder arbejdsgiverens pligt til at udbetale sygedagpenge bort, hvis lønmod- tageren har fortiet helbredsoplysninger, der har væsentlig betydning for ansættelsesforholdet, herunder arbejdsgiverens mulighed for at kunne opnå ret til refusion ved indgåelse af en aftale efter lovens § 56 om kronisk sygdom mv."

"Bestemmelsen betyder, at lønmodtageren har pligt til på eget initiativ at oplyse arbejdsgiveren om,
at han har en langvarig eller kronisk lidelse, der har givet anledning til fravær udover det normale,
eller at han forventer f.eks. en hospitalsbehandling"

Som jeg læser det, har du retten på din side ved at nægte at udbetale de sygepenge.

Men så er der problemet med den lovpligtge ansættelseskontrakt, (som skal være udfærdiget senest en måned efter ansættelsens start)....som kan ske at blive dyrt, såfremt fagforeningen blandes i sagen. Op til 13 ugers løn som godtgørelse, selv om "standardtaksten" oftest udgør et beløb på 10000 til lønmodtageren (som arbejdsgiveren dog kan trække fra)

http://www.dreistadvokater.dk/Default.asp?id=&visnyhed=8253

http://www.sjlaw.dk/?page=102&id=37

Citat
Medarbejdere, som er ansat efter 1/7 1993, skal have en skriftlig kontrakt senest 1 måned efter, at ansættelsesforholdet er begyndt
Medarbejdere, som er ansat før 1/7 1993, skal have en skriftlig kontrakt senest 2 måneder efter, han eller hun har anmodet om en

http://ivaekst.dk/vaekst/5/4/2/3/0/grundregler-for-ansaettelseskontrakten

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 01-09-09 16:25

Dova så det kunne være at jeg bare skulle indbetale de sygedagpenge, så
jeg ikke risikere at komme i klemme med hensyn til den manglende kontrakt?
Det drejer sig om 8500 kr. Men det bliver ikke af lyst jeg betaler dem, fordi han
har simpelhel ikke fortjent dem, det bliver kun for at få afsluttet sagen.

Hvad synes du?

Syllemus

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 300 point
Dato : 01-09-09 16:48

Jeg tror du ender med at betale under alle omstændigheder og du vil også tage dig bedst ud hos done ansatte hvis du viser at det ikke er dig der er det dumme svin.

Det er jo kun små penge,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-09 16:53

Og i stedet for blomster, så send nogle kaktus

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 01-09-09 23:05

og så kan han få den et hvis sted den kaktus

Jeg vælger at indbetale de sygedagpenge. Jeg skal
ikke have nogen fagforening på nakken, fordi jeg ikke har en kontrakt.
Hvad har jeg lært af det- tjaa, husk at få lavet den
skide kontrakt!!!!

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 01-09-09 23:09

Tak for svaret Thomas.Haugaard.