/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Anlægning af græsplæne
Fra : andreasf
Vist : 470 gange
200 point
Dato : 31-08-09 15:47

Jeg står foran at så en ny græsplæne i min lille have, og har i den forbindelse et par spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Indtil nu har har haven været indrettet således, at ca. 1/3 var græs, 1/3 flisegang gennem haven og 1/3 bede - det hele skal fremover være græsplæne. Under fliserne er der ca. 10 cm sand oven på jord. Bedene er ryddet, men der er en del træflis i overfladen, selvom jeg har fjernet det værste.

Jeg overvejede om jeg kan vende jorden i hele haven og omfordele jorden uden at fjerne særlig meget af sandet og det sidste træflis. På den måde vil jeg ikke have behov for ekstra jord. Vil det give et dårligt resultat, når jorden får et lidt større sandindhold?

Haven er på ca. 50 m2.

mvh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-08-09 15:51

Græsset vil med sikkerhed gro bedre end din statistik...

Så klø bare på med arbejdet....

- Ubesvarede 1
- Besvarede 11
- Annullerede 37
- Slettede 0
Ialt 49

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-08-09 17:13

Hvis du ellers har stiv lerjord, vil græsset være bedre i sandet!

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 01-09-09 09:11

Jeg ved ikke så meget om jord, så om jeg har stiv lerjord har jeg svært ved at vurdere. Men det lyder som om, at græsplænen ihvertfald ikke tager skade af, at der er noget sand i jorden. Så jeg tror jeg fordeler det over resten af haven.

mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-09-09 09:23

træflisen skal du nok rive sammen. det har jo været spredt ud for at hindre ny planyevækst

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 01-09-09 10:17

@pbp_et jeg har fjernet det værste, men der ligger stadig en del flis i meget små stykker tilbage. Det er ikke muligt at rive det sammen, men bliver istedet spredt ud over det hele. Hvor meget tror du jeg skal gøre ud af, at fjerne det manuelt på alle fire?

mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-09-09 11:58

hvis det passerer mellem rivens tænder, bliver det dækket når græsset er oppe i 3-4 cm. højde, og det bliver jo nedbrudt med tiden