/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Detecting primary master: None
Fra : larshau
Vist : 656 gange
100 point
Dato : 29-08-09 18:19

En ældre PC med IBM HD Diskstar kan lige pludselig ikke starte op.
Efter at have start-checket PC'en står der på skærmbilledet bl. a.: Prim master disk None, Sec slave disk None.
På skærmen nederst står der: Disk Boot failure. Insert System Disk and press enter.

Der er monteret en IBM Diskstar 40 GB som master plus en Samsung SV 1533D som slave.

Jeg er ikke i besiddelse af en system disk, og har prøvet alt muligt. (Der er XP Home Edition på maskinen). XP har jeg geninstalleret, men det har ikke givet et andet resultat.

Hvad gør jegnu?

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 29-08-09 18:41

man kunne prøve at chekke om kablerne inden i skulle være falde af.
enten størmkabler eller ide kablet
Ellers så er det vist noget mere alvorligt når den ikke finder noget overhovedet er det sidste vist det mest sandsynlige: bundkortet er røget sig en tur

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 29-08-09 18:49

Jeg har checket om kablerne sidder hvor de skal, og det gør de. Jeg har haft dem af og sat dem på igen.
Hvis det er bundkortet der er itu, ja, så er der jo ikke meget at gøre.
Men lad os lige se, om der kommer andre bud.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-08-09 20:04

Det lyder lidt usandsynligt at det skulle være begge HD'er der er gået på en gang, men det gjorde mine. Og 14 efter rød bundkortet. Så måske er det sket hos dig. Har du mulighed for at koble slaven fra og så starte op med kun en?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-09 20:08

Har du en 95 / 98 diskette

start på disketten.
Når den standser ved A:
Skriv så der står:
A:\>fdisk /mbr (mellemrum mellem k og / )
tryk enter
Den arbejder lidt.

Prøv så at starte XP op

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 29-08-09 20:40

Eyvind.
Det er ikke så lang tid siden jeg smed gamle disketter, men ved en "fejltagelse" fik jeg ikke smidt en win 95 samt en win 98 startup disk ud..... Man har jo lov til at være heldig.

Jeg vil følge din anvisning i morgen og se, hvad der sker.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 31-08-09 16:25

Det lykkedes mig at køre en fdisk / mbr på en WIN 98 diskette. Men uheldigvis var der ikke noget brugbart resultat, nok på grund af at HD er formatteret i NTFS.

Jeg har efterfølgende udskiftet HD men en anden, og den nye disk arbejder fint.
Jeg tror dog ikke at den gamle HD er ødelagt, da jeg under min tidligere installation af XP fik forskellige data op på skærmen: Partition C i NTFS 4997 MB (med 4154 ledig) og D i FAT 32 9593 MB.

Så nu er problemet så blot, om jeg kan hente data fra den gamle HD. Forslag til løsning af dette problem er velkomne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-09 16:38

fdisk /mbr er ikke spcielt til FAT 32 men retter også MasterBootRecord op når der er NTFS på harddisken.

Mulighed for at se på data i den harddisk.

Sæt den til som SLave i stedet for CD drevet.
Sæt den alene i comp og kig på den med det gratis styresystem ubuntu.

ubuntu kan hentes og brændes og bruges til at starte comp. op og måske læse/hente filer fra den harddisk.

Men det forudsættes at bios kan se den harddisk.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 31-08-09 17:01

Tak for forslaget.
Men hvordan kan jeg vide om BIOS kan se harddisken?
Og er det korrekt at jeg skal sætte den gamle HD ind som slave i stedet for et CD drev?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-09 18:23

Hvis du sæter den gamle ind som slave i stedet for CD - er det muligt at du kan læse/hente data.

Når du starter comp. op vil den vise sig i det første billede der kommer (hvis ikke iBM er sat til ikke at vise det)

Eller med en ubuntu CD.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 31-08-09 18:30

Det vil jeg prøve snarest.
Tak skal du have Eyvind

Godkendelse af svar
Fra : larshau

Dato : 11-09-09 14:16

Tak for svaret Eyvind.
Jeg har også forsøgt mig med dine senere forslag. men det lykkedes ikke rigtig. jeg er dog lykkelig for at have nået så langt ved at anvende mine gamle disketter. Og dem gemmer jeg nu på et sikkert sted :)

Kommentar
Fra : Eyvind