/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf 2 motor problem
Fra : Josph
Vist : 2762 gange
300 point
Dato : 29-08-09 06:59

I går gik min Golf kold på følgende måde

Var på vej hjem fra arbejde efter 2 km ville den ikke tage gas og dermed omdregninger, jeg kørte ca. 10 km i 3 gear og den ville kun komme op på 50 km/t.
Så skiftet jeg brændstoffilter men det ændret ikke noget.

Den starter jeg skal bruge koldstart, men i det den går i gang kan den finde på at tage mange omdregninger ca. ½ sec derefter går den kun tomgang godt og vel i 15 og derefter går den i stå og det er mens jeg har spederen i bund.

Køre 120 km hver dag og den har ikke vist problemer i motoren

Hvad pokker kan være årsagen til dette ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-08-09 12:44

Diesel eller Benzin ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-08-09 12:48

Gennerelt gældende for begge typer brændstof, er der et brændsforproblem.

Hvad årsagen kan være, kan være svært præcist at fortælle. Men skriv lige hvilken type der er tale om.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 29-08-09 13:28

Luftmængde måleren.
Den mest berygtede komponent på VW og kloner.

Dimsen sidder på luft filter indtaget ovre mod højre inderskærm.
Den kan ikke repareres eller renses.
Det er bare en bøde til VW man skal betale engang i mellem.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 29-08-09 14:35

vedr. luftmængdemåler så prøv lige at se her.

http://www.dkfritidbil.dk/howto/rens_maf/rensmaf.htm

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 29-08-09 20:39

Det er en Golf 2 1,6TD fra 89, sidder der en Luftmængde måleren på den ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-08-09 20:50

Jeg tør ikke sige om der skulle være en luftmængde måer som anført, men umiddelbart er den vist kun på Benzinmodeller.

Men du er inde på noget med at den ikke før brændsfof nok. Hvor din Diesel tilføsel stoppe er svært at sige via tekst. Men der er noget der stoppe brændstoftilførsel, eller også er der fejl på pumpen.

vh Ben

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-08-09 21:07

Hvor meget har tandremmen kørt ? Hvis den er hoppet en tand, kan det godt tænkes, at det er forklaringen på manglende vilje til, at tage gassen. Er der vakum i tanken ? Prøv, at tage tankdækslet af, og hør om den suger luft ind. Og ellers skal du nok overveje, om ikke det er tid til en kontrol af timing. (Pumpe, knastaksel m.m.)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-09 22:06

Citat
Det er en Golf 2 1,6TD fra 89, sidder der en Luftmængde måleren på den ?

Nej.

Citat
Den starter jeg skal bruge koldstart, men i det den går i gang kan den finde på at tage mange omdregninger ca. ½ sec derefter går den kun tomgang godt og vel i 15 og derefter går den i stå og det er mens jeg har spederen i bund.

Har du prøvet om du kan give bilen gas på selve "speedertrækket" på pumpen, altså den "lille arm med en fjeder under, der hvor gaskablet er sat fast?

Kunne tænkes noget er gået løs der, sådan at kablet bare glider.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-08-09 22:09

Suge filter i tanken?? Dieselpest? Kunne være årsagen...

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-08-09 02:01

Det er jo en godyl stenalder diesel.
Den er nem at have med at gøre.

Sådan en er helt hysterisk følsom over for utætheder på sugesiden af dieselpumpen.
Kommer der bare den mindste smule luft ind med brændstoffet, går der helt kuk i "speeder" funktionen.

Det samme sker normalt også, hvis retur (overløbs) slangerne fra dyserne revner, så der kan komme luft med ind i returløbet gennem pumpen til tanken.

Almindelige fejl er revnede/møre gummislanger overalt i brændstof linien fra tank til pumpe.
Det er også helt almindeligt at et lille pinhul (rusthul) i brændstofrøret under bunden kan lave dette nummer.
Endelig kan en mørnet O-ring i filteret være årsagen.

Men efter min mening er den røde tråd i dette problem luft i brændstoffet.

Der opstår ikke pludselige fejl af denne karakter i selve motor eller diesel pumpe.
Det er mere den type fejl som kommer snigende og langsomt bliver værre, indtil vi ikke kan køre mere.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 01-09-09 17:46

Har prøvet at tage styrespændingen fra magnetventilen, køre med starter i 4-5 sec, derefter sætte styrespændingen på igen, så starter motoren med en masse omdrejninger 1-2 sec for derefter gå ned i en slags tomgang og til sidst sætter den ud efter 5 sec.

Ja så det må være manglende diesel eller luft i systemet, som der snakkes om. Næste træk vil det ikke være at tage en stor dunk med ren diesel med en slange direkte til dieselpumpen og prøve at starte ?
Magnetventil kan den være i stykker så den ikke åbner helt ?, eller styrespændingen er mangelfuld når motoren går i gang på grund af dårlig forbindelses et sted ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 01-09-09 21:12

Jo jeg synes du skal prøve med en dunk diesel direkte.
Men den behøver jo ikke være stor.
Et par liter skulle være rigeligt til en times tomgang.
Det løber ikke sådan lige igennem motoren

Du kan også prøve tricket med en stump klar PVC slange fra filter til pumpe.
Så er det nemt at se luftbobler.
Der må bare ikke være noget - overhovedet - 100%.
Som nævnt tidligere, er dieselpumpen helt hysterisk overfor luft.
Det går galt i den volumetriske brændstof regulator, fordi luft nemt trykkes sammen.

Det er også rigtigt, at elektroventilen (stop-ventilen) har en uvane med at brænde ud efter mange års tjeneste.
Men så er motoren normalt helt død, da ventilen vil blokere fuldstændigt for brændstoffet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-09 01:25

Citat
Har prøvet at tage styrespændingen fra magnetventilen, køre med starter i 4-5 sec, derefter sætte styrespændingen på igen

Lad lige være med det

Citat
så starter motoren med en masse omdrejninger 1-2 sec for derefter gå ned i en slags tomgang og til sidst sætter den ud efter 5 sec

Starter den også med en masse omdrejninger hvis du undlader at give gas mens du starter??

Har du sørget for at lufte anlægget grundigt ud efter du skiftede brændstoffilteret...det burde være selvudluftende på den måde, at hvis man kører med starteren indtil motoren slår i gang, bør luften være ude (efter ca 20 sec), men det er ikke altid det virker, de kan være ret genstridige.
Jeg har prøvet at en Golf skulle slæbes næsten 2 kilometer før den startede, efter forsøg på udluftning ikke havde virket.

Men på den anden side, hvis det er luft der er kommet efter filterskiftet, forklarer det alligevel ikke problemet med, at bilen pludselig ikke ville tage gas og kun kunne køre ca 50 km/t i tredje gear.

Jeg tror måske du skal overveje om din brændstofpumpe er gået i stykker så den umiddelbart efter start taber trykket/ikke kan oparbejde det nødvendige tryk til at føde dyserne..

Er der nogen utætheder at se nogen steder på pumpen, (altså kommer der diesel ud)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-09 11:27

Hvordan går det, har du fundet fejlen på motoren??

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 20-09-09 18:22

Undskyld men jeg er bare nød til at vide det.
Er det lige meget om der er byttet rund på tilgang og afgang på dieselpumpe, med hensyn til om bilen kan køre ?, ved godt at så virker dieselfilter ikke.
Tilgang til pumpen sidder den ikke i venstre side af pumpen når man står foran bilen ?

Hvorfor pokker er det så svær at suge diesel op i slangen efter dieselfilter, troede det var let ?

Ja den køre ikke i nu og tror heller ikke den kommer til det

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 20-09-09 20:08

Nej DET er ikke ligemeget hvordan slangerne vender... Du skal nu helst heller ikke kunne vende dem forkert.....
Ka ikke huske hvordan pumpen ser ud ud på en golf, så det undlader jeg at svare på....

Så vidt jeg husker er det med manuel/mekanisk fødepumpe (?) Og så ka du nok ikke bare suge diesel op.... Men istedet skulle du kunne pumpe det op...

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-09-09 21:26

Jamen hov !

Hov-hov !

Hvis det er så svært at suge diesel op fra fødeslangen, så er det LIGE PRÆCIS det som er dit problem.
Din Golf er som tidligere nævnt en stenalder diesel.
Den er uhyre simpel med den gode gammeldags rotations-fordeler pumpe.

Disse pumper har en helt almindelig suge-pumpe indbygget på tilgangen.
Og det er ganske svage pumper, de suger ikke ret kraftigt.
For det er ikke nødvendigt.

Du har tydeligvis et problem med slam i brændstofslangen eller et fladklemt rør under bilen.
Evt er dit filter stoppet - måske endda forbundet forkert ?

Start med at kigge rør/slange efter i hele længden fra motorrum til tank.
Det hænder at møre gummislanger kan klappe sammen indvendigt, så kig efter gamle gummislanger som enten er krakeleret eller er møre.
Du har måske været oppe at ride på en sten eller jordvold på bunden af din Golf ?

Hvis ikke der er noget at se, så prøv at blæse trykluft bagud i slangen mod tanken.

Jeg tror du er lige ved at fange problemet nu.
x-ser fingre, held med det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-09 22:12

Citat
Er det lige meget om der er byttet rund på tilgang og afgang på dieselpumpe, med hensyn til om bilen kan køre ?, ved godt at så virker dieselfilter ikke.

Nej, det er ikke ligemeget hvordan fremløb og returløb er koblet på filteret, for så kører bilen ikke ordentligt, men det forklarer stadig ikke hvorfor bilen pludselig ikke ville tage gas og kun kunne køre 50 km/t. for de slanger bytter sig jo ikke om af sig selv, men ellers lyder beskrivelsen rigtigt nok....men hvis du har haft byttet slangerne om før bilen begyndte at sætte ud og ikke ville trække, så kan det lade sig gøre at køre et stykke tid hvis tanken er godt fuld, men når målerstanden så kommer et stykke ned, så kan der ikke længere suges fra returløbet fordi modstanden bliver for stor.

Fremløb (tilgang) er den slange der kommer fra toppen af brændstoffilteret og sættes på pumpen længst til venstre på enden af pumpen (lige under hvor der sidder en stor fjeder)

Returløbet (afgang) sidder ovenpå pumpen, der kommer en kort slange fra den dyse der sidder længst til venstre, som er sat fast på samme studs oven på pumpen, hvor også returslangen sidder og går direkte om til tanken derfra.

Citat
Så vidt jeg husker er det med manuel/mekanisk fødepumpe (?) Og så ka du nok ikke bare suge diesel op.... Men istedet skulle du kunne pumpe det op

Nej, den er ikke med mekanisk fødepumpe...det er en rotationssugepumpe, selvudluftende.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 21-09-09 04:21

Citat
Nej, den er ikke med mekanisk fødepumpe...det er en rotationssugepumpe, selvudluftende.

Er klar over det er en rotor pumpe... men det er da ikke ensbetydende med at der ikke er en føde pumpe ved siden af...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-09 09:35

Citat
men det er da ikke ensbetydende med at der ikke er en føde pumpe ved siden af..

Jeg tror aldrig jeg har set en rotorpumpe med mekanisk fødepumpe, ikke engang på de helt gamle Landrovere fra først i 60erne (de havde rotorpumpe som ikke var så almindeligt dengang)....mekanisk fødepumpe, det var sådan noget der fandtes eks. på de gamle Mercedes med rækkepumpe..

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 21-09-09 20:49

Nu har jeg så mest skruet i traktore og ligende... Og der er der da altid en mekanisk fødepumpe til både rotor og række pumper, indtil de blev elektriske.... Men skal da ikke sige om en bilmotor er så lille at pumpen selv ka trække diesel op...