/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattehår - en evig plage
Fra : denevigeuheldige
Vist : 888 gange
50 point
Dato : 27-08-09 23:14

Vi har 2 katte som er ude det meste af dagen og inde hos os om aftenen. Desværre fælder de utrolig meget - især hunkatten - og det er efterhånden temmelig meget. Vi børster flittigt og tilsætter deres kattemad flydende fiskeolie i meget moderate mængder.

Er der nogen som har et super godt råd som kan være med til at reducere fældningen væsentlig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-09 23:17

Yes...

Afskaf kattene...

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-08-09 23:41

Jeg har 3 langhårs katte, som er inde katte. Akkurat på denne årstid synes jeg altid der er mange hår alle steder. Man siger godtnok at de fælder om foråret og får vinterpels henad efterår, men min erfaring-20år siger mig at den sidste pels fra vinteren(som de jo har gået med om sommeren, for de er jo ikke skalede fordi de fælder ,den pels skal de af med nu, så den helt nye pels kommer frem. Men hvis dine katte fælder på en anden måde end de andre år, kan de være plaget af lopper, fået noget eksem, eller en anden hudlidelse. Nogen katte fælder også hvis de er stressede. Måske er der kommet en ny kat i området og dine katte prøver måske at afmærke deres teritorium, det kan godt give stress. Ellers må du tale med en dyrlæge. Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 27-08-09 23:49

Tak for svar. Kattene lider ikke af nogen sygdom overhovedet og de har en meget stor indelukket løbegård, så de har deres egen territorium.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-08-09 23:53

De fælder sommerpelsen og får vinterpelsen. Kun et gæt for jeg har kun haft hunde.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 28-08-09 00:41

Selv om de har en stor løbegård der er deres teritorium, kan der godt komme katte og gå LIGE OP AD HEGNET, det kan virke meget provokerende på dine katte. Jeg har set slåskampe mellem en kat i en løbegård og en lige uden for, selvom nettet var meget tæt, kom de da til skade begge to!! Ak ja, en kat skal nok selv bestemme om den vil slås, selvom den er lukket inde af et hegn. Katte er bare dejlige uforudsigelige. Jeg har en ude kat der jagter ræven-jeg har det på video, men den er bange for en høne der puster sig op, så løber katten og hønen bagefter. Livet er skønt når man lukker øjenene for de nære ting! Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 28-08-09 07:37

En korthårskat vil altid fælde mere end en langhårskat - der er stor forskel på hårstrukturen.Der er nok ikke så meget andet at gøre end, at du "bare" børster dem , som du plejer, så du får de løse hår væk. De er jo bare ved at skifte til vinterpels, og så er det overstået.

Har du evt. tjekket dem for lopper?

Det kan være, at du kan afhjælpe problemet ved at give dem nogle fiskeolier. Det behøver ikke, at være noget der er vildt dyrt, men kan sagtens være fx tun i olie... Dét er altid godt for pelsen, men de skal selfølgelig ikke have det hver dag.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-08-09 08:09

giv dem en tur med hårtrimmeren. det skulle løse problemet.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 28-08-09 09:03

Tak for jeres tilbagemeldinger. Vi prøver jeres forslag af og ser hvordan vi får problemet løst.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-09 09:26

har dine katte i løbegården evt en lulle busk eller noget de kan kravle rundt under, det hjælper også meget.
Mine er ude katte - også korthårede, og de kravler under buske, op af ting osv og skraber det meste fældehår af udenfor......

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-09 09:26

lulle = lille

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 28-08-09 11:00

hejsa . her har du et link hvor du kan læse om det

http://www.netdyredoktor.dk/sw37490.asp

jeg har i mange år haft hunde , 3 langhårede schæferhunde og 1 alm korthåret og den korthårede fælede 3 gange så meget som de langhårede

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 28-08-09 13:36

Bubblebee> Inde i kattenes løbegård er der en del træstammer og andet som de kravler rundt i OG GNIDER SIG op ad så ja, de gnider sig op af disse stammer/grene.
Chicapigen> tak for linket. Vi arbejder videre med det.

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 28-08-09 16:50

Hvad fodrer I med? Fiskeolie kan ikke rette op på et dårligt foder. Det er ligeså vigtigt at proteinkilden er af bedste kvalitet, og ikke det værste slagteriaffald. Giv dem primafoder (Hills, Specific, Royal Canin eller Eukanuba) i en måned og se om det ikke hjælper. Tro ikke at du kan få bedste kvalitet uden at betale hvad det koster. Skulle du være så heldig at kende en minkavler, er minkfoder noget af det allerbedste, men det stinker. Mine tre katte (to korthårs og en langhårs - udekatte) får Hills W/D eller C/D, og der er kun lige lidt hår på deres yndlingsliggesteder.

Hårtab kan også være stressbetinget.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 28-08-09 19:23

Kattene får whiskas i forskellige varianter samt kattepiller af ret god kvalitet. Stress tror vi slet ikke på de har, da de opfører sig kærligt og meget roligt. Spinner uafbrudt osv. Men tak for forslagene.

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 28-08-09 21:10

Så ligger løsningen ligefor. Køb et af de nævnte mærker. Brug det i en måned, og I vil ikke opleve mere fælderi. Så kan I vurdere om en evt. merpris for foderet kan accepteres.