/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Svejsning
Fra : Mokof
Vist : 2544 gange
100 point
Dato : 27-08-09 21:22

Jeg skal have svejset en krave på en varmtvandsbeholder. Jeg har fået at vide at jeg skal bruge TIGsvejsning, for da det er en trykbeholder (10+kg), vil det svække den hvis man svejser med co2.
Er der nogle svejsekyndige der kan råde mig...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-08-09 21:48

Hvis du kan CO2 svejse - altså gennemsvejse og ikke bare en overfladeklat. Så kan det godt holde til tryk.

Lav det som en lap der er et par CM større hele vejen rundt. (Lige som når du lapper en cykel)

Der skal slibes hele vejen rundt.

Galvaniseret materiale må ikke svejses indendørs uden absolut udsugning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-08-09 21:57

...det må rustfri heller ikke, Eyvind. Faktisk må ingenting svejses uden udsugning, og hvad kommer det iøvrigt spørgsmålet ved??????

Umiddelbart må du ikke uden efterfølgende autoriseret trykprøvning ændre en tøddel ved tryktanke. Men nu fortæller du ikke hvad det er til, hvad det er lavet af, eller hvad formålet er. Ergo kan man ikke svare.

PS Du kan næsten uproblematisk brænde næsten hvad som helst sammen, både med TIG og MIG, bare du ved hvad det er, du har med at gøre. Dog er støbejern noget af det svære, men det er nok ikke det vi har med at gøre her.

Men jeg har set trænede svejsere brænde sort jern på rustfri, både med TIG og MIG, med svejsninger der kunne holde en rumfærge. En af de nævnte, har repareret masser af alu for mig. Og det er ikke helt nemt!

Opgaven skal specificeres nærmere, hvis der skal svares præcist.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-08-09 22:32

Hvilket materiale er beholderen lavet af?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-08-09 23:01

Det er en varmtvandsbeholder -------- 3773

Og den kan godt holde hvis den svejses med CO2 - det var jo spørgsmålet ---------- 3773

3773 - dine myndighedskrav anfægter jeg ikke men det var ikke spørgsmålet

Måske er det ikke dig 3773 som bestemmer hvad der er relevant at svare på.

Jeg ved ikke hvorfor du har så travlt 3773, med dit forsøg på at nedgøre, så snart man kommer ind på dit daglige virke.............. Det klæder ikke at være så "klog".

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-08-09 23:20

For at være helt sikker tror jeg at jeg havde TIG svejset den, og den er jo rimelig nem at trykprøve bagefter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-08-09 23:58

Du ævler Eyvind... åbenbart kun for ævlets skyld! Mangler du Ram at ævle med?

En varmtvandsbeholder kan bruges til meget. Svejser du på den, må du ikke længere bruge den til brugsvand. Den skal være VA godkendt, hvis den skal bruges til dette. Svejser du på noget der er rilsaneret eller galvaniseret er det slut med rustbeskyttelsen og den bliver ikke gammel. Har vi med en rustfri tank at gøre kan du gøre det, hvis du efterfølgende bejdser svejsningerne.

Skal tanken derimod bruges til buffer, tryktank eller lignende er det noget andet. Under alle omstændigheder bør/skal man skele til trykdirektivet.

Ligegyldigt hvilken type svejsninger man foretager bør det foretaget i det fri, med mindre man har udsugning i sit værksted. Galvaniseret er noget skrammel. Men iflg AT er rustfri værre.

->Stig Nemlig, men snakker vi varmtvand er det jo ikke bare lige. Det afhænger af hvilken tank vi starter med! Og Ja TIG er godt (hvis man er god)

Måske skulle du overveje at afskyde din indestænkte vrede mod Ram, eller tænke dig om et øjeblik inden du trykker "send"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 00:00

Sidste linie beregnet for Eyvind, bestemt ikke Stig. Undskyld for dette.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-08-09 06:44

TIG er klart det bedste. Hvordan det bliver efterfølgende/periode, er et spørgsmål om den øvrige del af materialet. TIG'en udvikler ikke meget områdevarme. Beholderen bliver ikke som ny igen, da den ikke får samme overfladebehandling efterfølgende.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 28-08-09 07:42

3773 hvorfor er rustfri værre at svejse i.. ifølge AT..
det er faktisk lige omvendt.. bare vi ikke snakker slibning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 07:52

Tja læs http://www2.mst.dk/udgiv/Publikationer/1997/87-7810-935-3/pdf/87-7810-935-3.PDF

Faktisk stiller man krav til kraftig filtrering af svejserøg fra rustfri, og IKKE til ulegeret stål. Filterstøv fra svejserøg (rustfri) skal betragtes som farligt affald.

lånt fra "ingeniøren"

Svejsere risikerer kronisk bronkitis, akut forgiftning og lungekræft på grund af den røg, der udvikles, når elektroder og metal forbrændes under svejsningen.I Danmark arbejder ca 80.000 personer med svejsning, og når en sådan stor gruppe mennesker har et
usundt arbejdsmiljø, er det et problem for folkesundheden, og der har derfor været mange undersøgelser på området.

Senest er det svejsning i rustfrit stål, der har tiltrukket sig opmærksomheden, fordi der frigøres krom og nikkel partikler, som har vist sig kræftfremkaldende ved laboratorieforsøg.
Netop i Danmark er der procentvis flere svejsere med rustfrit stål pga den store produktion af udstyr til mejerier og slagterier. Af den årsag er Svejsecentralen og Arbejdsmedicinsk Klinik ved Odense Sygehus gået sammen om at lave en undersøgelse, der
skal vise om risikoen for lungekræft er større blandt svejsere, der arbejder med rustfrit stål end for svejsere, der arbejder med andre materialer.
Arbejdstilsynet har ganske vist gennem årene stillet skærpede krav til luftudsugning, men de skærpede krav har bl.a. betydet, at det bliver stadig vanskeligere at overholde grænseværdierne, og under visse arbejdsforhold kan det være vanskeligt at
etablere udsugning, der ikke er operatørafhængig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 07:54

Åbenbart er AT af den opfattelse at du får for meget krom og nikkel, når du svejser i rustfri.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 28-08-09 07:56

har du været på den lovpligtige §26 ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 08:07

Det er mange år siden jeg har deltaget i sikkerhedskurser. Jeg henviser kun til AT's opfattelse af svejserøgen. Er helt klar over vi taler om skadeligt eller skadeligt.
Jeg skriver netop: Men iflg AT er rustfri værre.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 28-08-09 08:39

Det er en ganske almindelig METRO varmtvandsbeholder. Det er fordi varmtvandsbeholderen i mit tokammerfyr er tæret op og da det ikke er en ny kedel, vil jeg ikke ofre de 5000kr en ny koster, når kedlen måske kun holder 4-5 år mere. Derfor har jeg købt en nyere varmtvandsbeholder (550kr) hvor jeg har pillet kappen af, og vil nu svejse en krave på og så sænke den ned i kedlen. Tæringen vil formentlig ikke øges meget når vandet holdes på 60+grader (svejsningen vil være oppe i den øverste del) Hvis man skal følge lovgivningen totalt kan man jo ikke røre sig, derfor går spørgsmålet udelukkende på det praktiske.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 08:53

Hvis brugsvandet er i kontakt med det svejste/ubehandlede stål er det noget skidt. Du risikere rusten vand og ret hurtig tæring. Det med tæringen går faktisk hurtigere med varmt end med kold vand. Lidt afhængig af opbygningen risikerer du at det frie stål bliver offermetallet i en galvanisk reaktion.

Det er en udvendig krave du vil påsvejse?

Husker ikke hvad overfladebehandlingen er på sådan en, men tror jeg vil prøve med TIG. Tror det skader mindst.

En anden mulighed havde været at du havde ophængt en ekstern beholder med en spiral. Men never mind. Nu har du jo beholderen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 09:01

Fandt lige ud af de er emaljeret. Det bliver nok noget ba. Er bange for emaljen ryger. Jeg tror ikke du kan svejse i det uden emaljen ryger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 09:03

..og prøver du, er TIG nok det der ødelægger mindst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-09 09:25

Tja Mokof - det er ikke nemt at være reparatør i vore dage.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 10:45

Joda, det er bare meget sværere når budgetterne er lave!

Optimalt havde man bare tage en rustfri tank. Svejst flangen på og syret den. Skulle det være rigtig fint gav man den en el-anode. Men det lille nummer laver du ikke for 550 kr. Du kunne også have taget en sort tank, svejst og efterfølgende emaljeret dem, eller givet den Rilsan. Men det kan du heller ikke lave for så få penge. Men om man kan svejse sådan en uden at ødelægge emaljen ved jeg sgu ikke. Sidder og tænker på om svejsningen bliver god nok, hvis man svejser den vandfyldt. Men så skal vi lige høre en af troldmændende.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 28-08-09 13:18

Beholderen kommer til at sidde med 1/4 til 1/3 frit over kedlen (varmefladen bliver stadig større end på varmespiralen den er født med ( kombivandvarmer)) og så jeg har tænkt mig at sætte elsystemet, hvor der er en eller anden form for anode, på igen, så jeg i nødstilfælde kan varme omkring 30 l vand op med el. Jeg kan ikke forstå du siger at varmt vand ruster mest, hvis man skiller et brugsvandsystem ad er den kolde side da langt mere rusten end den varme. Iøvrigt skal svejsningen ikke holde til særlig meget tryk, da det eneste, af varmeinstallationen, der sidder over svejningen er ekspansionsbeholderen på 30 l.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 13:26

Det kommer an på vandet. Men hvis man f.eks varme meget højt op (solfangere og den slags) har vandet det med pludseligt at blive mere aggressivt end hvis du kører længere ned.

Det du ser ved adskillelse tror jeg bare er, at kalk, sil og okker lægger sig i beholderen på varmtvandssiden. På koldvandsiden ryger det ud i rørene.

Jeg kan sagtens se din ide. Skal lige løbe ud og høre en af de gamle rotter og han har et godt forslag. En af de gamle er lige kommet hjem,

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 13:39

Det var ikke opløftende.

Meldingen var:

Glem at forsøge vandfyldt.

TIG, MIG eller pind og emaljeringen er væk på bagsiden af hvor du svejser, hvilket så medfører rusten og misfarvet vand.

Anbefalingen hedder: Find en rustfri beholder. TIG flangen på. Brug baggas. Og giv den evt en flydende syrebehandling.

Kilde: En af "de gamle", der har været det meste af verden rundt som svejser.

PS: Og så påpegede man lige at det skulle være tys tys (det er ulovligt).

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 28-08-09 14:00

Jeg vil også mene det er en "no go"
Emalien i beholderen ryger sig en tur, og hvis flangen skal bruges, må der ikke ske skade på emalien her, da den er en del af pakkefladen på pakningen mellem beholder og flange.

Gasmanden

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-08-09 22:42

Citat
Iøvrigt skal svejsningen ikke holde til særlig meget tryk, da det eneste, af varmeinstallationen, der sidder over svejningen er ekspansionsbeholderen på 30 l.
Øh.... Det er da på yder siden.... Dit brugsvand indvendigt vil jo lave et tryk, hvis du da har kontraventil i så op tid sikkerhedsventilens åbnetryk (oftes 10 bar)... Så det er altså ikke helt ufarligt... Eller lovlig...
Skulle der ske noget med en ellr anden forurening fra dig mod vandværket, så ka det blive en meget dyr "fornøjelse"

3773 har helt ret i at de optimale var en vvb med spiral i stedet.... Og med den levetid du nævner ka de fås for godt et par tusinde... (vvs eksperten f.eks. ) Og de er VA godkendte... Eller CE som det vel hedder nu...

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 03-09-09 10:18

Mon der findes noget rustbeskytter der ikke er sundhedsskadeligt, for det er let at åbne "mandehullet" en gang eller to om året og male svejsestedet, det bliver kun en ring på en 2-3 cm bredde.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-09-09 20:05

Ej nu holder du altså..... nu er du altså FOR kreativ... Tror også at det er billigere at lave noget ordentligt og lovligt, end det du har gang i....

F.Eks. At købe en større vvb og koble den rigtigt på anlæget og så proppe brugsvandsstudserne af på fyret og så lade den tærring være..... Lettere, sundere og LOVLIG/IKKE SUNDHEDSSKADELIGT....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-09-09 16:06

Enig Ekspress. Man kan også spare for meget!

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 21-09-09 21:26

Når man er førtidspensionist (uforskyldt) kan man ikke spare for meget, 3773. Iøvrigt har jeg fundet en svejsefri løsning der går ud på at jeg bruger en dobbelt krave der bliver spændt sammen med en gummiring ( der kan tåle varmen) imellem. Gummiringen bliver så presset ind mod beholderen og bliver dermed helt tæt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 21-09-09 21:30

Øh.... ka du ikke lave e billede/tegning af det? For det lyder godt nok både dyrere og alternativere....