/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ret til ledighedsydelse
Fra : sanne6
Vist : 1698 gange
100 point
Dato : 27-08-09 18:13

jeg blev tilkendt flexjob 1 marts i år og har siden arbejdet 18 timer om ugen i et job jeg er glad for. Så er mit spørgsmål : hvis jeg nu bliver sagt op den 1 okt,,, hvad der er chance for , kan jeg så få ledigheds ydelse, selv om jeg kun har været ansat i 7 mdr. vh sanne

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 27-08-09 18:34

Når du er viseteret til flexjob,står du ikke til rådighed i din a-kasse længere.Så glem alt om a-kassen.
Når du er i flexjob,og bliver fyret,får du ledighedsydelse fra kommunen,også efter 7 mdr.
Er du klar over,du godt må søge andet job,selvom du er i flexjob. Finder du et job som du og arbejdsgiveren kan blive enige om,skal sagsbehandleren fra kommunen ind i billedet igen,med henblik om du kan klare det andet job.Dine arbejdsopgaver antal timer,akkurart som da du fik det flexjob du har nu.
Held og lykke.
vvdriver

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-08-09 19:26

Selvfølgelig kan du få ledighedsydelse, det svarer til dagpengene de kommer bare fra en anden kasse. Og selvfølgelig må du søge andet arbejde, men det er kommunens pligt at skaffe dig arbejde.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-08-09 21:50

Svaret er Ja.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-09 22:09

Svaret er KUN JA hvis du i forvejen var berettiget til dagpenge...

Så HVAD fik du lige INDEN du blev visiteret til Fleksjob ?????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-08-09 22:35

Citat
Så HVAD fik du lige INDEN du blev visiteret til Fleksjob ?????

For mig lyder det logiske svar, at det må være sygedagpenge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-09 22:40

Ja da...

Men det kunne også være bistandshjælp

Og så er det tilbage på bistandshjælp...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-08-09 22:52

Hvis du var berettiget til, og fik ledighedsydelse FØR du startede på dit fleksjob, så er du også berettiget til det efter 7 måneders fleksjob.
Men hvis du ikke fik ledighedsydelse, men eks. kontanthjælp før du startede på fleksjob, så skal du ha' haft dit fleksjob i 9 måneder før du kan få ledighedsydelse.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-08-09 22:54

§ 74. Ledighedsydelse udbetales af kommunen til personer, der er berettiget til fleksjob. Ledighedsydelse kan udbetales
1) i perioden efter visitationen, indtil den pågældende ansættes i fleksjob,
2) ved ledighed efter et fleksjob,
3) i perioder med sygdom eller barsel,
4) ved afholdelse af ferie eller
5) ved midlertidige afbrydelser i arbejdet, som ikke kan tilregnes den pågældende.

§ 74 a. Personer, der er visiteret til et fleksjob efter § 71, har ret til ledighedsydelse, mens de venter på et fleksjob. Det er en betingelse for retten til ledighedsydelse efter visitationen, at personen på tidspunktet for visitationen til fleksjob
1) ville være berettiget til at modtage dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel,
2) modtager sygedagpenge eller
3) deltager i revalidering efter en erhvervsplan.
Stk. 2. Personer, der efter stk. 1 er berettiget til ledighedsydelse, har ret til ledighedsydelse ved ledighed efter et fleksjob.
Stk. 3. Personer, der ikke er omfattet af stk. 1, får ret til ledighedsydelse ved ledighed efter et fleksjob, når de har været ansat i fleksjob efter § 71 i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder.
Stk. 4. Personer, der er berettiget til ledighedsydelse, har også ret til ledighedsydelse ved midlertidige afbrydelser i arbejdet, som ikke kan tilregnes den pågældende.
Stk. 5. Modtageren bevarer ledighedsydelsen i perioder med sygdom eller barsel. Reglerne om opfølgning i forbindelse med modtagelse af dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel finder tilsvarende anvendelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-08-09 22:56

Citat
Personer med ret til ledighedsydelse ved visitationen

En person, der ved visitationen til fleksjob, og som er berettiget til at modtage sygedagpenge, modtager sygedagpenge, deltager i revalidering efter en jobplan eller modtager ledighedsydelse efter ansættelse i ustøttet beskæftigelse, vil have ret til ledighedsydelse, mens den pågældende venter på at få tilbud om fleksjob.

Retten til ledighedsydelse bevares ved senere uforskyldt ledighed efter et fleksjob, uanset varigheden af det pågældende fleksjob.

Personer uden ret til ledighedsydelse ved visitation

Opfylder en person ikke betingelserne for at få ledighedsydelse ved visitationen, optjener den pågældende ret til ledighedsydelse ved beskæftigelse i fleksjob.

Ret til ledighedsydelse opnås efter 9 måneders fleksjob inden for 18 måneder. Al beskæftigelse i fleksjob indgår i optjeningen af ret til ledighedsydelse, herunder korterevarende ansættelse i fleksjob.

Når retten til ledighedsydelse først er opnået, bevares den ved senere uforskyldt ledighed efter et fleksjob, uanset varigheden af det pågældende fleksjob.

Personer over 60 år kan højst få ledighedsydelse i 6 måneder.

http://www.lr.dk/driftsoekonomilbf/informationsserier/essektionen/12-02-15info_fleksjob_mv_06.htm#Ledighedsydelse

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-08-09 22:57

Hvis du var berettiget til sygedagpenge ikke at forveksle med dagpenge inden dit flexjob så kan du nu få ledighedsydelse. Det samme gør sig gældene hvis du har været under revalidering.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-09 23:16

Der er vist INGEN der er i tvivl om reglerne...

Derfor mit tillægsspørgsmål:

Så HVAD fik du lige INDEN du blev visiteret til Fleksjob ?????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-09 01:57

Citat
Der er vist INGEN der er i tvivl om reglerne...

Derfor mit tillægsspørgsmål:

Så HVAD fik du lige INDEN du blev visiteret til Fleksjob

Noget tyder jo på. at spørgeren var i tvivl om reglerne, men nu har vedkommende fået reglerne, og kan så ud af det læse sig frem til, om hun er berettiget til ledighedsydelse..det behøver vi jo sådan set ikke vide

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-08-09 06:48
Kommentar
Fra : sanne6

Dato : 28-08-09 08:53

jeg fik bistandshjælp inden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-09 13:04

Og det vil du så overgå til igen hvis du bliver fyret inden du har været ansat i 9 mdr...

Og du overgår IKKE automatisk - men skal ansøge om bistandshjælp igen.....