/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
380 volt motor til vindmølle
Fra : BrianLanghoff
Vist : 2167 gange
80 point
Dato : 27-08-09 10:26

Jeg har fået af vide en 380 volt motor kan bruges til en vindmølle med en varmepatron til varme.
Men hvordan kan man gøre det?
Er der nogle der kan sende et link til en der har prøvet dette eller fortælle mig hvordan det skal laves?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-09 12:04

Jeg tror ikke du har fået fat på hele historien en 380 volt motor kan fungere som generator, men møllen har vel en generator i forvejen? Du kan bruge møllen til boligopvarmning ved hjælp af en eller flere varmevekslere = varmepatroner, se eventuel her: http://www.gaia-wind.dk/?page_id=11

Kommentar
Fra : BrianLanghoff

Dato : 27-08-09 12:19

Jeg har ikke en generator.
Så fik jeg af vide en 380 volt motor kan bruges men det skal være til et forbrug feks. en vamepatron til varme.
380 volt skulle være bedre ind en 240 volt.
Men jeg ved ikke hvordan det kan sluttes sammen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-09 12:43

Ok så du vil lave din egen generator, det kan jeg ikke svare på, men min bror kan - hvis jeg husker at spørge ham, ellers håber jeg at du får svar fra en anden Kandu bruger

Kommentar
Fra : BrianLanghoff

Dato : 27-08-09 12:58

ja ud af en 380 volt motor.
jeg kan bare ikke finde et sted der visser hvordan man gør.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 27-08-09 17:17
Kommentar
Fra : falc

Dato : 27-08-09 17:22

Omløbstallet for motoren skal svare til vindmøllens,og så skal der sluttes en kondensator over klemmerne der kan tåle spændingen feks 1000volt vekselspænding.Størelse i farad afhænger af motoren.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 80 point
Dato : 28-08-09 01:15

Nu ved jeg lidt mere om det med at få en vekselstrøms motor til at virke som generator, det er ikke helt enkelt: En motor har et omdrejnings tal og et norm tal, lad os sige at din motor kan køre 1420 omdrejninger pr. minut og har et norm tal der siger 1500 omdrejninger pr minut, så skal du simpelhen få motoren til at køre hurtigere end norm tallet og du skal have strøm fra nettet (380 volt) til motoren.
Du skal have et gear som kan geare vindmøllens omdrejninger op til de 1520 omdrejninger pr minut, som er nødvendig før den laver strøm og du skal have en relæ som kobler strøm til motoren når de ønskede omdrejninger er nået, så kommer der lige så mange kilowatt ud, som de kilowatt den kan yde som motor.
Motoren skal have strøm for at fungere som generator, men ikke før den kører hurtigere end norm tallet, hvis den får strøm før den når norm tallet, som trækker den vingerne på møllen rundt, og det er jo ikke meningen

Godkendelse af svar
Fra : BrianLanghoff

Dato : 28-08-09 05:24

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-08-09 11:32

Selv tak - har du mod på at fortsætte ?