/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvorfor er Piratebay ulovligt?
Fra : McBobo
Vist : 1135 gange
100 point
Dato : 27-08-09 00:09

Hvorfor er Piratebay så ulovligt?

Pirate Bay er lukket af myndighederne, men????

Det lykkedes måske nok den amerikanske og asiatiske underholdningsindustri at få byretten i Stockholm til at kræve Pirate Bay lukket. Men de teknikoverlegne unge mennesker bag sitet nægter at lade sig kue. Retten pålagde Black Internet, der leverede bredbånd til Pirate Bays teleoperatør, at slukke forbindelsen. Det krav fulgte Black Internet. Men det har ikke forhindret Pirate Bay i at få andre til at hoste deres site. Allerede i går kom sitet online.

http://www.comon.dk/nyheder/Pirate-Bay-er-lukket-af-myndighederne-1.240364.html

Nu er mit spørgsmål så....? Hvis Piratebay er så ulovligt....
Hvad så med You Tube og Facebook... Er de lovlige eller har den amerikanske og asiatiske underholdningsindustri sagt god for dem.....

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 27-08-09 00:48

Deling af filer med copyright er ulovlig, og PirateBay blev vel hovedsagelig brugt til at dele ulovlige film og musik, det er i hvert fald det underholdnings industrien har overbevist retten om, derfor er PirateBay midlertidig lukket, og gæt så om ikke turen kommer til Youtube og Google når postyret om PirateBay er kommet lidt på afstand, Google finder lige så mange torrents som PirateBay

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-08-09 01:46

Tyveri og hæleri har altid været ulovligt og vil også være det i fremtiden. PirateBay er en hælercentral

Ville Du være glad for at miste dit job hvis Din virksomhed blev udsat for omfattende kopiering ??

Latterlige modargumenter som "de tjener jo penge alligevel" godtages ikke da det er virkelige store summer der bliver bedraget for.

YouTube holdes der skarpt øje med af kunstnere og selskaber, det sker tit at numre simpelthen bliver fjernet, har man sans for hvordan musikken skal lyde på et musikanlæg henter man nu heller ikke derfra.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 27-08-09 05:52

Citat
Deling af filer med copyright er ulovlig, og PirateBay blev vel hovedsagelig brugt til at dele ulovlige film og musik,
Det er vel ikke filmene og musikken der er ulovlige, men delingen af dem uden at betale kunstnerne for det

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-08-09 08:36

Hvad så med TDC, er de ikke inde i en gråzone???
De har millioner af musiknumre, som nemt kan omlægges til MP3 filer på en CD.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-08-09 10:20

TDC betaler faktisk ærligt for det.

Ad snørklede regnskaber betaler vel så alle TDC brugere i sidste ende for det, eller også dækkes det af reklameindtægter fra You See TV.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-09 11:11

TDC låner dig musik som du kan afspille så længe er kunde hos TDC, hvis du gør noget som "nemt" kan gøres, så er det dig og ikke TDC som har et problem, hvis ikke du fjerner DRM så kan du ikke brænde en cd med TDC Play musik, musikken er kun til låns.
Til Krummen: Jo det er filmene og musik som er ulovlig, det er jo en kopi som er lagt til deling og det må man ikke

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 27-08-09 12:11

Ahhhh hva o.v.n.. TDC betaler for at benytte en film, musikstykke. Så derfor er det ikke filmen, musikstykket der er ulovligt. YouSee abonnenter betaler for at downloade de pågældende film, musikstykker så længe de abonnerer på YoySee. Det er først hvis kunden ikke mere abonnerer på YouSee, at det er ulovligt at have musikken liggende som kommer fra TDC/YouSee, men det skulle jo heller ikke kunne lade sig gøre....lovligt. Hvis dette sker alligevel, er det downloaderen der er kriminel og ikke TDC / YouSee. Og een gang til o.v.n....... musikstykket, filmen er ikke ulovlig. Var den det ville TDC/YouSee nok ikke lægge den ud.

Nævn mig forresten lige et musikstykke eller film der er ulovlig LOOOL Det kan du vist ikke, så mon ikke vi skal sige, at det kun er brugen, måden musikstykket er anskaffet på etc., der kan være ulovlig

Pistoler er jo heller ikke ulovlige, men besiddelse, anskaffelsesmåde og brug kan være ulovlig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-09 12:20

Det var musik og film som kan findes på PirateBay jeg mente, der er vist ikke mange lovlige film eller musik numre som blev hentet derfra, allerede da fildeleren lagde det copyright beskyttede stykke på PirateBay blev copyright loven overtrådt, men ellers har du ret med hensyn til TDC, men igen - lige så snart du laver et eller andet som gør at TDC Play musik eller film kan afspilles uden TDC abonnement, så har DU overtrådt loven om copyright

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-09 12:26

Citat
Nævn mig forresten lige et musikstykke eller film der er ulovlig
du har ret - det kan jeg ikke, eller sagt på en anden måde: Listen ville blive så lang at der ikke er plads på Kandu serveren, alle KOPIER af film eller musik som bliver lagt til deling er ulovlig, og det er altid en kopi af en original som er på computeren, originalen er på download serveren eller på cd/dvd, øh det er vist også kopier af originalen og kopier må ikke deles

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-08-09 12:33

Citat
Hvad så med You Tube og Facebook... Er de lovlige ..?

YouTube (aka. Google) har en licensaftale med mange Copyright indehavere og betaler for det:
Citat
YouTube has struck numerous partnership deals with content providers such as CBS, BBC, Universal Music Group, Sony Music Group, Warner Music Group, NBA, The Sundance Channel and many more.

Derfor er deres material 'godkendt' til distribution på nettet. De som har uploadet andet ulovligt indhold til Youtube har ..og får løbende, deres materiale fjernet/slettet fra sitet.

Sådanne 'aftaler' havde TPB ikke !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-08-09 13:02

Ulovligt materiale uploadet på YouTube ses tydeligt når en har brugt mobilos til en koncert, det lyder forfærdeligt.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 27-08-09 13:03

Det kan være, at jeg har forført dig ud i noget ordkløveri, men der findes vel altid kun en original. Alt andet er kopier, som så kan være lovlige eller ulovlige. Selve kopimusikstykket eller kopifimen er aldrig ulovlig, men en given besiddelse, anskaffelsesmåde og brug kan være ulovlig....lissom med pistolerne

Den metode som PiratBay, Limewire m.fl. bruger er ulovlig da kopier af musikken, filmen distribueres uden forudgående aftale med kunstner, producent mv. som derved unddrages honorar for deres arbejde eller ejendomsret til udgivelsen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-09 13:14

Citat
filmen distribueres uden forudgående aftale med kunstner, producent mv. som derved unddrages honorar for deres arbejde eller ejendomsret til udgivelsen
så er det skåret ud i pap og vi behøver ikke kløve ord mere nu kalder arbejdet og jeg forlader det hyggelige selskab

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-08-09 13:21

Jeg kløver nu ord igen.
PirateBay var ikke en fildelingsside men henviste til disse, derfor min definition på en hælercentral.

"Piratsiden" er heller ikke ulovlig, men den stinker !!!!

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 27-08-09 14:15

I sidste instans er det et politisk spørgsmål, hvad der er lovligt og ulovligt. Love er jo ikke noget der dumper ned fra himmelen, men er noget vores folkevalgte politikere sidder og strikker sammen.

Svenskerne har et piratparti, med stadigt øget tilslutning, læs lidt mere om det her:
http://www.piratpartiet.se/

Danskerne har da også et: http://www.piratpartiet.dk/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-08-09 14:57

Lovligt eller ulovligt er IKKE et politisk spørgsmål i denne forbindelse da det drejer sig om organiseret tyveri af værste grad der får Stein Baggersagen til at ligne tyveri af en flødekaramel i kiosken.

At stifte et parti med samme formål er totalt hjernelamt, de mennesker der støtter og har oprettet hælercentraler har ganske udmærket råd til at KØBE musik og film, og er samtig smalsporede dobbeltmoralske egoister der straks ville melde til myndighederne når de får villaindbrud eller bilen bliver stjålet.

Næste bliver vel at der opstår en sammenslutning der død og pine vil køre for stærkt, der vil være solid opbakning fra begyndelsen.

Comprende ???

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 27-08-09 16:25

Citat
Næste bliver vel at der opstår en sammenslutning der død og pine vil køre for stærkt, der vil være solid opbakning fra begyndelsen.
Det hedder demokrati Luffe, hvis der er flertal for det.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-08-09 19:34

Jamen hej igen og tak for den store debat, mit spørgsmål har frembragt.
Så hvis jeg skal forstå det rigtigt er alle hjemmesider så ikke ulovlige hvis de henviser "links" til copyright matriale. Så skal alle søgemaskiner lukkes, herefter forum hjemmesider (Kandu)... Torent site O.S.V..... Men det er ok at bruge mine oplysninger i forhold til reklameindustrien når jeg surfer på nettet.... Jeg bliver overvåget! De sælger mine oplysninger videre unden at kompencere mig. Mit matriale/liv er også copyright..... Er det ikke bar fordi grådigheden er for stor!

Mon ikke filmindustrien har fået lidt overskud på disse film:
http://www.imdb.com/boxoffice/alltimegross?region=world-wide

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-08-09 20:34

Citat
Mon ikke filmindustrien har fået lidt overskud på disse film:

Jo da, men som alt anden produktion har man et firma for at tjene penge til nye produkter, og til sig selv , herunder film, hvis ikke de sælges må man dreje nøglen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-08-09 15:19

McBobo -> Læs, Lyt ...og Lær: http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp

Citat
Ophavsret©
Ophavsretten til teksterne på Infokiosk.dk tilhører Kulturministeriet. Teksterne må imidlertid frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må teksterne ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er desuden tilladt at linke til alt materiale på denne hjemmeside.

1.) http://da.wikipedia.org/wiki/Ophavsret
2.) http://www.ophavsret.dk/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 29-09-09 00:26

Tak for svaret o.v.n..