/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet fritid
#NavnPoint
Nordsted1 19280
refi 8854
ans 7523
HelleBirg.. 6932
dova 6475
svendgive.. 4440
miritdk 4321
Teil 3746
jangchr 3744
10  Klaudi 3672
Montering af styrfitting cykel
Fra : bigfool
Vist : 4822 gange
200 point
Dato : 26-08-09 15:58

Nogen her der har et link til en hjemmeside, der viser billeder med hvordan man monterer nye styrfittings (kuglelejer m.m.) på en almindelig "Bilka-cykel"?

Hilsen Bigfool ;)

 
 
Kommentar
Fra : thulin


Dato : 26-08-09 16:57

Det er ikke nok bare at skifte kuglelejerne, da der på de billige styrfittings, som regel er lavet mærker I selve rørskålen.
Så normalvis når man skifter den slags skifter man hele styrfittingen.
Det er muligt selv at skille ad, men en cykelhandler har et par “specielle” stykker værktøj, som gør det 100 gange nemmere at skille ad.
Når det skal samles SKAL man bruge en speciel slag skruetvinge, som sørger for at den er centreret.

En ny billig styrfitting koster 150,- kr, og kan skiftes på 30 min, så 400,- kr kører det igen.
Du vil irritere dig rigtig mange gange hvis du selv går i gang med det, og sikkert skulle ud og købe for en del kr. værktøj, som du aldrig kommer til at bruge igen.





Kommentar
Fra : bigfool


Dato : 26-08-09 17:42

Jo tak thulin, men sættet er allerede indkøbt og det er dér problemet starter, så måske vi har været for tidligt ude...?

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 200 point
Dato : 26-08-09 18:44

Så er det jo bare at starte fra én ende af.

Af med styret. Der sidder en lang bolt som går lodret, startende oppe fra midt på styrpinden. Af med den og op med styret.

Så skal du have løsnet de to "bolte" øverst, nu da styret er væk.
De sidder oven på hinanden for at spænde kontra, her skal man bruge en speciel 32 og 36mm (tror jeg nok) som er helt flad for at kunne komme til, her kan man jo slibe en gammel nøgle flad, da du skal bruge en sådan igen for at få den sat på igen.

Når de er løsnet, burde hele forgaflen falde neden ud.

Så skal der fjernes en top og en bund fra stellet, og en bund fra forgaflen. Du må bruge den helt store rørtang til at flå det af med.

På med den nye fitting, samme måde som du skilte det hele ad.

Pas på når fittings sættes på stelle, de skal helt lige på, pas på du ikke beskadiger dem, evt. noget gummi eller lign i enderne, når du presser dem på.
Du skal bare passe RIGTIG på når du spænder de 2 bolte igen, de skal være så stramme at der ikke er slør, men ikke så stramme at du ødelægger styrfittingen, skruer du dem for hårdt sammen bare én gang er risikoen stor for at du allerede har lavet mærker og styret vil køre i små hak.

God arbejdslyst

Nedenfor kan du se links til det værktøj man normalvis bruger:
Nøgle
http://www.heino-cykler.dk/Alle+producenter/L-Z/Park+Tool/Park+Tool+-+Vaerktoej/12HCW15.html

Påsæt af fitting på stel
http://www.heino-cykler.dk/Alle+producenter/L-Z/Park+Tool/Park+Tool+-+Vaerktoej/12HHP2.html

Fjerne fittings fra stel
http://www.heino-cykler.dk/Alle+producenter/L-Z/Park+Tool/Park+Tool+-+Vaerktoej/12RT1.html



Godkendelse af svar
Fra : bigfool


Dato : 27-08-09 15:42

Tak for svaret thulin.

Det lyder lidt som om man skal overlade jobbet til en professionel, også på grund af specialværktøjet, men du har overbevist mig til fulde Også meget gode links du nævner.

Bedste hilsner,

Bigfool

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407943
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste