/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Plus eller minus?
Fra : Cathcart
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 26-08-09 15:57

Er religionernes mangeårige indflydelse på os mennesker positivt eller negativt?

Mvh Cathcart

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-08-09 16:08

Det korte svar er ja
Det er både positivt og negativt.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 26-08-09 16:13

negativt - Det største eks er vel det 1700 års lange teknologisk mørke det påførte os i Europa, og det snart 1800 års mørke det har påført mellemøsten.

Men så længe der er "svage" mennesker vil der være religion, for nogen er tanken om at der ikke er mere bare for meget. De vil havde noget "mere" der skal være en mening, en grund til at tingene ser ud som de gør.

At de ikke betyder noget i den store sammenhæng er for meget for de mennesker, så religion kommer man aldrig af med.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 26-08-09 16:23

Daws Luke2000

Vh C

Kommentar
Fra : kanduFup

Dato : 26-08-09 16:23

Citat
"svage"

Johannes Møllehave, Bent Melchior og andre er ikke ligefrem "svage".

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-08-09 16:43

For en gangs skyld er jeg enig med Kortoververden.....Svaret er JA.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 26-08-09 16:49

De fleste religioner har krige, misbrug af børn, kvindeundertrykkelse, undertrykkelse af det enkelte individ, splittelse indbyrdes om egen religion(som da en præst sagde, her i Danmark:"Jeg tror ikke på Gud") i deres bagage. Alt det påvirker mennesker i en negativ retning, så tilliden til religionen forsvinder. Men jeg tror at de mennesker, der oprigtigt har en seriøs tro-uden at tvinge andre til at tro det sammesom dem selv, for dem er troen en positiv ting, og de mennesker er ofte behagelige at omgåes, fordi de har ro i deres indre. Men ellers er religion en farlig størelse. Vi skal bare åbne for nyhederne, de fleste af problemerne i verden, er religionens skyld. Men det skal FN+NATO nok snart få sat en stopper for. De skal bare forbyde al religion, det er ligesom det ligger i luften at det er det de gerne vil. malmin

Kommentar
Fra : tal_ordentligt

Dato : 26-08-09 17:37

Citat
Men det skal FN+NATO nok snart få sat en stopper for. De skal bare forbyde al religion, det er ligesom det ligger i luften at det er det de gerne vil.
Helt enig, forbyd religion - for det er noget djævelskab gud der har fået skabt!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-08-09 17:51

- religion (læs: magtsyge = syge i hovedet) har dræbt flest mennesker, ca. 90%, i hele klodens historie...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-09 18:11

Citat
ca. 90%, i hele klodens historie...

Vil det sige der ellers havde været 50.000.000 i Danmark.....

De må da skulle have ligget i lag

Krige/udrenselsessygdomme o.lign. er naturens måde at holde menneskeheden i ave....

Gudedyrkelse har eksisteret siden menneskehedens oprindelse....

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-08-09 23:01

Citat
Men jeg tror at de mennesker, der oprigtigt har en seriøs tro-uden at tvinge andre til at tro det sammesom dem selv, for dem er troen en positiv ting, og de mennesker er ofte behagelige at omgåes, fordi de har ro i deres indre. Men ellers er religion en farlig størelse.

Bingo malmin

Det er for resten også derfor, jeg har så meget imod "Den gode og tro tjener" klasse.

H-J Kofoed

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 26-08-09 23:19

God meget sen aften Refi.

Jeg så selvfølgelig godt den her , men at krig er en naturlig del naturens orden .

Mvh

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-08-09 23:23

Religion har fanden skabt for at styre menneskene (groft sagt) Andre siger at det er Gud, og det kan de så slås om i mange år.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 28-08-09 22:59

Citat
Gudedyrkelse har eksisteret siden menneskehedens oprindelse....
Er det en form for undskyldning, vi bruger, til at fortsætte dårskaben ?

Vh C

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 29-08-09 01:05

Dårskaben i religion kommer når mennesker vil bestemme over hinanden, det kommer der som regel krig ud af. Men jeg forstår ikke de personer der ønsker krig-er det fordi de selv mener, at de ikke fortjener at leve? Eller hvem er det de ønsker der skal dø? Beregninger har vist at 70-80% af dem der dør i krig, er de gamle, kvinder og børn-altså civile der må bøde for magtsyge herskeres trang til at bestemme. For det meste er det religions stridigheder der fører til krig. Men så kan man spørge om det er Gud der starter krigene, eller det er mennesker der ønsker at undertrykke andre? malmin

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-08-09 01:54

Hej Malmin.

Citat
Men så kan man spørge om det er Gud der starter krigene, eller det er mennesker der ønsker at undertrykke andre?
Så vidt jeg husker fra min skolelærdom, var det efter Syndefaldet, at Gud gav mennesket dets egen frie vilje, og det var vel så derefter, at al balladen startede.

Vh C og god nat.