/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
El ruder åbner umotiveret
Fra : ejsing6200
Vist : 5171 gange
500 point
Dato : 26-08-09 09:50

Jeg har en Mazda 6 (2006), hvor alle 4 sideruder ruller ned af sig selv,
når den har været parkeret. Der skal være tænding på, for at jeg selv kan
betjene dem...så det undre mig selvfølgelig hvorfor, men også hvordan det
kan ske, når der ikke er tænding på.....???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-09 09:59

Det KAN jo næsten kun være en kortslutning....

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-08-09 10:08

Det kan være mange ting.
Det kan nemt være din styreboks til vinduerne.

Kan du under normale omstændigheder styre vinduerne, med din fjernbetjening ? (se evt. manualen, ved nogle biler skal man trykke en bestemt kombination, for at vinduerne ruller ned)

Rigtig mange biler kan med fjernbetjeneren styre vinduerne (men kun et fåtal har læst deres manual, så de ved at den kan)

Sker det gang på gang, eller er det kun sket én gang ?

Kommentar
Fra : ejsing6200

Dato : 26-08-09 11:27

Det er sket 3-4 gange indenfor den sidste måned og altid mens bilen
har været parkeret. Jeg mener ikke, det har noget med fjernbetjeningen
at gøre, da den ikke har været indenfor rækkevide på de tidspunkter det
er sket..men, selvfølgelig - den kører som konebil, så det er begrænset
hvad man kan få af oplysninger fra den side - andet end farven på bilen..!!!
Jeg er iøvrigt NÆSTEN 100% sikker på, at ruderne ikke kan betjenes via
fjernbetjening..

Styreboksen til til alle ruderne, er det det panel der i døren på førersiden,
hvorfra man kan betjene alle ruder..??

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 500 point
Dato : 26-08-09 11:39

Jeg har ikke den store erfaring med hvor boksen er placeret i en Mazda, men i min Vectra, sidder kassen f.eks. helt nede i brønder, bag et panel i passagersiden.
Skiftede den for noget tid siden, men det var fordi at den ikke kunne åbne nogle af vinduerne.

Men det er jo lidt komplekst, da vinduer, Centralås, Airbag osv. hænger sammen.

Jeg kan ved at sætte nøglen i og låse, rulle alle vinduer op, Ford og mange andre kan gøre dette fra frernbetjeneren, samtidig med det skal det jo fungere således at alle dørerne låses op, hvis en airbag udløses, så redningspersonel kan komme til.

Men det er en rigtig træls fejl, sådan en fejl.

Var lige forbi en engelsk Mazda side, hvor problemet er beskrevet.
Hvis du trykker 2 gange hurtig på låseknappen på din fjernbetjener, skulle vinduerne gerne automatisk rulle helt ned, for at kunne afkøle bilen om sommeren. Trykkes der 2 gange hurtigt igen, skulle vinduerne automatisk rulle op igen.

Det vil sige at funktionen er i bilen, at kunne rulle vinduerne. Måske er det så ikke tilkøbt på din model, men derfor kan bilen det stadigvæk og den vælger så at bruge den funktion.
” if you unlock the car and press unlock again, the windows all lower (to cool the car in summer before you get in).
Also, When you lock the car and press the lock button again, the windows should all close.”
Løsning: prøv med en anden fjernbetjener om muligt.

Nogle har løst problemet ved at nulstille vinduerne:
“To reset windows with ignition on - lower each window fully and then back up and hold button up until you hear a beep.”

Så prøv lige I første omgang om konen måske ved en fejl ikke trykker hurtigt 2 gange på lås eller lign. Og så faktisk aktiverer funktionen ???
Ellers er det jo værd at prøve at nulstille vinduerne.

Eller kan du jo Google videre:
mazda 6 windows problem
eller
mazda 6 problem windows lowering

Godkendelse af svar
Fra : ejsing6200

Dato : 26-08-09 11:45

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-08-09 11:52

Citat
men, selvfølgelig - den kører som konebil, så det er begrænset
hvad man kan få af oplysninger fra den side - andet end farven på bilen..!!!

Men

Du skriver, at vinduerne åbner af sig selv når bilen har været parkeret....men er det sådan, at bilen parkeres med lukkede vinduer, og at de så selv åbner mens bilen står parkeret, eller er det sådan at vinduerne ruller ned når bilen låses op (altså i forbindelse med aktivering af dørlåsen)?
Eller hvordan....

Hvis det er det sidste, så har jeg oplevet lidt tilsvarende på en Mercedes Sprinter. Der levede vinduerne også deres "eget liv", kørte op og ned efter eget forgodtbefindende når dørene henholdsvis blev låst/låst op.

Men det var en elektronikfejl, hvilket jeg også gætter på det er på din "konebåd". Ikke noget det kan anbefales du selv begynder at rode med

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-08-09 11:57

Citroen C8, har/havde lign vindues sjov - men det var kun mens der var tænding på bilen. (og C5 for den sags skyld)