/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Virus ???
Fra : annfriis
Vist : 591 gange
100 point
Dato : 26-08-09 09:47

Min datter har lige ringet i vild panik. Når hun tænder sin PC, når den kun til skrivebordet før den lukker ned. Kan det være en virus?
Hun har desværre ikke noget back-up.
Hendes PC er en Acer One. Hun har Avast.
Skal lige til tandlæge, er tilbage om ca. 1 time. Håber på et brugbart svar/Ann

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-08-09 09:54

Kan hun starte den op i fejlsikret tilstand?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-09 10:22

Der kan være mange årsager, er der fejlmeldinger ? Forslaget fra webnoob bør afprøves først.
Fortvivl ikke, data kan godt reddes selv om computeren ikke kan starte

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-08-09 13:58

ok tilbage - har bedt min datter starte i fejlsikret tilstand med F8 - hun bruger XP - hun sir det ikke er muligt og at den gir en lyd som en pære der springer lige før den går ned

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-08-09 13:59

o.v.n. - der er ingen fejlmelding

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-09 15:33

Uden fejlmelding så er det svært at sige noget som helst om årsagen, hvis ikke computeren kan starte fra fejlsikret, så er det (set med mine øjne) kun en ny installation eller eventuel reperation af Windows XP, som kan få computeren i gang igen.
Der er en recovery partion på Acer One, den burde hun kunne aktivere og gendanne Windows XP, hold øje med skærmen mens computeren starter, og tryk den F tast som recovery er under, ved at køre den recovery, så bliver computeren som den var den første gang datteren startede den, det vil sige at dokumenter og andre personlige ting forsvinder.
Eller prøv at kontakte Acer, hvis hun ikke har en recovery disk, måske sender de en gratis, i skal så bruge en ekstern cd drev og få computeren til at starte fra usb (det kan den fra en af F tasterne)
Ultimate Boot CD kan måske redde computeren og eller data ?
Hvis i vil forsøge at redde data ud først, så vil jeg anbefale at køre Ubuntu live fra en usb hukommelse, se her hvor nemt det er: http://www.howtogeek.com/howto/linux/create-a-bootable-ubuntu-usb-flash-drive-the-easy-way/

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-08-09 15:53

Tak o.v.n. - Jeg havde også tænkt på strømforsyningen, da det er som om den gir op når den når til skrivebordet. der er stadig garanti på, så hun tar den nok ind til forretningen. Jeg sender dit svar til hendes anden comp, måske kan hun bruge det, men hun er lidt (meget) neanderthalagtig. når det gælder pc´er . Problemet er at hun var ved at færdigøre nogle jobansøgninger og som sagt ikke havde taget kopi - måske har hun lært det nu - jeg skal nok vende tilbage, når jeg ved lidt mere/Ann

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-08-09 17:43

Acers recovery-disk koster 400 kr..... Og den er lææææænge om at dukke op..

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 26-08-09 20:37

Husk at sige at der dokumenter som skal reddes, når computeren indleveres under garantien, det er ikke en selvfølge at værkstedet henter data ud inden eventuel reperation, og husk så backup i fremtiden, hvis hun har Hotmail så er der 25 GB gratis gemmeplads på Skydrive: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Live_SkyDrive
Der også andre online gemmesteder + cd og/eller usb hukommelse/ekstern harddisk til backup

Godkendelse af svar
Fra : annfriis

Dato : 28-08-09 16:40

Hej o.v.n. - Dine forslag blev prøvet, desværre uden held. Pc afleveret til forhandler - skal til sendes til Tyskland - der vil gå op til 4 uger - min datter græder endnu . Du prøvede og tak for det/Ann

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-08-09 01:18

Giv datteren et trøsteknus fra mig, desværre havde jeg ikke den lille computer foran mig, det ville helt sikkert have givet et andet resultat, ikke med reperation naturligvis, men filerne var sikkert blevet hentet ud