/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Offenligt transport
Fra : Luke2000
Vist : 897 gange
100 point
Dato : 26-08-09 08:35

Skrev det som indlæg til http://www.kandu.dk/spg139367.aspx - men det blev lukket men kunne godt tænke mig at høre hvad andre har at sige til bil vs Offenligt transport.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det er latterligt, jaja et luksusproblem.... Jeg bor i Århus, jeg har optimalt (Efter busplan) 25 min til mit uddannelse - I realiteten har jeg om morgen 1 time +- 5 min. da bussen altid er så forsinket. Nu ved jeg det så jeg kan planlægge min tid efter det, men det er da et mega stort problem.

Derudover kommer (I århus, ved ikke noget om andre steder i landet) busser der kommer 10-15 min for sent, busser der slet ikke kommer, busser der ikke stanser ved stoppestedet (Sker ret tit) - De nye busser i Århus som er helt umulige at sidde i hvis ikke lige man er en 14 årig pige, og glemt alt om at sidde 2 på 2 sæder man sidder så tæt at folk hellere vil stå op, og hvis der er mere end 30 med bussen kan du glemme alt om ikke at stå og knubbe dig op af en eller anden.

Så ja i Århus er offentlig transport en mulighed men simpelthen så dårlig at det i mine øjne på ingen måde er optimalt.

Og Ja jeg har om 2-3 måneder sparet op til en bil - Hvilken jeg slet ikke ville overveje hvis ikke det offentlig transport var så dårlig.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 26-08-09 08:39

Forresten har jeg 1 gang prøvet at ringe ind til dem efter bussen var kørt forbi mig, jeg havde taget deres nr på internettet efter det var sket nogen gange, og da det så skede igen ringede jeg derind - Samtalen var ca sådan her.

Mig: Goddag jeg vil gerne klage over en af jeres busser ikke stoppede ved mit stoppested.
Dem: Ja, men vi tager ikke imod klager.
Mig: Hmm okay hvad mener du - Den er lige kørt forbi mig.
Dem: Ja men vi kan jo ikke gøre så meget ved det.
Mig: Du vil ikke lige havde nr på bussen? Så kan i da se på det.
Dem: Nej ellers tak.
Mig: lage på

Der er skåret lidt væk i samtalen men i store træk forgik det sådan.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-08-09 09:10

Den offentlige transport er blevet udsultet/forringet gennem mange år, samtidig med at den er blevet meget dyrere for brugerne. Jeg kan sagtens genkende dit billede fra Århus i Kbhs-området.

Idéen med at lægge afgifter på brug af bilen, formentlig sådan at det bliver dyrest at køre i bymidterne i myldretiden, billigere uden for myldretiden, billigere eller gratis at køre på landet, hvor der alligevel (næsten) ikke er offentlig transport, syntes jeg er OK, HVIS nogle af indtægterne bruges til at lave en offentlig transport, der fungerer og er til at betale.

Hvis min viv og jeg skal de ca 10 km til centrum med bus/stog, tager det næsten 1 time hver vej, koster 4 klip a 17 kr=68 kr. I bilen tager det ca 15 min, koster 20 kr i benzin, så er der til 2½ times parkering (18 kr i timen), og vi har tilsammen sparet næsten tre timer, så vi vælger bilen.

Men hvis tog/bus blev hurtigere og billigere, og bilkørslen dyrere med vejafgifter, så ville vi som regel vælge det offentlige.

Det svarer jo meget godt til det du skriver om, at du nu sparer op til en bil, fordi den offentlige transport ikke dur!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-08-09 09:43

Du skriver du har optimalt 25 minutter i bus - har du overvejet en cykel?

Når busser ikke tager folk med, KAN der være tale om, at han har det maksantal han må have. Det er der jo klare regler for!

Men ja du har ret.
det offentlige transportsystem burde laves HELT om. Også priserne.
Der tales så meget fra politikernes side om, hvad vi kan gøre for at nedbringe CO2 udslippet, men ingen politikere tør VIRKELIG gøre noget ved det.
Det er hele vores mentalitet der skal ændres, og ja - det koster.

Sæt priserne på al den offentlige transport ned til det halve, og sæt flere busser på de steder der mangler, fjern nogle ture, der hvor der er for mange, det er nemt at lave en statistik over et par måneder, og så ændre systemet. Hæv afgifterne på benzin, og sæt stedet kørselsfradrag til arbejde op, på den måde straffer man ikke de mennesker der gider bevære sig efter sit arbejde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-09 09:44

Nu er Århus gennem tiden blevet ramt af strejker m.m.
Den medarbejder burde finde et andet job, og helst et sted hvor han ikke skulle tale med nogen, heller ikke kolleger.

Hovedstadsområdet i mindre grad, men der er jo altid nogen der råber meget højt hvis de en et par gange på et år kommer ud for forsinkelser, de samme foretrækker så af egoistiske grunde at hænge i egen bil i kører med 5 km/t hver morgen, her taler vi selvsagt om pendlere
Jeg har en kollega der gerne ville bruge offentlig transport, men han GIDER ikke at spadsere 10 minutter til tog og bus, det skal være dør-dør.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-08-09 09:49

Citat
der er jo altid nogen der råber meget højt hvis de en et par gange på et år kommer ud for forsinkelser, de samme foretrækker så af egoistiske grunde at hænge i egen bil i kører med 5 km/t hver morgen, her taler vi selvsagt om pendlere

Ved ikke lige hvad du forstår ved pendlere, men en pendler er en, der kører langt for at komme på arbejde.
har selv været pendler i mange år, med 5 kvarters kørsel hver vej (det meste på motorvej).

Her er Wiki's forklaring på pendler:
Citat
De daglige rejser mellem bolig og sysselsætningssted mellem byerne og/eller over kommunegrænserne, som er den synlige fremtoning af indbyggernes nye dagligdag, kaldes pendling[1], en person, der foretager sådanne rejser, kaldes pendler, og de af pendlingen omfattede og ved denne sammenknyttede områder kaldes for pendlingsoplande.

Så det er ikke pendlere du taler om, men almindeligt dovne mennesker der lige så godt kunne cykle!!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-09 10:05

Jeg ved ikke om der er en definition på kilometergrænse eller tidsforbrug for pendlere. Mange år i træk cyklede jeg selv 7 km til jobbet.....i sommerperioden, bussen var 5 minutter langsommere grundet en anden rute, men det var dør-dør grundet beliggenheden.

En del top-tunede mennesker cykler faktisk mange kilometer til jobbet og lader bil og tog passe sig selv

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 26-08-09 10:19

Anvender sommetider bus fra oplandet og ind til og Århus og ud igen. Det har altid været fint. Nogle enkelte gange har vi også brugt togene. Det har vi aldrig haft grund til at klage over. Nu kommer jeg selv fra bøhlandet og bor et sted hvor busforbindelserne er sparet væk og vi en henvist til at anvende teletaxa, hvis vi skal bruge offentlig transport. Det offentlige transport vi har tilbage er så mangelfuld at det i realiteten er ubrugeligt, så vi er henvist til selv at befordre os og vore unger.

Hvis man har været i Paris og brugt metroen der, ved man hvordan et velfungerende offentlig transportsystem, der virkeligt kan transportere kolossale menneskemængder, fungerer.

25 minutters bus i byen kan vel klares på det samme på cykel, eller endda lidt mindre. Og kører du som de andre cyklister i Århus, noget hurtigere ( rødt lys = gælder ikke for cyklister, tegngivning = unødvendigt, fortove = udvidede cykelstier)! LOOOL

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-08-09 10:30

Luffe ja, men med ca 100 km til arbejde cykler man sgu ikke :)

Så skær ikke alle "pendlere" over en kam.
Rigtige pendlere kører altså mange kilometer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-09 10:44

Egentlig er det ret morsomt at folk der bruger offentlig transport brokker sig over besværligheder og nægter at bruge det da det er FOR besværligt....

Hver morgen og eftermiddag er der lange bilkøer overalt i landet - jeg har ikke hørt om nogen der lader bilen stå af den grund

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 26-08-09 11:07

Egentlig er det ret morsomt at folk der bruger offentlig transport brokker sig over besværligheder og nægter at bruge det da det er FOR besværligt.... (fik ikke til at skrive det som citat)

Ja, du kan have ret i det - og vi andre har ingen forbindelse at klage over, den er sparet væk. Her ude har vi en tele-taxa, men jeg kan ikke gå eller cykle de 4 km hver vej pga. et handicap. Så når jeg skal nogle steder, så må manden tage fri fra arbejdet for at køre mig rundt.

Noget burde gøres, men hvad?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-09 11:24

Danmark er simpelthen for lille til at lave noget effektivt UDEN vi er villige til at betale prisen.....

Derfor kan man heller ikke sammenligne Paris, London, New York med Århus....

Der er simpelthen ikke befolkningsgrundlag til den slags....

Kommentar
Fra : nulburka

Dato : 26-08-09 16:12

Hej og undskyld jeg lukkede så hurtigt. Selv bor jeg med fin transport af busser, S-tog og Metro samt Regionaltog og så cykler jeg eller går på de flade konvolutter. Derfor 0 bil + 0 burka.

Så jeg syntes JP kom med en noget dramatisk overskrift!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-09 17:00

Infrastrukturen på Østamager var jo også på plads inden den første grundsten blev lagt til byggeri, det gjaldt også veje og P-pladser.
Alle andre steder kan man kun "lappe" for at forbedre trafikken.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-08-09 17:22

På nogle busser er alle side vinduer undtaget forruden med klistermærker så hele bussen ligner en stor haribo pose for eksemepl.

http://www.clearchannel.dk/article.aspx?id=10114
http://www.clearchannel.dk/article.aspx?id=10116

også der hængeskilte som man sidder og får i hovedet.
http://www.clearchannel.dk/article.aspx?id=34

og video reklamer hvor flere skærme viser flere reklamer.

Reklamer er helt klart en af de store grunde til at jeg ikke har lyst til at bruge bussen.

Desuden hader jeg at vente på bussen. specielt når der står at bussen skulle komme klokken 12:12 også kommer den ikke der så kunne de jo lige så godt lave være med at skrive en tid når man ikke kan bruge det alligevel.

Om sommeren er busserne i københavn ALT ALT ALT for varme og de åbninger der er lavet øverst på nogle få vinduer er skruet fast så de ikke kan åbnes. nogle busser har en køleanlæg som bare ikke virker en skid, det ville på alle måder være bedre bare at åbne et vindue foran og bagi bussen.

Nå ja også er det jo ikke lige alle bus chefører der køre særlig godt og der nogle som snakker i mobiltelefon samtidig og dytter af andre trafikanter som ikke har gjort noget forkert.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-09 17:38

Ja, de heldækkende reklamer burde forbydes, folk mister orienteringen og glemmer at trykke på stopknappen samt risikerer at blive køresyge.
De bruger dem sgu også på S-tog.

De er sikkert heller ikke billige, at se kæmpe reklamer for noget man køber i forvejen får en til at overveje at droppe firmaet når man ser hvad nogle af pengene går til.

Godkendelse af svar
Fra : Luke2000

Dato : 25-11-09 23:57

Tak for svaret 3773.