/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ujævn tomgang
Fra : pukker
Vist : 5622 gange
100 point
Dato : 25-08-09 13:02

hej herinde!

Jeg er ejer af en Ford Mondeo 1,8 årgang 95/96, som på det seneste er begyndt at gå meget ujævnt i tomgang - den kan lige holde sig igang, går ikke i stå. Når den er i fart, er der ikke noget.

Tændrørene ser fine ud, og tændrørskablerne er osse i orden. Luftfiltret var meget snavset, så det skiftede jeg og krydsede fingre, men det hjalp ikke spor.

Nu har jeg opdaget, at den gummimuffe, der sidder på den side af luftfiltret, hvor der tages luft ind er godt mørnet og revnet flere steder - ja det er lidt kringlet beskrevet, men ved ikke hvad dimserne hedder!

Mit spørgsmål er så, om revnerne i denne dims/gummimuffe kan være skyld i den ujævne tomgang.
Er der nogen herinde, der ved noget om den slags? og om hvad der ellers kan være galt?

PÅ forhånd tak!

mvh Pukker



 
 
Kommentar
Fra : severino


Dato : 25-08-09 13:10

Prøv at få lavet et kompresionstest af alle cylindre!

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 25-08-09 14:59

Citat
Tændrørene ser fine ud,

du kan ikke SE om et tændrør er ok,.. tændrørskabler er også svært at SE fejl på,
du kan få en ’fornemmelse’ om blandingsforholdet,. (benzin / luft),.. er nogenlunde ok,
ved at studere farven på sod- belægningen,

ujævn tomgang kan ha’ rigtig mange årsager,
og det kan være svært at lokalisere præcist,.. især ud fra en kort beskrivelse,

det kan blive dyrt at eksperimentere sig frem til fejlen,

du kan spare mange (unødvendige) penge ved at købe et måleapparat,
til at udlæse bilens OBD udtag,… det er noget af det første et værksted gør,
(faktisk ret simpelt,.. kan udføres af enhver)

i ’gamle dage’ var den slags ret kostbare, og ikke noget for hjemme-mekanikeren,

som så meget andet ’moderne elektronik’,.. kan det nu også købes billigt,
så alle kan være med,

det er en forholdsvis lille engangs-udgift som kan spare dig for mange ærgelser og penge,
NU,.. og i fremtiden,.. (køb den evt. sammen med et par venner)

den aflæser bilens computer og viser fejlkoder i form af koder fx (ooxx)
kan fx betyde at en lambdasonde er defekt,

selv om du ikke selv kan / vil lave fejlen,
er du godt rustet til at diskutere rep. pris med et værksted
http://kinapriser.dk/open1/openosc/openosc/bil-fejlkode-scanner-sletter-obd-iieobd-iican-p-70.html

kan købes betydelig billigere på nettet fx :
http://cgi.ebay.co.uk/Car-Diagnostic-Code-Reader-CAN-OBD-OBD2-USB-Version_W0QQitemZ130321386396QQcmdZViewItemQQptZUK_Diagnostic_Tools_Equipment?hash=item1e57c28b9c&_trksid=p3286.c0.m14



Kommentar
Fra : severino


Dato : 25-08-09 16:10

Ja den fra KINApriser er god, men desværre har de den sjældent på QXL nu om dage, for jeg gav kun 190 kr. for den på auktionen. Men det har nok ikke været meningen at den skulle sælges så billigt!
Jeg ved så ikke om bilen har et sådant udtag, for det var omkring den tid, hvor det blev mere almindeligt med disse computere i bilen. Men det må pukker jo bedst vide, da han har bilen stående!

Kommentar
Fra : ja-så


Dato : 25-08-09 19:49

ujævn tomgang er som tommelfinger regel - tændingen der skal stilles , det kan også være ventilerne

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 25-08-09 20:16

Hvis det er en model med karburator, så skru tomgangsdysen ud og blæs den ren, det har været
skyld i mange tomgangsproblemer at den var snavset. M.vh. K.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 25-08-09 20:31

Ujævn tomgang , kan have mange årsager. Men en utæthed ved filteret kan det ikke være.
Utæthed mellem karburator og indsugning ville være en årsag.

Kunne gætte på forkert eller aldrig justerde ventiler.

Slidt strømfordeleraksel . Dårlige fjedte til svingklodser.

Det kunne også være meget andet.

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 25-08-09 21:08

Hvis du mener gummihætten med luft ned til gasspjældet, har det ingen betydning.
Udover at motoren kan suge en smule U-renset luft ind med støv og sandpartikler, og det sliber da en hel del på stempler og cylindervægge.
En omgang med gaffertape kan hurtigt klare det lille problem

Så længe det er FØR gasspjældet, kan det ikke være årsag til ujævn tomgang.

Hvis luften kommer ind i bunden af dit spjældhus, fordi det er revnet, har det derimod stor betydning.
Også hvis det kan komme ind gennem en utæt pakning mellem manifold og topstykke.
Vær specielt opmærksom på revner, hvis spjældhus og/eller indsugnings manifold er i plast.

Alle vakuum slanger er også suspekte kandidater, da møre eller revnede slanger jo giver luft indtag uden om gasspjældet.
Fordi vakuum altid findes og derfor udtages EFTER gasspjældet.

Et sidste TIP :
Mærk dig hvor tændkablerne sidder, og hold øje med dem, når du lader motoren køre i tomgang - i BULDER mørke !!!
Så kan du STRAKS se om du har overslag fra tændkabler : nydelige små blå gnister.
Der må INTET være - overhovedet.
I tomgang er tændspændingen højest, da tændspolen(rne) her kan nå at lade op meget længe mellem hver tænd puls.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 25-08-09 21:24

Mondeo er med indsprøjtning og tændingen er justeringsfri (og iøvrigt uden strømfordelerdæksel )

Hvis der ikke er utætheder mellem dit spjældhus og luftmængdemåleren, har det ikke den store betydning om der er et revnet indtag. Defekte og utætte vakumslanger kan give falsk indsugningsluft, se også efter, om der sidder en "slangeløs" studs et sted. Og ellers skal du nok koncentrere dig om spjældhuset og den lille spjældreguleringsmotor. De skal nogen gange lige have en tur med rensebenzin, så de fungerer optimalt igen.

Kommentar
Fra : rocoolsen


Dato : 25-08-09 22:05

Det må være den gamle escort motor 1,8 16V med EFI. indsprøjtning.
Kan være utæthed fra manifold til luftmassemåler eller EGR ventil, men tror nærmere på vacumslange under manifold. De revner tit, og så er der dårlig tomgang.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 25-08-09 23:41

Hvis ikke du finder fejlen ved nogle af de forrige indlæg,..
kan det muligvis også være,… :

stoppet,.. hel / delvis,.. udluftning til benzintank
defekt benzinpumpe
stoppet benzinfilter
defekt 'choker-funktion'
slør / ”falsk luft” ved gas-spjældsakslel
defekt lambdasonde
defekt indsprøjtningsdyse / dyser ,.. kan være utæt v/pakning
defekt tændspole
defekt luftmængdemåler.
kontrollere at der ikke er utætheder / ’falsk luft’
løse eller knækkede slanger
utæt toppakning
revnet topstykke,….

bare for at få nogle flere muligheder med.

Citat
Vi oplever tit der er stor forskel
på leveringsmængden på de enkelte
indsprøjtningsdyser fra samme motor
helt op til 20%.

Det er klart at der ikke kommer samme
ydeevne fra de enkelte cylindre med
så stor en forskel på
indsprøjtningsdyserne

Ved en ultralydsrensning og gentagne
test lykkedes det som oftest at få
indsprøjtningsdyserne i balance

I nogle tilfælde er det nødvendigt at
udskifte en eller flere af indsprøjtningsdyserne
for at få et tilfredsstillende resulat

Vi ser ofte gadebiler som har prolemer med ujævn
motorgang samt huggeri under kørsel og i nogle
tilfælde har vi set "motorlampen" tænde da det er
umuligt for bilens motorstyring at holde lamda 1
pga. for stor forskel på indsprøjtningsdyserne

Ved at få justeret indsprøjtningsdyserne optimalt
vil man få en jævn motorgang samt forbedret benzin økonomi

http://www.a-e.dk/default.aspx?PageID=84724

det er én af årsagerne til at et moderne måleudstyr letter fejlfinding betydeligt,..



Kommentar
Fra : jeansgade


Dato : 26-08-09 06:51

Luftmængdemåler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 400kr på et autohug

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177429
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407948
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste