/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
turbo? ulovligt?
Fra : Gizmo1226
Vist : 1134 gange
100 point
Dato : 25-08-09 12:53

kører rund i en gammel ford sierra 1,8. (90 hp)
den kører med en 1,6'er, som er meget død, så kunne godt tænke mig at have lidt mere power ud af motoren.

er det ulovligt at sætte en turbo på en bil der ikke er født med den, så længe den ikke overstiger de 20% ekstra effekt?
og regner man 20% oven på de heste bilen standart havde eller den der sidder i nu.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 25-08-09 13:18

Det koster lige så meget(hvis ikke mere), at montere turbo på en motor, som en 2,0 ombytningsmotor koster!
Du får noget nemmere ved, at få synet bilen med en standard motor, end én med turbo system.
Begge dele er sikkert ulovligt, men den større motor er nemmere at "skjule"!!

Gert

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 25-08-09 14:02

Nej, det er ikke ulovligt såfremt det ikke overskrider grænserne for effektforøgelse, MEN, bilen skal synes og det skal godkendes som en konstruktiv ændring af bilen.

Citat
og regner man 20% oven på de heste bilen standart havde eller den der sidder i nu

Der er den motor bilen er født med, ud fra typebetegnelsen på den (nummeret fremgår af registreringsattesten og i synshallen får de alle oplysninger ved at taste det nummer ind)

Kommentar
Fra : me67

Dato : 25-08-09 14:13

Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. (1,8 + 20% = 2,1) Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.

Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-08-09 20:54

Husk også, at forsikrings selskaberne kun er 5% så dumme som vi tor de er.
De kigger med alle vegne, og har forlængst opdaget internettet, ISÆR Bilgalleri og tilsvarende kubikhoved sider ...

Og så sender de bare et brev ...

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 25-08-09 22:12

Citat
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. (1,8 + 20% = 2,1)

90 hk + 20% = 108 hk

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-08-09 00:42

For 2 ½ måned siden ville du ”tune” din Sierra,..
http://www.kandu.dk/spg136922.aspx
Citat
tun til sierra?
jeg kører i en gammel ford sierra.
det er en 1,6L. motor.
men den går i forvejen omkring 10 km/L. hvilket ikke er så forfærdentlig meget med disse benzin priser.
jeg tror den har omkring 30-35 hp.
så mit spørgsmål er, hvor meget ekstra kraft kan jeg få uden at gå betydeligt op i benzinforbrug.

håber i har et svar, uden det koster alt for mange penge :P

jeg er irriteret over at folk dytter af mig fordi jeg ikke kan accelererer hurtigere :(

på forhånd tak.
//GIZMO

dengang blev du rådet til at udskifte motoren, fordi det er en dårlig ide at tune
en gammel slidt motor,

det er du åbenbart ikke blevet klogere af,.. nu vil du i stedet montere en TURBO,…

hvad bliver det næste,… vil du ikke også montere et nitro,.. (lattergas) anlæg,
eller en kompressor,

når du har afprøvet alle tunings mulighederne,..
skulle du prøve at montere en god brugt original 1,8 motor,.. (hvis der er penge tilovers)
så kan du sagtens følge trafikken,.. så rigeligt endda.

og så kører det hele perfekt sammen,.. og uden problemer med syn, mm.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 26-08-09 16:39

hehe...

jeg har nogle venner der mener at det ikke skulle være noget problem, men jeg ville selvfølgelig også kun hører om det var lovligt XD

Godkendelse af svar
Fra : Gizmo1226

Dato : 26-08-09 16:40

Tak for svaret dova.

det var lige det svar jeg ledte efter XD
kunne ikke rigtig finde noget på nettet, og så tænkte jeg det her var vist den hurtigste måde XD