/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Polakker og Roer
Fra : Rytterknaegten
Vist : 814 gange
100 point
Dato : 24-08-09 22:52

Nogen steder man kan søge specielt efter Polske indvandrere på Lolland Fra 1900-1920?
Mvh Rytterknægten.
PS: har været hos T. Stryhn

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 110 point
Dato : 24-08-09 23:09

Hej

Prøv at kontakte Maribo Museum - de har en der ved en masse om emnet.

Lis

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 25-08-09 00:23

Hvad med før ? 1900

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-08-09 00:36

Ikke mange før 1900

Grav i Din "viden", der blev importeret mange polakker i de år og som beskrevet til roerne der var 100% manuelt arbejde, nogle af dem blev her og blev lynende hurtigt integreret, i modsætning til de indvandrere vi har i dag.
Polen var forarmet dengang og skiftevis invaderet af Tyskland, Østrig-Ungarn og Rusland.

Mange danskere med et polsk efternavn er efterkommere af disse roepolakker.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 25-08-09 02:04

Citat
Ikke mange før 1900

Grav i Din "viden", der blev importeret mange polakker i de år og som beskrevet til roerne der var 100% manuelt arbejde, nogle af dem blev her og blev lynende hurtigt integreret, i modsætning til de indvandrere vi har i dag.
Polen var forarmet dengang og skiftevis invaderet af Tyskland, Østrig-Ungarn og Rusland.

Mange danskere med et polsk efternavn er efterkommere af disse roepolakker.

Du skal FANDME ikke genere min farking /roeklippere...........

Min oldemor var sgu sikkert en af de ///////////

første til DK______importeret af ? GÆT

for der efter------- at blive smidt i en LEWJR FOR IKKE ARISKE GASKAMRE__SLETTET AF MIG SELV

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-09 06:42

Fra indvandrerbasen:
"....samt det meste af Lolland...

Og det er nok at skrive Polen her:
http://ddd.dda.dk/immibas/immibas1_soeg.asp

Så får du alle indvandrerne fra Polen...

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-08-09 19:08

svendgiversen
dit link vikrer ikke hos mig -- er eller meget intresseret i information om dette emne, da jeg selv er 3´generasion af dette folkefær med rødder og hænder i Lollands jord.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 25-08-09 19:33

Hej Svend - dit link virker desværre heller ikke hos mig.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 25-08-09 20:49

Prøv engang og gå ind og søg på polakkasernen på google og læs på nr. 2 eller derned af

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-09 22:40

Så tag da den normale ddd
http://ddd.dda.dk/

vælg indvandrede
vælg opholdstilladelse
og skriv fødeland: "Polen"

og I får alle indvandrede polakker indtil 1924...

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 03-09-09 01:05

Tak for svaret LisBJensen.